اولین تجربهٔ رانندگی با نسل جدید سانگ‌یانگ رکستون

پیشینهٔ معرفی نسل نخست سانگ‌یانگ رکستون به سال 2001 بازمی‌گردد که این یعنی این اس‌یووی کره‌ای بیش از 15 سال روی خط تولید بوده است؛ اما در دنیایی که روزبه‌روز کراس‌اوورهای مدرن‌تر و پیشرفته‌تری به بازار عرضه می‌شوند، رکستون همانند یک دایناسور موتوردار به نظر می‌رسید. به همین دلیل نهایتاً مقامات سانگ‌یانگ به فکر توسعه و معرفی نسل دوم آن افتادند. البته سانگ‌یانگ به‌اندازهٔ هم‌وطنانش یعنی کیا و هیوندای در بازارهای جهانی خود را نشان نداده است اما این برند کهنه‌کار کره‌ای با محصولات جدیدی مثل تیوولی نشان داد آنچه که برای موفقیت در اروپا بدان نیازمند است را دارد.

حال اما نوبت به نسل کاملاً جدید رکستون رسیده است که برای اولین بار در زادگاهش کرهٔ جنوبی با آن به رانندگی پرداخته‌ایم. استایل بیرونی این اس‌یووی کره‌ای کاملاً نسبت به نسل قبلی متحول شده است و هرچند طراحی همواره امری سلیقه‌ای بوده است اما به نظر ما رکستون جدید بسیار زیباتر و ظریف‌تر از نسل قبلی شده است. بااین‌حال خطوط تیز بدنهٔ این ماشین نتوانسته‌اند اندازهٔ بزرگ آن‌را پنهان کنند به‌گونه‌ای که اوورهنگ عقب آن بیش‌ازاندازه بزرگ به نظر می‌رسد و درنتیجه حالا نسل جدید رکستون 15 سانتیمتر کشیده‌تر و 13 سانتیمتر بلندتر از هیوندای سانتافه شده است.

به داخل خودرو که پای می‌گذاریم، اولین چیزی که جلب‌توجه می‌کند، غیر از فضای زیادی که در کابین وجود دارد، گام بزرگی به سمت جلو در زمینهٔ کیفیت است. در اینجا به‌طور هوشمندانه‌ای از سوئیچ‌های قدیمی و پلاستیک باکیفیت استفاده شده است درحالی‌که داشبوردِ الهام گرفته از تیوولی آن نیز ترکیبی منطقی داشته و در آن از متریال خوش لمس استفاده شده است؛ بنابراین می‌تواند گفت هم‌اکنون کابین رکستون کاملاً با سانتافه برابری می‌کند. همچنین هرکسی که با محصولات پنج سال پیش سانگ‌یانگ رانندگی کرده باشد می‌فهمد که این شرکت چقدر در ساخت کابین محصولاتش بهبود پیدا کرده است.

رکستون با دو یا سه ردیف صندلی قابل سفارش است که نمونهٔ مورد آزمایش ما از نوع پنج‌نفره یا دو ردیفه بود. در ردیف دوم فضای سر و پای زیادی وجود دارد اما تعجب‌برانگیز نخواهد بود اگر فضای ردیف سوم صندلی‌های رکستون فضایی بیشتر از اشکودا کودیاک یا کیا سورنتو نداشته باشد. از سوی دیگر اما نمونه‌های دو ردیفه از صندوق بار بزرگی به حجم 820 لیتر برخوردار هستند.

سانگ‌یانگ در نسل جدید رکستون همچنان از ساختار سنتی بدنه روی شاسی استفاده کرده است درحالی‌که این روزها از این ساختار صرفاً در پیکاپ‌ها و تعداد محدودی از آفرودرهای تخصصی استفاده می‌شود؛ اما رکستون جدید با استفاده از فولاد با مقاومت بالا، بسیار مستحکم‌تر از قبل شده است و درنتیجه همچنان یک خودروی بسیار قدرتمند در زمینهٔ یدک کشی محسوب می‌شود به‌گونه‌ای که با قیمت بسیار کمتر، ظرفیت کشش یکسانی با لندروور دیسکاوری را ارائه می‌کند که معادل 3.5 تن است.

مشکل اکثر اس‌یووی‌های با ساختار بدنه روی شاسی این است که از لحاظ سواری و هندلینگ به‌پای کراس‌اوورهای مدرن با ساختار یکپارچه نمی‌رسند؛ بنابراین در نسل جدید رکستون هم با وجود پیشرفت بزرگی که نسبت به نسل قبلی داشته است، این موضوع کاملاً احساس می‌شود. البته اغلب مواقع سواری خودرو نرم و مناسب بوده و سروصدای باد و جاده نیز چندان قابل‌توجه نیست اما دست‌اندازهای تیز و ارتعاشات جاده هنوز هم از طریق بدنه و ستون فرمان احساس می‌شود. همچنین فرمان نیز در پاسخ به دستورات کُند عمل می‌کند و خودرو در پیچ‌ها سنگین احساس شده و حرکت گهواره‌ای قابل‌توجهی دارد.

بااین‌حال رکستون برای کسانی که به دنبال یک خودروی مناسب آفرود با راحتی بالا برای خانواده هستند گزینهٔ خوبی محسوب می‌شود چراکه این اس‌یووی کره‌ای تعادل مناسبی را بین آرامش و راحتی در جاده‌های آنرود و توانایی بالا در مسیرهای آفرود برقرار کرده است. پیشرانهٔ 2.2 لیتری دیزلی جدید رکستون نیز عملکردی قابل‌قبول و پالایشی شگفت‌آور را ارائه می‌کند. عملکرد گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک مرسدس بنز هم رضایت‌بخش بوده و در هنگام شتاب گیری خوب عمل می‌کند؛ اما بزرگ‌ترین نگرانی افرادی که بین خرید یک اس‌یووی و یک خودروی سواری مردد هستند، موضوع مصرف سوخت است که رکستون تا حدودی این نگرانی را برطرف کرده است زیرا سانگ‌یانگ ادعا کرده این خودرو با این پیشرانهٔ دیزلی در هر صد کیلومتر 8 لیتر گازوئیل مصرف می‌کند.

نتیجه
سانگ‌یانگ رکستون جدید حداقل دو نسل جلوتر از نسل قبلی خود به نظر می‌رسد و احساس می‌شود. این نسل از رکستون جادارتر است، رانندگی لذت‌بخش‌تری دارد و کیفیت داخلی را برای برند خود به سطح جدیدی ارتقاء داده است. هرچند هندلینگ نسل جدید رکستون هنوز هم با کراس‌اوورهای مدرن یکپارچه فاصله دارد اما با بهترین پیکاپ‌ها و بهترین اس‌یووی‌ها در این زمینه برابری می‌کند و این اس‌یووی 4×4 کره‌ای به‌راحتی می‌تواند به‌عنوان تنها خودروی خانواده مورداستفاده قرار گیرد.

 
مشخصات فنی

SsangYong Rexton 2018

قیمت
37,500 پوند

پیشرانه
22 لیتری 4 سیلندر دیزل

قدرت
180 اسب بخار

گشتاور
420 نیوتن متر

گیربکس
7 سرعته اتوماتیک

محور محرک
چهارچرخ

شتاب صفرتاصد
11 ثانیه

حداکثر سرعت
185 کیلومتر/ساعت

مصرف سوخت
8.1 لیتر

 
منبع: AutoExpress

توسط :
دیدگاه :
درباره نویسنده

Leave a Reply

*

captcha *