تجربه رانندگی با Volex C30

تجربه رانندگی با Volex C30
مرجع تخصصی خودرو و تیونینگ | پارس تیونینگ

از زمانی که پای لوازم چینی به کشورمان باز گردید. معلوم بود که این محصولات تولید شده برای بازارهای خاصی مانند ایران، از دو جهت غیر قابل رقابت هستند: نخست قیمت پایین نسبت به تولیدات کشورهای دیگر و دوم کیفیت نازل! در این میان خودروهای چینی نیز از قافله عقب نمانده و همواره در صفوف طولانی منتظر ورود به کشور و خدمت رسانی به مردم بوده اند!
اوایل سال 1384 خودروی چینی چری Q.Q با عنوان MVM به امید جای خالی دوو ماتیز به بازار کشورمان معرفی شد اما در ابتدا نه چندان مورد توجه خریدار ایرانی قرار نگرفت. از این دست خودروها می توان به لیفان 520. لیفان 62 (بی ام دبلیو چینی!)، MVM X33. چری ویانا و … اشاره کرد که هر کدام به سهمی از بازار خودروی کشور را به خود اختصاص داده اند.
چندی پیش یکی از خودروسازان از تولید خودروی ولکس (Volex) ساخت کمپانی <<گریت وال>> چین خبر داد و حالا نیز فرصتی پیش آمد تا این تازه وارد چینی را بیازماییم.
ولکس در دو تیپ Luxury و Elite با جعبه دنده های دستی و خودکار عرضه می شود که الیت اتوماتیک، کامل ترین نمونه است. در بررسی شکل ظاهری ولکس باید گفت تلفیقی از اپتیما 2010 و مزدا2 و یا یاریس سدان برای بیننده تداعی می شود زیرا در نمای سه چهارم، ابعاد درها و آینه های جانبی و رینگ های آلمینیومی شباهت بسیاری به یاریس سدان داشته و قسمت عقب به دلیل طرح چراغ ها و حالت بیضوی نشان سازنده، به مزدا2 شباهت دارد.
چراغ های نسبتا بزرگ و کشیده شده تا نوک گلگیرها در جلو، فرمی تهاجمی و حجیم به خودرو داده اند. در نمای جانبی نکته منفی قابل توجهی به چشم نمی خورد و خطوط درها و دستگیره ها تناسب خوبی با اندازه سایر قطعات دارند. در قسمت عقب شکل چراغ ها که تقریبا اصلی ترین بخش هستند از اپتیما 2010 الگوبرداری شده تا فرمی دلچسب، داشته باشند، ولی علامت های روی در صندوق به طور عجیبی بزرگ انتخاب شده اند. قسمت عمودی در صندوق که به سپر ختم می شود و پلاک روی آن قرار دارد با جنسی از پلاستیک به وسیله چند مهره به بخش فلزی صندوق متصل شده است.

مرجع تخصصی خودرو و تیونینگ | پارس تیونینگ

رینگ های آلمینیومی 15 اینچی هماهنگی مناسبی با فضای داخل گلگیر و ارتفاع خودرو دارند و تایرها نیز ساخت کمپانی Champiro چین هستند.
هنگام ورود به کابین، صدای باز شدن در، دلچسب نیست اما فضای داخل که با سه رنگ دودی و نقره ای و کرم تزئین شده است جادار و وسیع نشان می دهد. طراحی داشبورد چشم نواز است. تمام نشان دهنده ها در دو دایره به وسیله نوار کرومی احاطه شده اند که به نوعی پیکان دهه 60 را در ذهن زنده می کند.! شاخص های بنزین و دمای آب نیز به صورت دیجیتال بین این صفحه ها تعبیه شده اند. صندلی های نسبتا راحت با پارچه کردم تودوزی شده اند. رودری ها نیز با تلفیق رنگهای کرم و نقره ای، از جنس پلاستیک هستند که در مواجهه با دست اندازها، انواع صداها از آنها بگوش می رسد! فضای مقابل پا برای سرنشینان عقب و جلو با قد حدود 180 سانتیمتر کافی به نظر میرسد و فضای بالا سر نیز به لطف ارتفاع زیاد ستون ها و سقف، مشکلی به وجود نمی آورند.

مرجع تخصصی خودرو و تیونینگ | پارس تیونینگ

روشن شدن موتور 4 سیلندر 1497 سی سی و مجهز به انژکتور خودرو کمی، با لرزش همراه است که کابین را هم بی نصیب نمی گذارد و حتی پس از آرام گرفتن دور سنج روی 1000 دور بر دقیقه، صدای موتور در داخل کابین شنیده می شود. <<ولکس>> با شتابی کم شروع به حرکت می کند. واکنش پیشرانه به پدال گاز کند است و خودرو با مکث زیادی شروع به حرکت با شتاب گیری می کند. وبا این حال عملکرد گیربکس نرم و مطلوب بوده و از صداهای عجیب و غریب جعبه دنده خودروهای <<ام وی ام >> خبری نیست . البته برتری دیگر آن فاصله نسبتا کم بین دنده ها بوده که تا حدی به حرکت <<ولکس>> کمک میکند در مجموع با توجه به وزن 1145 کیلوگرمی خودرو و تکیه بر پیشرانه 1500 سی سی ، این اتومبیل به ویژه در سربالایی ها کند عمل میکند.

مرجع تخصصی خودرو و تیونینگ | پارس تیونینگ

از سوی دیگر عملکرد مناسب ترمزها آن را از سایر خودروهای چینی متمایز می سازد . مجموعه ترمز این خودرو مجهز به سامانه های ABS و EBD است که در چرخ های جلو با دیسک های دوجداره خنک شونده و در چرخ های عقب به وسیله دیسک های معمولی حمایت می شود.
یکی دیگر از نکات قابل اهمیت پیرامون خودرو مورد بحث نافرمانی بیش از از اندازه جلوی اتومبیل در مواجهه با پیچ های تند است و به به اصطلاح خودرو، تاحدودی دچار کم فرمانی می شود همچنین ناهمواری های مسیر به فرمان منتقل شده و از لذت سوای می کاهد.

مرجع تخصصی خودرو و تیونینگ | پارس تیونینگ

داخل اتاق مجهز به 4 بلندگو وصدنلی هایی با روکش پارچه است که در مدل الیت تعداد بلندگوها به 7 عدد رسیده و تودوزی آن از جنس چرم است . آینه ها نیز به صورت برقی جمع می شوند. قرار نگرفتن کف پوش صندوق در کف و بالاتر بودن آن به علت وجود رینگ زاپاس اسپرت آلمینیومی 15 اینچ بود! که چون از رینگ آهنی پهنای بیشتری دارد، کف پوش صندوق دچار برآمدگی شده است . ناگفته نماند سازنده قول داده در سرویس 20 هزار کیلومتر موکت را تعویض کند!
به گفته مالک مصرف ترکیبی <<ولکس>> به حدود 10 لیتر می رسد که سازنده این رقم بین 6 تا 6.5 لیتر در 100 کیلومتر اعلام کرده است .

با تشکر از مجله ماشین
نوشته : محسن ادب پور
تدوین : علیرضا فروغی فر

دیدگاه :
درباره نویسنده

Leave a Reply

*

captcha *