انتخاب تراک سال 2018 موتورترند

همان‌طور که احتمالاً اطلاع دارید، وب‌سایت معتبر و مشهور موتورترند هرساله اقدام به انتخاب خودروهای سال در سه بخش خودروی سال، اس‌یووی سال و تراک سال می‌کند. حال امسال هم مثل همیشه این انتخاب‌ها صورت گرفته است. پیش‌ازاین در مطالبی مجزا به‌طور مفصل به خودرو و اس‌یووی سال 2018 موتورترند پرداختیم و حال امروز قصد داریم در این مطلب به سراغ آخرین بخش این رقابت‌ها یعنی بخش تراک سال 2018 برویم. البته اسم رقابت تراک سال 2018 را باید آفرودر سال گذاشت چراکه سه نمونه از شرکت‌کنندگان مجهز به پکیج‌های آفرودی شده‌اند که آن‌ها برای بالا رفتن از صخره‌ها و انجام مسابقات صحرایی مناسب نموده است. البته هرچند این تراک‌ها به پکیج‌های آفرود ویژه‌ای مجهز شده‌اند اما این موضوع آن‌ها را از آزمون یدک کشی و دیگر معیارهای متعددی که هرساله در رقابت تراک سال اعمال می‌شود مستثنی نکرده است.

اما بپردازیم به شرکت‌کنندگان رقابت تراک سال 2018. هرساله برای انتخاب شرکت‌کنندگان این رقابت، جدیدترین تراک‌های بازار موردبررسی قرار می‌گیرند که این رویه امسال هم اجرا گردید. سپس نهایتاً پس از بررسی‌های فراوان، سه تراک به‌عنوان فینالیست به بخش نهایی یا همان فینال راه پیدا کردند. این سه فینالیست عبارت‌اند از:

شورولت کلرادو ZR2
جی‌ام‌سی سی‌یرا 3500HD دنالی
فورد F150

شورولت برای این رقابت دو نمونه از پیکاپ میان سایز خود یعنی کلرادو را فرستاده است که البته هر دو از نسخهٔ آفرود Z72 هستند و هردو به کمک‌فنرهای چندمنظوره مجهز شده‌اند اما یکی از این خودروها از پیشرانهٔ 3.6 لیتری V6 جدید و گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک جدید استفاده می‌کند و دیگری پیشرانهٔ 2.8 لیتری چهار سیلندر توربودیزل دورامکس را در زیر کاپوت دارد.

فورد F150 که یکی از شرکت‌کنندگان بسیار قدرتمند این رقابت محسوب می‌شود، امسال با چهار مدل کاملاً متنوع در رقابت تراک سال شرکت کرده است. مدل اول که XL نام دارد، به یک پیشرانهٔ 3.3 لیتری V6 جدید مجهز است. مدل بعدی از پیشرانهٔ محبوب 2.7 لیتری V6 توئین توربوی اکوبوست استفاده می‌کند و نمونهٔ سوم یا پلاتینوم هم با بزرگ‌ترین پیشرانه یعنی 5 لیتری V8 به این رقابت آمده است؛ و نهایتاً آخرین عضو خانوادهٔ F150 در رقابت امسال مدل آفرود و مشهور رپتور است.

جی‌ام‌سی سی‌یرا اما تنها یک نماینده در رقابت تراک سال 2018 دارد که مدل 3500HD دنالی است. این هیولای شش‌چرخ که بزرگ‌ترین تراک گروه محسوب می‌شود، به یک نیروگاه 6.6 لیتری توربودیزل دورامکس مجهز است که گشتاور ویرانگری برابر با 1234 نیوتن متر تولید می‌کند.

هریک از این تراک‌ها مجموعهٔ خاصی از توانایی‌های ویژهٔ خود را دارند که از همهٔ آن‌ها گزینه‌های قدرتمندی برای کسب عنوان تراک سال 2018 ساخته است اما نهایتاً تنها یک تراک می‌تواند جایز رقابت تراک سال یا همان کالیپر طلایی را از آن خود کند. بدین منظور باید تمامی شرکت‌کنندگان تحت آزمون‌های تخصصی و سختی قرار گیرند تا بتوان از بین آن‌ها پیروز رقابت را انتخاب کرد؛ بنابراین هر تراک به مدت یک هفته مورد آزمایش‌های گسترده‌ای قرار گرفت که این آزمون‌ها از محل آزمایش‌های فیات کرایسلر در آریزونا آغاز شد. از این مکان برای آزمون یدک کشی استفاده کردیم. برای انجام این آزمون، پنج تریلر با اوزان دقیق به‌منظور مطابقت با ظرفیت بکسل اعلام شده برای هر تراک آماده کردیم.

همان‌طور که گفته شد هریک از این پنج تریلر اوزان متفاوتی داشتند چراکه ظرفیت کشش تراک‌های فینالیست با یکدیگر متفاوت بود؛ بنابراین تریلرهایی با وزن حداقل 2.2 تن برای تراک‌های سبک و یک تریلر سه محور با وزنی بیش از 10 تن برای جی‌ام‌سی سی‌یرا هِوی دیوتی آماده شد. به‌عنوان‌مثال باری که روی یکی تریلرها قرار گرفت یک مینی بیل مکانیکی ساخت جان دییر با وزن 3.5 تن بود. سپس نهایتاً پس از اختصاص یک روز کامل برای ارزیابی هر تراک در مسیر حلقه‌ای شکلی به طول 33 کیلومتر، به جمع‌بندی برای انتخاب تراک سال 2018 رسیدیم و بدین ترتیب سرانجام فورد F150 به‌عنوان تراک سال 2018 انتخاب شد.

نگاه کوتاهی به فورد F150، تراک سال 2018 موتورترند
فورد بیش از یک میلیارد دلار هزینه کرد تا پس از هفت دهه، بدنهٔ فولادی را کنار گذاشته و در F150 مدل 2015 از بدنهٔ آلومینیومی استفاده کند. این کار موجب کاهش 320 کیلوگرمی وزن این تراک شد که به ادعای فورد، مصرف سوخت را بهبود می‌دهد، ظرفیت بکسل را افزایش می‌دهد، نسبت قدرت به وزن را افزایش می‌دهد و زنگ‌زدگی قطعات را کاهش می‌دهد. این حرکت جسورانه و هزینه‌بری بود چراکه دو کارخانهٔ فورد هرکدام به مدت 13 هفته تعطیل شدند تا خط تولید آن‌ها برای ساخت بدنهٔ آلومینیومی F150 تجهیز گردد. این یعنی از دست دادن فروش 60 هزار دستگاه تراک با ارزش هرکدام 40 هزار دلار یا بیشتر.

بدین ترتیب فورد یک سال از سهم بازار و سود خود را از دست داد و به همین دلیل منتقدان این اقدام فورد را غیرضروری، اشتباه و پرهزینه دانستند. از سوی دیگر جنرال موتورز هم ادعا می‌کرد که F150 آلومینیومی به‌اندازهٔ شورلت سیلورادوی فولادی مستحکم نیست. بااین‌حال در همان زمان فورد اذعان داشت که کاهش وزن فقط گام اول در نسل جدید F150 بوده و هنوز قوای محرکهٔ جدید شامل پیشرانه‌های جدید و گیربکس‌های جدید در راه هستند. با تمام این ماجراها، سه سال پیش فورد F150 عنوان تراک سال 2015 موتورترند را به شورلت کلرادو واگذار کرد؛ اما در حال حاضر فورد برای نشان دادن حجم تغییرات زیر کاپوت F150، چهار نمونه از آن‌را راهی رقابت تراک سال 2018 کرده است.

اما علاوه بر این، کابین F150 بهتر شده، سیستم اطلاعاتی-سرگرمی آن بهبود یافته و سیستم فرمان آن نیز عملکرد بهتری پیدا کرده است. همچنین نوآوری‌های این تراک آمریکایی هم افزایش پیدا کرده و در آزمون‌های تصادف NHTSA پنج ستارهٔ کامل را به دست آورده است. به لطف تمامی این ویژگی‌ها، فورد F150 توانست عنوان تراک سال 2018 موتورترند را کسب نماید. امسال F150 برای گرفتن انتقام از شورلت کلرادو ZR71 و جی‌ام‌سی سی‌یرا 3500HD دنالی آمده بود و بدین ترتیب فورد موفق شد برتری تراک مشهور و محبوب خود را اثبات کند. همان‌طور که گفته شد امسال فورد F150 در چهار مدل مختلف با پیشرانه‌های گوناگون در رقابت تراک سال موتورترند شرکت کرده است که می‌توانید مشخصات هریک از این چهار مدل را در جدول زیر مشاهده کنید.

 
مشخصات فنی

F150 XL

F150 Lariat

F150 پلاتینوم

F150 رپتور

پیشرانه
3.3 لیتری V6
2.7 لیتری V6
5 لیتری V8
3.5 لیتری V6

تنفس
طبیعی
توئین توربو
طبیعی
توئین توربو

قدرت
290 اسب بخار
325 اسب بخار
395 اسب بخار
450 اسب بخار

گشتاور
360 نیوتن متر
540 نیوتن متر
540 نیوتن متر
690 نیوتن متر

گیربکس
6 سرعته اتوماتیک
10 سرعته اتوماتیک
10 سرعته اتوماتیک
10 سرعته اتوماتیک

محور محرک
عقب
چهارچرخ
چهارچرخ
چهارچرخ

رینگ و لاستیک
17 اینچی 245
20 اینچی 275
20 اینچی 275
17 اینچی 315

طول
5.89 متر
5.89 متر
5.89 متر
5.59 متر

فاصلهٔ محوری
3.68 متر
3.68 متر
3.68 متر
3.4 متر

وزن خالص
2070 کیلوگرم
2388 کیلوگرم
2436 کیلوگرم
2590 کیلوگرم

توزیع وزن
57/43 جلو/عقب
59/41 جلو/عقب
58/42 جلو/عقب
55/45 جلو/عقب

ظرفیت سرنشین
6 نفر
5 نفر
5 نفر
5 نفر

ظرفیت بار
835 کیلوگرم
765 کیلوگرم
945 کیلوگرم
455 کیلوگرم

ظرفیت کشش
2.2 تن
3.4 تن
4.1 تن
2.7 تن

شتاب صفر تا 96
7.6 ثانیه
7.0 ثانیه
6.3 ثانیه
6.0 ثانیه

مسافت 400 متر
15.9 ثانیه
 15.5 ثانیه
14.7 ثانیه
14.7 ثانیه

شتاب جانبی
0.75 جی
0.76 جی
0.75 جی
0.70 جی

ظرفیت باک
87 لیتر
98 لیتر
98 لیتر
98 لیتر

مصرف سوخت
10.7 لیتر ترکیبی
11.2 لیتر ترکیبی
13.0 لیتر ترکیبی
14.7 لیتر ترکیبی

قیمت پایه
32,760 دلار
48,265 دلار
58,875 دلار
51,080 دلار

قیمت تست‌شده
36,285 دلار
60,475 دلار
63,205 دلار
 64,745 دلار

توسط :
دیدگاه :
درباره نویسنده

Leave a Reply

*

captcha *