انتخاب اس‌یووی سال 2018 موتورترند

بعد از بررسی کامل رقابت انتخاب خودروی سال 2018 موتورترند، حال امروز به رقابت انتخاب اس‌یووی سال 2018 موتورترند پرداخته‌ایم. این بیستمین سالی است که رقابت SUV سال توسط موتورترند برگزار می‌شود و شاید طی این دو دهه هیچ‌گونه از خودروها تغییراتی اساسی‌تر از اس‌یووی‌ها را تجربه نکرده باشند. در اوایل قرن بیست و یکم، اس‌یووی‌ها از نمونه‌هایی با ساختار بدنه روی شاسی که بر اساس پیکاپ‌ها ساخته شده بودند به سمت ساختارهای یکپارچه حرکت کردند که راه آن‌ها را از پیکاپ‌ها جدا کرده و انقلابی در بخش اس‌یووی‌ها ایجاد نمود. از آن زمان به بعد همواره شاهد ایجاد تغییرات و دگرگونی‌ها در دنیای شاسی‌بلندها بوده‌ایم. طی این سال‌ها، اس‌یووی‌ها از خودروهایی جعبه‌ای شکل و زمخت، به نمونه‌های شهری و مدرن تبدیل شدند تا جایی که حتی کوپه‌ها و استیشن‌ها هم با افزایش ارتفاع به کراس‌اوور مبدل گشتند. انقلاب اس‌یووی‌ها آن‌قدر عمیق و بزرگ بوده است که در هیچ‌یک از شرکت‌کنندگان رقابت اس‌یووی سال امسال نمونه‌ای با شاسی نردبانی وجود ندارد.

یکی دیگر از تفاوت‌های مهم رقابت اس‌یووی سال امسال، نبود پیشرانه‌های V8 در بین شرکت‌کنندگان است. در رقابت امسال 24 شرکت‌کننده در 37 مدل مختلف حضور پیدا کرده‌اند که دوسوم آن‌ها از پیشرانه‌های چهار سیلندر استفاده می‌کنند. پس آن 10 خودرو مجهز به پیشرانه‌های شش سیلندر هستند و دو شرکت‌کننده نیز با موتورهای سه سیلندر به میدان آمده‌اند. البته این به معنای کاهش قدرت خودروها نیست زیرا اکثر خودروها کاهش تعداد سیلندرها را با استفاده از سیستم‌های پرخوران جبران کرده‌اند به‌نحوی‌که 30 خودرو از شرکت‌کنندگان امسال مجهز به پیشرانه‌های توربوشارژ (شامل سه موتور توئین توربو و سه موتور با هردو سیستم توربوشارژر و سوپرشارژر) هستند. علاوه بر این، در بین شرکت‌کنندگان یک خودرو با موتور سوپرشارژ و دو خودرو با قوای محرکهٔ پلاگین‌هیبریدی وجود دارد درحالی‌که یک شرکت‌کننده هم از پیشرانهٔ توربودیزل استفاده کرده است. میانگین حجم موتور شرکت‌کنندگان 2.3 لیتر و متوسط قدرت آن‌ها 248 اسب بخار است. در همین حال، میانگین مصرف سوخت بزرگراهی شرکت‌کنندگان امسال از 9.4 لیتر در سال 2017 به 8.7 لیتر در صد کیلومتر کاهش یافته درحالی‌که میانگین وزن خودروها نیز 183 کیلوگرم کاهش داشته است.

در بین شرکت‌کنندگان، تنها یک خودرو از سیستم چهارچرخ محرک سنتی استفاده می‌کند و بقیه به سیستم AWD با کنترل الکترونیکی مجهز هستند درحالی‌که دو شرکت‌کننده نیز صرفاً با سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل جلو به رقابت آمده‌اند. در بخش گیربکس‌ها نیز عمدهٔ شرکت‌کننده‌ها از نمونه‌های شش، هشت و نُه سرعتهٔ اتوماتیک استفاده می‌کند، تعداد انگشت‌شماری به گیربکس CVT مجهز هستند، یک خودرو از گیربکس اتوماتیک دوکلاچه استفاده کرده و در یک شرکت‌کننده هم گیربکس دستی بکار رفته است. همچنین رقابت اس‌یووی سال 2018 واقعاً یک رقابت بین‌المللی است زیرا از کشورهای آلمان، ژاپن، انگلستان، ایتالیا، سوئد، کره و ایالات‌متحده نماینده یا نمایندگانی در آن حضور دارند.
شرکت‌کنندگان رقابت اس‌یووی سال 2018 موتورترند
آلفارومئو استلویو
لندروور دیسکاوری
آئودی Q5
مازراتی لوانته
ب‌ام‌و X4
مزدا CX-5
بیوک انکلیو
مرسدس بنز GLC کوپه
بیوک انکور
مینی کانتریمن
بیوک انویژن
نیسان روگ اسپرت
شورلت اکوئناکس
سوبارو کراس‌ترک
شورلت تراورز
تویوتا C-HR
جی‌ام‌سی تراین
فولکس‌واگن اطلس
هوندا CR-V
فولکس‌واگن تیگوآن
هیوندای سانتافه
ولوو V90 کراس کانتری
جیپ کامپس
ولوو XC60
 
شرکت‌کنندگان رقابت امسال طی دو هفته توسط کارشناسان حرفه‌ای موتورترند موردبررسی قرار گرفتند. طی این رقابت دشوار، تمامی شرکت‌کنندگان توسط کارشناسان به‌طور کامل در کلیهٔ جنبه‌ها مورد آزمایش و بررسی قرار گرفتند تا از بین آن‌ها خودروی برنده به‌عنوان اس‌یووی سال موتورترند انتخاب گردد. در ابتدا با استفاده از تجهیزات اندازه‌گیری دقیق و پیشرفته، شرکت‌کنندگان در آزمون‌های شتاب صفر تا 96 کیلومتر، مسافت 400 متر، ترمز گیری از سرعت 96 کیلومتر در ساعت و تعیین شتاب جانبی (جی) موردبررسی قرار گرفتند. سپس یازده داور تمامی 37 خودرو را در مسیری چهارقسمتی به طول 22 کیلومتر مورد ارزیابی قرار دادند. این چهار قسمت عبارت بودند از مسیر آفرود 2 کیلومتری با سربالایی‌ها و سرازیری‌ها، مسیر سنگلاخی 800 متری، مسیر پیچ‌درپیچ 3 کیلومتری و مسیر چهار لاینهٔ 12 کیلومتری که آزادراه‌ها را شبیه‌سازی می‌کرد. در طول این مدت خودروها بی‌رحمانه موردبررسی قرار گرفتند و از هر ماشین ارزیابی کاملی شامل راحتی صندلی‌ها، متریال و کیفیت، نقاط کور و… به عمل آمد. پس ‌از این مرحله، از بین 24 خودرو و 37 مدل، نهایتاً هفت خودرو به‌عنوان فینالیست انتخاب شدند.

فینالیست‌های رقابت اس‌یووی سال 2018 موتورترند
آلفارومئو استلویو
شورولت تراورز
هوندا CR-V
لندروور دیسکاوری
سوبارو کراس‌ترک
فولکس‌واگن اطلس
ولوو XC60
پس‌ازاین، فینالیست‌ها به جاده‌های عمومی برده شدند و به مدت دو روز موردبررسی کامل قرار گرفتند. مسیری که برای آزمایش انتخاب شد 44 کیلومتر طول داشته و شامل مسیر شهری با توقف و حرکت زیاد، سربالایی به طول 300 متر و سپس سرپایینی به طول 1500 متر، جاده‌های باریک، پیچ‌ها، مسیرهای بین‌شهری و دو خط آهن می‌شد. در پایان این دو روز که طی آن ضعف‌های فینالیست‌ها در دنیای واقعی مشخص شد، داوران و کارشناسان راهی اتاق گفتگو شدند تا با مشورت و بررسی نتایج، نهایتاً اس‌یووی سال ۲۰۱۸ موتورترند را انتخاب کنند. بدین ترتیب در پایان این رقابت سخت و طولانی، هیئت‌داوران از بین هفت فینالیست امسال از بهترین‌های کلاس خود هستند، نهایتاً هوندا CR-V را به‌عنوان اس‌یووی سال ۲۰۱۸ موتورترند انتخاب کردند.

نگاه کوتاهی به هوندا CR-V، اس‌یووی سال ۲۰۱۸ موتورترند
این دومین باری است که هوندا CR-V در طول عمر بیست‌سالهٔ خود پیروز رقابت اس‌یووی سال موتورترند می‌شود. به‌روزرسانی و فیس‌لیفت نسل قبلی CR-V برای به دست آوردن عنوان اس‌یووی سال 2015 موتورترند کافی نبود و به همین دلیل این عنوان به جیپ چروکی رسید اما حالا سه سال بعد CR-V به‌طور کامل از نو طراحی شده و تازه‌نفس به میدان این رقابت سخت بازگشته است. بدین ترتیب در رقابت امسال نسل جدید این کراس‌اوور ژاپنی توانست با اختلاف تنها یک رأی، بر آلفارومئو استلویو غلبه کرده و عنوان اس‌یووی ‌سال موتورترند را به دست آورد.

همانند هر هوندای جدیدی که طی سال‌های اخیر در ایالات‌متحده عرضه شده است، CR-V جدید هم بزرگ‌تر از قبل شده و این رشد ابعاد با طراحی زیبا و جدید بیرونی آن ترکیب شده است. بااین‌حال منصفانه بگوییم، با وجود کراس‌اوورهای زیبایی چون ولوو V90 کراس کانتری و آلفارومئو استلویو، هوندا CR-V را نمی‌توان در بین زیباترین‌ها قرار داد. نسل جدید CR-V اما در طول، ارتفاع و فاصلهٔ محوری نسبت به نسل قبلی رشد داشته است ولی بااین‌وجود، وزن آن 51 کیلوگرم نسبت به قبل کاهش یافته است که به هندلینگ و کاهش مصرف سوخت آن کمک می‌کند.

برای این کراس‌اوور ژاپنی دو پیشرانهٔ مختلف قابل سفارش است که نیروی هردوی آن‌ها توسط یک گیربکس CVT انتقال پیدا می‌کند. موتور پایه یک واحد 2.4 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی با 185 اسب بخار قدرت و 245 نیوتن متر گشتاور است که از نسل قبلی گرفته شده است؛ اما تیپ‌های بالاتر به موتور 1.5 لیتری چهار سیلندر توربو مجهز هستند که 190 اسب بخار قدرت و 242 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. البته ارائهٔ دو پیشرانه با خروجی‌های نزدیک به هم ممکن است کمی عجیب به نظر برسد اما این روش خاص هوندا است.

قیمت تیپ پایه با موتور 2.4 لیتری از زیر 25 هزار دلار آغاز می‌شود اما با پرداخت تنها 2750 دلار بیشتر، می‌توان پیشرانهٔ 1.5 لیتری توربو را به دست آورد که حداکثر قدرت خود را در دورهای پایین‌تر و حداکثر گشتاورش را در محدودهٔ گسترده‌تری نسبت به موتور تنفس طبیعی ارائه می‌کند. علاوه بر این، این موتور عملکرد و مصرف سوخت بهتری هم دارد. CR-V با این موتور توربو نه‌تنها 0.8 ثانیه زودتر به سرعت 96 کیلومتر در ساعت می‌رسد که با توجه به اعداد اعلامی EPA، حدود 8 درصد هم مصرف سوخت کمتری در سیکل شهری دارد. آزمایشات واقعی ما نیز بهبود 22 درصدی را در مصرف بزرگراهی نشان داد.

مشخصات فنی

Honda CR-V 2017

پیشرانه
1.5 لیتری 4 سیلندر توربو
قدرت
190 اسب بخار
گشتاور
242 نیوتن متر
گیربکس
CVT
محور محرک
جلو
فاصلهٔ محوری
2.66 متر
طول/عرض/ارتفاع
4.58/1.85/ 1.69 متر
وزن
1579 کیلوگرم
توزیع وزن
57 به 43 جلو/عقب
ظرفیت بکسل
680 کیلوگرم
ظرفیت سرنشین
 5 نفر
شتاب صفر تا 96
7.5 ثانیه
مسافت 400 متر
15.9 ثانیه
شتاب جانبی
0.79 جی
مصرف سوخت EPA
8.1 لیتر (ترکیبی)
مصرف سوخت واقعی
8.8 لیتر (ترکیبی)
ظرفیت باک
53 لیتر
قیمت
34,635

توسط :
دیدگاه :
درباره نویسنده

Leave a Reply

*

captcha *