بررسی خودرو دنا ( محصول جدید ایرانخودرو)

دنا، ظهور ژن شرقی سمند
مرجع تخصصی خودرو و تیونینگ | پارس تیونینگ

سمند یا همان اولین خودروی ملی ایرانیان، از سال 1381 پا به بازار خودرو گذاشت. در آن زمان با اینکه این خودرو چه در زمینه طراحی و چه در زمینه فنی، خودرویی قدیمی به شمار می آمد. اما هنوز آنقدر کهنه نشده بود که توانایی عرض اندام در بازارهای گوناگون را نداشته باشد و قادر به رقابت با خودروهایی چون هیوندای النترا و یا همان آوانته خودمان و کیا سفیا و اسپکترا مدل 2002 بود، اما بر خلاف خودروهای دیگر که تقریبا هر 2 یا 3 سال یک بار تغییرچهره کاملی دارند، گذشت زمان هیچ تاثیرچشمگیر و شگرفی بر سمند نگذاشت و این محصول ایران خودرو مانند قالی ایرانی در گذر زمان بکر و دست نخورده بافی ماند و دست نخورده ماندن در دنیا خودرو چیزی جز سقوط بازار فروش با توجه به بازاری کاملا انحصاری که در ایران در اختیار دو خودرو ساز بزرگ داخلی قرار دارد چندان نکته قابل توجهی برای ایران خودرو نبود اما حضور روز افزون خودروهای به روز با چهره هایی که در هر سال جذاب تر می شدند و نیز فعالیت این خودرو ساز در بازارهای بین المللی ایرانخودرو را بر این داشت تا چهره ای جدیدی از سمند طراحی کرده و روانه بازار کند. همانطور که در تاریخچه سمند ذکر شده است، خودروی سمند دارای چهره ای دوگانه است که قسمت جلو آن برگرفته از طراحی های آلمانی و قسمت عقب آن مربوط مربوط به جنوب شرق آسیا است. در اولین ارتقا چهره که برای سمند اتفاق افتاد، سعی طراحان ایران خودرو آن بود که تمامی فاکتورها به سمت طراحی های آلمانی و خودرو های قدیمی تر بنز، بی ام و و فولکس واگن برود که حاصل چیزی نبود جزسمند سورن.

نمایی از سمند
مرجع تخصصی خودرو و تیونینگ | پارس تیونینگ

نمایی از فولکس واگن پاسات
مرجع تخصصی خودرو و تیونینگ | پارس تیونینگ

نمایی از قسمت عقب میتسوبیشی لنسر
مرجع تخصصی خودرو و تیونینگ | پارس تیونینگ

سمند سورن برای مدت کوتاهی توانست تا حدود بسیار کمی خلا وجود چهره جدید برای خودروی ملی را پر کند، اما این تغییر چهره خیلی ساده تر از آن بود که بتواند برای زمانی زیادی به عنوان یک چهره جدید شناخته شود و خیلی زود در کنار دیگر اعضای خانواده سمند به عنوان یکی از تکراری ترین چهره های خیابان های ایران قرار گرفت. به همین دلیل کارخانه ایران خودرو بر آن شد تا چهره ای دیگر و جدیدتر از سمند ارائه دهد. لذا این بار نژاد آلمانی سمند را رها کرده و به سراغ خودروی سامورایی این طرح کهنه برزیلی رفت تا با تلفیق آن با دیگر طرح های ژاپنی و کرده ای چهره ای جدید و متفاوت از سمند را معرفی کنید.

نمایی از سورن
مرجع تخصصی خودرو و تیونینگ | پارس تیونینگ

برای این مهم در بخش های مختلف طرح های گوناگونی انتخاب شد تا کپی بود طرح درهمان دید اول ذوق بیننده را کور نکند. به همین دلیل خودروهای هوندا آکورد نسل A، میتسوبیشی لنسر، دوو لاستی و هیوندای سوناتا در قسمت های مختلف مد نظر قرار گرفتند تا خودرویی حاصل شود که امروزه در بروشورهای فروش ایران خودرو << دنا >> نامیده شود.

طراحی ظاهری
بیشترین مانوری که تا کنون ایرانخودرو روی پروژه NX7 خود که همان دنا است داده، در طراحی ظاهری آن است که مباحث دیگر مانند طراحی داخلی با مشخصات فنی فقط در حد ادعاهای این خودرو ساز باقی مانده و معلوم نیست تا چه حد در زمان حضور دنا در بازار به حقیقت بپیوندند. در واقع تنها بخش خودروی دنا که تا کنون بارها در محافل گوناگون خودرویی رونمایی شده است، طراحی ظاهری آن بوده و حتی مدل هایی که برای نمایش استفاده شده اند هیچکدام از داشبورد و کنسول جدید بهره نمی بردند.

نمایی از قسمت جلو میتسوبیشی ASX
مرجع تخصصی خودرو و تیونینگ | پارس تیونینگ

نمایی از قسمت جلویی دنا
مرجع تخصصی خودرو و تیونینگ | پارس تیونینگ

اما دنا طراحی ظاهری به اندازه ای متفاوت و چشم گیر بود که موفق شد ذهن دوستداران خود را به دنبال خود بکشاند و آن ها را به گرفتن اطلاعات بیشتر از این خودرو ترغیب کند طرح دماغه این سمند شرقی، در واقع از دو خودرو مختلف برداشته شده است. خودروی اول از نسل جدید محصولات میتسوبیشی است. خودروی اول نسل جدید محصولات میتسوبیشی است، خودرویی که زمانی قسمت عقب سمند از روی اجداد آن طراحی شده بود، اما این بار طراحی قسمت جلو پنجره دنا از ای خودرو برگرفته شده است.
اما دیگر بخش های طرح دماغه دنا که البته از نقاط قوت این خودروست. از خودرویی به نام دوو لاستی کپی برداری شده است، و از آنجایی که دوولاستی نیز خودرویی با دور گه کره ای و امریکایی است، لذا استفاده از طرح چراغ ها، درب موتور و نوک گلگیرهای این خودرو حس و حالی از خودروهای آمریکایی نیز به دنا داده است.

نمایی از دوولاستی
مرجع تخصصی خودرو و تیونینگ | پارس تیونینگ


درنمای جلو، دنا با وجود کپی بودن، به واقع چهره جذاب و تهاجمی و روز آمدی دارد. چراغ های جلو کاملا بزرگ و پیشرفته طراحی شده اند و از بخش های مختلفی تشکیل می شوند. این چراغ ها در کنار جلو پنجره دهان گشاد و خشن کپی شده از میتسوبیشی، چهره ای بسیار جسور و مبارز به دنا داده است به گونه ای که انتظار می رود با خودرویی پرقدرت و جنگنده روبه رو باشد.
از جمله نکاتی که در نمای جلو به وضوح به چشم می خورد طویل تر شدن درب موتور خودور نسبت به سمند معمولی است که این امر به همراه قوس رو به پایین نوک گلگیرهای جلو، در بیننده حسی مشابه خودروهای آمریکایی القا می کند.
سپر جلو نیز در نوع خود طراحی زیبایی داشته و هیچ شباهتی به طراحی قدیمی و تکراری سپر سمند معمولی (X7) ندارد. این سپر از دو بخش برآمده تر دو دو گوش خودرو تشکیل شده است. بخش میانی سپر یعنی فضای مربوط به جلو پنجره زیبا و تهاجمی آن و محفظه مربوط به پلاک کمی گودتر است که به جرات می توان گفت. با طراحی بیشتر خودروهای روز دنیا متفاوت است. البته باید دید این سبک متفاوت در طراحی از منظر سازگاری با اصول طراحی ایرودینامیک چه نمره ای دریافت خواهد کرد.
در نمای جانبی، بخش اعظم خودرو همان سمند است. اما گلگیرهای جلو وق عقب تقریبا از وسطشنان به بعد تغییری کلی به خود دیده اند تا دماغه و نمای عقب جدید دنا را پدیدار سازند، اما در نمای جانبی عدم تناسب این دو بخش به وضوح به چشم می خورد، چرا که هیچ المان یکپارچه و همگونی در این دو طراحی وجود ندارد و البته مسلم است که علت اصلی این نکته از آنجا نشات می گیرد که این دو بخش از خودروهای متفاوت کپی برداری شده اند.
نکته دیگری که در نمای کنار کاملا جلب توجه می کند، فاصله بسیار زیاد بین محور جلو و نوک تاج سپر خودرو است، این نکته در دنیای امروز خودرو که تمام طراحان سعی دارند اختلاف فاصله دو محور را از طول خودرو به حداقل برسانند. یعنی محورها در نزدیکترین نقطه به نوک و انتهای خودرو قرار گیرند، چندان جالب به نظر نمی رسد و جای بسی تامل دارد. چراکه این فاصله زیاد موجب عدم دقت مناسب در هدایت و هندلینگ خودرو بخصوص در ترافیک شهری می شود این نکته را می توانید به وضوح در خودروهایی مانند پورشه کاین پانامرا ببینید. با توجه به این اشکال و نیز مشکلاتی که تمام مدل های سمند در مورد طراحی اتاق دیده بودید کافی داشته و دارند. لذا بدون شک اولین نکته ای که مالکان دنا را به اعتراض وا خواهد داشت، عدم تسلط کافی بر این خودرو خواهد بود.
ازجمله نکات منفی دیگر، حضور همان رینگ های 15 اینچی معمول سمند برای این خودرو است که چندان متناسب به نظر نمی رسند، لذا بهتر است خود کارخانه پیشدستی کرده تغییرات مناسبی در بخش چرخ و محور ایجاد کند تا این خودرو از رینگ هایی برای مثال به ابعاد 225/16/R55 بهره گیرد.
در نمای عقب نیز دنا ترکیبی از دو خودروی شرقی را نشان می دهد، یکی ژاپنی و دیگری کره ای البته هر دو مربوط به نسل قبل و خارج شده از خط تولید هستند. نمای عقب دنا برپایه طراحی نمای عقب هوندا آکورد نسل هشتم طراحی شده، البته این طراحی که مربوط به یک خودروی با ابعاد تویوتا کمری است، با طراحی عقب خودروی کوچک و آشنایی با نام کیا ریو نسل اول ترکیب شده تا طرحی ایجاد شود که برای بیننده ایرانی کاملا آشنا و در عین حال متفاوت به نظر می رسد!
از جمله نکات قابل تامل در مورد دنا عدم وجود کوچکترین تناسبی بین طراحی جلو و عقب خودروست، هرچه جلوی خودرو تهاجمی، خشن و پویاست، در طراحی عقب آن خطوط قوسی، غیر حجیم و آرام حکم فرمایی می کنند. به طوری که گویا با دماغه یک سدان پرقدرت اسپرت را به یک خودروی کلاس C کوچک متصل کرده اند.

نمایی از کیا ریو
مرجع تخصصی خودرو و تیونینگ | پارس تیونینگ

نمایی از دنا
مرجع تخصصی خودرو و تیونینگ | پارس تیونینگ

طراحی داخلی
در مورد طراحی داخلی خودروی دنا، هرچه هست ایده است و اتود و گمانه زنی ، هنوز هیچ قطعه ساخته و نهایی شده این به نمایش در نیامده اما آنچه از طرح ها و اتودها منتشر شده بر می آید، بیشترین اتفاقات در بخش داشبورد و غربیلک فرمان رخ داده است. این بخش نیز گویا در طراحی از دور خودروی متفاوت کپی برداری شده است که البته این بار هردو کره ای هستند.
در طراحی داشبورد دنا، آنچه بیشتر از همه به نظر می رسد، کپی برداری داشبورد، کنسول میانی و دریچه های هوا از خودروی هیوندای سوناتا وای اف ( سوناتا نسل ششم) است که البته باید گفت انتخاب بسیار خوبی بوده چراکه طراحی داشبورد و کنسول از نقاط قوت هیوندای سوناتا وای اف است. در ضمن این طراحی با طرح دماغه و پیشنانی خودرو تناسب خوبی دارد غربیلک نیز از خودروی دوولاستی آمده است که طرحی زیبا و متناسب و در عین حال خوش دست و به دور از شلوغی و آشفتگی دارد.

نمایی از داخل سوناتا YF
مرجع تخصصی خودرو و تیونینگ | پارس تیونینگ

نمای داخلی دنا
مرجع تخصصی خودرو و تیونینگ | پارس تیونینگ

مشخصات فنی
از دیگر نکات مبهم در پروژه NX7 یا همان دنا، بشخ فنی ان است آنچه در خروجی خبرگزاری های منسوب به ایران خودرو در باره مشخصات فنی این خودرو ذکر شده، آن است که دنا با دو پیشرانه مختلف قابل سفارش خواهد بود پیشرانه اول موتور EF7 یا همان نسل اول موتور ملی است. EF7 موتوری است با ظرفیت 1648 سی سی و پایه گازسوز که طبق ادعای ایران خودرو توانایی تولید 105 اسب بخار قدرت با گاز و 110 اسب بخار با بنزین را داراست.
این موتور که در حال حاظر روی انواع سمند، پارس و رانا قابل سفارش است، در بازار به موتوری نه چندان پرتوان و در عین حال کم مصرف و کم استهلاک اما به شدت پر هزینه و با تعمیرات و نگهداری دشوار مشهور است.
موتور دیگری که برای دنا در نظر گرفته شده و به احتمال زیاد اولین سری دنا با این موتور به بازار خواهد آمد، موتوری است کاملا جدید که در واقعا همان EF7 اما مجهز به توربو شارژر است. این موتور که فعلا EF7 Turbo نام گرفته، میتواند با سوخت بنزین و گاز در دور موتور 5500، 150 اسب بخار را به تولید برساند در ضمن گشتاور 215 نیوتون متری آن در دورهای 2200 تا 4800، نوید خودرویی بسیار چالاک و پرشتاب را می دهد.
طبق یک قرار داد بین ایرانخودرو و(FEV Motorentechnik) برای آموزش متخصصان ایرانی ابتدا موتور EF7 با نظارت ایرانی ها توسط گروه آلمانی F.E.V GmbH تولید می شود، سپس موتور EF7Turbo به عنوان محصولی مشترک طراحی و ساخته می شود و در نهایت موتور EF4 با ظرفیت 1400 سی سی با نظارت گروه آلمانی و توسط ایرانی ها برای خودروهای کوچکتر ایرانخودرو تولید خواهد شد.
لذا بر خلاف موتور EF7 آلمانی، این موتور دوم که محصول مشترک ایرانی ها و آلمانی هاست هنوز در بازار رونمایی نشده است و مشخص نیست که رویکرد مصرف کنندگان نسبت به آن چگونه خواهد بود. نکتهدیگر اینکه با توجه به نیمه ایرانی بود این موتور، معلوم نیست باید منتظر یک موتور توربوشارژدار پرقدرت و با کیفیت اما با هزینه تعمیرات و نگهداری کم باشیم و یا اینکه موتوری با خطاها و اشکالات رفع نشدنی و فراوان و هزینه های سرسام آور پا به عرضه خواهد گذاشت.
از لحاظ امکانات و تجهیزات، آنچه ایرانخودرو در مورد دنا ادعا کرده اگر عملی شودف دنا را به واقع باید مجهزترین خودروی داخلی دانست. وجود ایربگ های جلو و جانبی، ترمز ABS با پوستر MBA و سامانه EBD ( توضیع الکترونیکی نیروز ترمز)، میل فرمان جمع شونده حین تصادف، سیستم تهویه اتوماتیک، فرمان الکترونیک، سیستم کمک پارک عقب، مانیتور چند رسانه ای با کنترل روی فرمان، شیشه های رنگی سولار، برخورداری از سیستم مالتی پلکس و امکان تجهیز به سامانه ناوبری ماهواره ای ( GPS ) از جمله مواردی است که علاوه بر تجهیزات دیگر انواع سمند بر روی دنا وجود خواهد داشت.

جمع بندی
در مجموع باید دنا را به نسبت خودروهای تولید داخل در حال حاضر، خودرویی به روز با امکانات مناسب دانست. اما اصرار ایرانخودرو در استفاده از همان اتاق قدیمی و پراشکال سمند جای بسی تامل دارد. شاید اگر به جای برخی از این تغییرات که به نوعی به زور روی اتاق سمند سوار شده اند، سعی در تغییر کلی و بنیادی در این اتاق انجام می گرفت نتیجه ای امیدوار کننده تر و آینده نگرانه تر حاصل می می شد، چراکه دنا نیز همچنان همان اشکالات بزرگ طراحی که در سمند وجود داشت را با خود همراه دارد و چه بسا با طویل تر شدن خودرو این مشکلات پیش از پیش خودنمایی کنند.
اما با این وجود دنا نمایانگر آن است که ایرانخودرو هنوز به فکر تغییر و ارتقا خودروهای خود است که این موضوع در نوع خود نکته ای بسیار خوشحال کننده خواهد بود و می توان امیدوار بود که در آینده ای نزدیک خودروهایی از تولید کنندگان داخلی ببینیم که حداقل بتوان آن ها را در رنکینگ بازار خودرو جای داد. به هر روز علاقه مندان به عالم چهار چرخه های پر زرق و برق، با اشتیاق زیاد در انتظار حضور این جلد جدید برای پلتفرم پژو 405 در بازار هستند.

تدوین : علیرضا فروغی فر
نویسنده: علیرضا بشارتی
منبع : پارس تیونینگ

توسط :
دیدگاه :
درباره نویسنده

ارسال دیدگاه

*

captcha *