بررسی داستر 2018 جدید: راحت‌تر، مدرن‌تر، مجهزتر

همه‌چیز بر وفق مراد داچیاست. زیر برند رومانیایی رنو در سراسر اروپا رشد کرده و هم‌اکنون در بریتانیا یک درصد از بازار را از آنِ خود کرده است. در مقام مقایسه باید گفت فروش این برند در سال 2017 پنج برابر بیشتر از آلفارومئو بوده و البته دو برابر بیشتر از لکسس خودرو فروخته است. در کل داچیا بیش از دو میلیون دستگاه خودرو از زمان حضور دوباره در اروپا یعنی سال 2010 داشته است.
شاسی‌بلند بی حاشیه داستر در طول این سال‌ها ثابت کرده یکی از محبوب‌ترین محصولات داچیا است. البته داچیا برای سال 2018 طراحی بهتر را نیز چاشنی کار کرده و داستر جدید که در نمایشگاه خودروی فرانکفورت رونمایی شد از اواسط سال جاری در نمایندگی‌های این کمپانی پدیدار می‌شود.
داستر جدید بر پایه پلتفرم نسل قبلی ساخته شده و ابعاد آن نیز از نظر بصری تغییر نکرده است. طراحی خودرو تازه بوده اما درحالی‌که اشرافیت بیشتر (!) دارد اما هنوز هم به عنوان یک داچیا قابل شناسایی است. جلوپنجره شانه عسلی برجسته، چراغ‌های روزتاب LED، رینگ‌های 17 اینچی و چراغ‌های عقب مربعی باعث شده‌اند داستر جدید شباهتی هرچند کوچک به جیپ رنگید داشته باشد.

کابین خودرو نیز جدید بوده و بهبودهای صورت گرفته در آن مشهود هستند. صفحه‌نمایش سیستم ناوبری داستر جدید هم‌اکنون در ارتفاعی بالاتر و نزدیک‌تر به میدان دید راننده قرار گرفته و پشت آمپرها نیز بزرگ و واضح هستند. حتی دکمه‌ها و سوئیچ‌ها نیز ارتقا یافته‌اند و به همین خاطر جذاب‌تر از قبل نشان می‌دهند.
صندلی‌ها نیز بهتر از قبل شده‌اند. صندلی‌های داستر همیشه اسفنجی بوده‌اند اما نمونه‌های بکار رفته در نسل جدید این خودرو بزرگ‌تر و بهتر بوده و البته محکم‌تر هستند. ذکر این نکته مهم است که اگرچه فضای زیادی در جلو وجود دارد اما فضای عقب محدود شده است. فضای محفظه بار نیز کمی کاهش یافته و از 475 به 445 لیتر رسیده است. با تا کردن صندلی‌ها فضای بار به 1478 لیتر می‌رسد که نسبت به فضای بار 1636 لیتری نسل قبل افت قابل‌توجهی را نشان می‌دهد اما با این وجود داستر 2018 هنوز هم بالاتر از رقبایی چون واکسهال موکا X و مینی کانتری من قرار می‌گیرد.

گزینه‌های پیشرانه نسبت به قبل تغییری نکرده و تعداد زیادی پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی ارائه می‌شوند. مدل‌های پایه با پیشرانه 1.6 لیتری تنفس طبیعی ارائه می‌شوند درحالی‌که پیشرانه 1.2 لیتری دیزلی حاضر در تست با قدرت 108 اسب بخاری به آپشن گران دو دیفرانسیل متصل نشده است.
از نظر ما پیشرانه 1.2 لیتری بنزینی 123 اسبی بهترین انتخاب است. این پیشرانه‌ی توربوی مدرن نسخه کم‌توان‌تر از پیشرانه 130 اسبی موجود در محصولات رنو بوده و کاملاً آرام و ریلکس است. شتاب گیری داستر با این پیشرانه به نرمی صورت می‌گیرد.
خب صحبت از نرمی و آرامی شد و باید گفت نسل جدید داستر از نظر آرامش و رفاه قدم بسیار بزرگی نسبت به نسل قبلی برداشته است. مهندسان داچیا از ایزوله سازی بیشتری استفاده کرده و البته شیشه‌های ضخیم‌تری نصب کرده‌اند. سر و صدای مزاحم زیاد در نسل قبلی شکایات زیادی را به وجود آورده بود اما هم‌اکنون این مشکل وجود ندارد.

همچنین سیستم جدید بکار رفته در داستر 2018 فرمان با کمک الکتریکی است که جایگزین فرمان هیدرولیکی قبلی با عملکرد اسفنجی شده است. این امر باعث شده داستر در خط مستقیم پاسخگوتر باشد و احساس بیشتری از طریق فرمان به راننده منتقل شود. اگرچه این کار باعث شده سواری داستر بهتر از قبل باشد اما خب نباید انتظار هیجان بالا از این شاسی‌بلند را داشته باشید. وجود سیستم تعلیق نرم به این معنی است که داستر کاملاً راحت بوده اما خب این یک کراس اوور کاربردی است نه اسپورت و نباید به فکر سرعت بالا در پیچ‌ها بود.
داسترهای بازار بریتانیا هنوز معرفی نشده‌اند اما بهای آن در آلمان از 11290 یورو شروع می‌شود و انتظار نداریم بهای نسل جدید داستر در بریتانیا تفاوت چندان زیادی با قیمت 9995 پوندی نسل قبلی داشته باشد. حتی پس از اضافه شدن هشدار نقاط کور و دوربین‌های کاربردی سفارشی (450 یورو) و همچنین سیستم تهویه مطبوع خودکار (200 یورو)، شاسی‌بلند دیگری در بازار وجود ندارد که ارزان‌تر از داستر باشد یا ارزش بهتری نسبت به مبلغ پرداختی ارائه نماید.
داچیا داستر 2018 از نو اختراع نشده است. این شاسی‌بلند خشن و آماده به کار کاملاً ارتقا یافته و نقاط ضعف قبلی و بسیاری از مشکلات نسل قبلی حذف شده‌اند. نسل جدید داستر راحت‌تر، مدرن‌تر و مجهزتر از نسل قبلی بوده و احتمالاً بهای ارزان آن رقیبی نخواهد داشت. زیر برند رومانیایی رنو هنوز هم در حال رشد است. حالا باید به جد بخواهیم که داستر در ایران مونتاژ و با قیمتی معقول و منصفانه به دست خریداران برسد.

مشخصات داچیا داستر TCe 125 4×2
قیمت: شروع از 9995 پوند (تخمینی)
پیشرانه: 4 سیلندر 1.2 لیتری توربوی بنزینی
قدرت/گشتاور: 123 اسب بخار/205 نیوتون متر
گیربکس: 6 سرعته دستی، دیفرانسیل جلو
شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 10.4 ثانیه
حداکثر سرعت: 175 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت: 6.1 لیتر در هر صد کیلومتر
[دانلود ویدئو]
منبع: autoexpress

توسط :
دیدگاه :
درباره نویسنده

Leave a Reply

*

captcha *