جوان‌سازی پوست میتسوبیشی ASX برای سال 2018

میتسوبیشی ASX نسبت به سایر رقبای همکلاس خود، خودروی بهتری بوده و از قیمت مناسب‌تری نیز برخوردار  است. برای سال 2018 این خودرو به تکنولوژی‌های مدرن مجهز شده که بزرگترین نقطه قوت آن محسوب می‌شود.
از دید طراحی ظاهری، میتسوبیشی ASX دستخوش تازه سازی‌هایی شده است. از جمله می‌شود به جلوپنجره جدید، نمای پشتی نو، تزیینات کرومی، کنسول میانی و اهرم تعویض دنده جدید در داخل کابین، اشاره نمود. در زمینه تکنولوژی نیز می‌توان از صفحه نمایشگر هفت اینچی استاندارد، اتصال بلوتوث و اپل کارپلی به همراه اندرویداتو به صورت آپشنال برای اتصال تلفن همراه هوشمند، نام برد. همچنین یک پکیج تورینگ جدید برای برترین تریم این خودرو در نظر گرفته شده که شامل موارد ذیل است:سامانه‌های کمکی راننده نظیر: ترمز خودکار در مواقع اضطراری، هشدار انحراف از مسیر، نوربالای اتوماتیک، سقف شیشه‌ای پانورامیک و سیستم صوتی Rockford Fosgate premium .
اگرچه برخی خودروسازان از بکارگیری سیستم ترمز خودکار در نسخه‌های سطح پایین بعضی مدل‌های خود چشم پوشی می‌کنند که به عنوان مثال می‌شود به بیوک انکور و هوندا HR-V اشاره نمود، اما نتایج تحقیقات اثبات نموده که این سیستم می‌تواند از تصادفاتی بین بازه سرعتی 19 تا 40 کیلومتربرساعت از ناحیه جلو، پیشگیری نماید. متاسفانه ما در این آزمایش موفق به مشاهده عملکرد سیستم ترمز خودکار نشدیم اما سامانه هشدار انحراف از مسیر به خوبی وظیفه خود را انجام می‌داد.
رزولوشن صفحه نمایشگر هفت اینچی مناسب بوده اما نور آن کمی خیره کننده است. سیستم اطلاعات سرگرمی هم که به اپل کارپلی و اندرویداتو تجهیز شده از عملکرد قابل قبولی برخوردار است. عملکرد سیستم فرماندهی صوتی این خودرو چندان دقیق نیست و به جای آن می‌توانید از سامانه siri گوشی همراه هوشمند خود استفاده نمایید. هنگام استفاده از تماس بلوتوثی و یا فرمان صوتی، صدای سیستم صوتی تنها از اسپیکر جانبی سمت شاگرد به گوش می‌رسد که گاهی اوقات در حین حرکت، به سختی به گوش می‌رسد.
سیستم صوتی Rockford Fosgate از قدرت بالایی بهره‌مند شده است اما ساب ووفر آن حجمی در حدود 45.3 لیتر از فضای محفظه بار را به خود اختصاص داده است.
به لطف پیشرانه 2.4 لیتری خطی و چهار سیلندر، میتسوبیشی ASX در پیست هم خوش درخشید. توان این پیشرانه معادل 168 اسب بخار و گشتاور آن نیز 226 نیوتن-متر است که موجب چالاکی بیشتر این خودرو در قیاس با برخی از حریفان همچون جیپ رنگید و هوندا HR-V در هر دو آزمایش شتاب‌گیری و یک چهارم مایل شده است. همچنین مسافت مورد نیاز برای توقف کامل میتسوبیشی ASX از سرعت 96 کیلومتربرساعت نیز نسبت به دو خودروی مذکور، کمتر بوده است؛ حدودا 36 متر.
پاسخگویی سریع دریچه گاز نسبت به اعمال فشار بر روی پارس تیونینگ موجب می‌شود تا در قیاس با شتاب 0-96km/h آن که معادل 8.5 ثانیه است، میتسوبیشی ASX سریعتر به نظر برسد. مسافت و حس ترمزگیری خوب است اما در هنگام ترمزگیری‌های شدید، ASX کمی به راست متمایل می‌شود. در گذر از مسیر ویژه تست هندلینگ که به صورت رقم 8 طراحی شده است، به نکته‌ای پی بردیم که خلاصه‌اش این عبارت است: میتسوبیشی ASX در یک لحظه قادر به ارائه ترکیبی مناسب از ترمزگیری، عبور از پیچ و یا شتابگیری نیست و هر کدام را به شکل تکی در اختیار می‌گذارد. سامانه فرمان نیز کمی حس گیجی و کندی را القا می‌نماید اما کنترل شایسته تکان‌های عرضی و دقت بالای گیربکس cvt از نکات مثبت این خودرو به شمار می‌روند.
بسیاری از نکاتی که در پیست برای میتسوبیشی ASX رخ داده است، قابل تأویل به شاخصه‌های خیابانی آن نیز هستند. در سرعت‌های عادی صدای پیشرانه بسیار کم است و قدرت شتاب‌گیری نیز در حد مساعدی قرار دارد اما حین سبقت‌گیری در بزرگراه، به اصطلاح بایستی پارس تیونینگ گاز را تخته کرد و این موضوع گاها مایه آزردن خاطر مبارک خواهد شد. صدای پیشرانه نیز به دلیل طبیعت cvt سامانه انتقال قدرت و عدم عایق‌بندی کافی، در دورهای بالا زمخت و بلند است. در حالت اسپرت هم تنها به این صدای بلند و زمخت پیشرانه اضافه می‌شود و تاثیر چندانی بر افزایش شتاب نخواهد گذاشت. در عبور از مسیرهای پرپیچ و خم نیز دینامیک رانندگی این خودرو در حد متوسط است؛ نه خیلی بد و نه خیلی جذاب. با توجه به فاصله کوتاه بین محورهای جلو و عقب، آسایش سواری مطلوب ارزیابی می‌شود اما حین عبور از ناهمواری‌های برجسته، نگرانی در چشم سرنشینان این کراس اوور امری مشترک خواهد بود.
فضای حمل بار این خودرو دارای حجمی به میزان 614.5 لیتر است که در صورت خواباندن صندلی‌های عقب، این حجم تا 1402 لیتر قابلیت افزایش خواهد داشت. در مقایسه با جیپ رنگید و هوندا HR-V این فضا اندکی محدودتر است. فضای اختصاص یافته به سرنشینان نیز از حجمی به وسعت 2761 لیتر سود می‌برد.

میتسوبیشی ASX از نظر ایمنی وضع نسبتا خوبی دارد و موفق شده از موسسه NHTSA، چهار ستاره ایمنی کسب نماید. همچنین در آزمایش تصادفات که از سوی تشکیلات IIHS بر روی میتسوبیشی ASX صورت پذیرفت، این خودرو به کسب نمره خوب نائل شد و در تست تصادف از جلو نیز امتیاز قابل قبول را کسب نمود.

میزان مصرف سوخت این خودرو در مسیرهای شهری برابر 10.2 لیتر بر صد کیلومتر است و این رقم برای بزرگراه به 8.4 واحد کاهش می‌یابد.
در داخل کابین، میتسوبیشی ASX چندان دلچسب به نظر نمی‌رسد. اگر دستی به قسمت‌های مختلف آن بزنید متوجه احساس ارزانقیمت بودن مواد بکار رفته در آنها خواهید شد. سرنشینان جلو با قد حدودا 185 سانتیمتری از فضای بسیار مناسبی برخوردار هستند اما پیدا کردن یک موقعیت راحت رانندگی بر روی صندلی‌ راننده کمی زمانبر خواهد بود؛ در داخل سایر رقبا با چنین مشکلی مواجه نخواهید شد. به طور کلی کیفیت ساخت کابین پایین‌تر از متوسط ارزیابی می‌شود. ضمنا هنگام عبور از قسمت‌های ناهموار مسیر، صدای تق‌تق از کاور پلاستیکی میل فرمان به گوش می‌رسد که اصلا خوشایند نیست.صندلی راننده نیز حین تنظیم شدن دارای تکان‌های خفیفی است که اگر روی صندلی نشسته باشید، آن را احساس خواهید نمود. صدای باد، جاده و پیشرانه به همراه آوای کلیک مانند منتشره از سوی کمپرسور کولر، از جمله دلایلی هستند که می‌توانند شرکت سازنده را به سوی عایق بندی بیشتر کابین سوق دهند.

خودروی مورد آزمایش در اینجا بهایی به ارزش 29,110 دلار دارد و به تجهیزات ذیل مجهز شده است: آینه‌های جانبی گرم شونده و تاشونده برقی، سقف شیشه‌ای پانورامیک، لامپهای جلو از نوع HID، صندلی راننده تنظیم شونده هشت حالته، رینگ‌های آلیاژی 18 اینچی، روکش چرمی صندلی‌ها، گرمکن برای صندلی‌های جلو، صفحه نمایشگر هفت اینچی، تهویه اتوماتیک، استارت دکمه‌ای و سیستم چهارچرخ محرک که از طریق یک دکمه تعبیه شده روی کنسول میانی قابل انتخاب است و موجب می‌شود تا نیرو به جای چرخ‌های جلو، به هر چهار چرخ منتقل شود.

بهای میتسوبیشی ASX در نسخه پایه از 21,235 شروع می‌شود که در مقایسه با رقبا، نه تنها کمی گرانتر است، بلکه با توجه به عدم تغییر اساسی در ظاهر و باطن این خودرو از سال 2011 میلادی، توصیه به خرید آن کمی سخت است. اگر واقعا قصد خرید یک کراس اوور از میتسوبیشی را دارید، اندکی صبر کنید تا اکلیپس کراس وارد بازار شود؛ مطمئنا پشیمان نخواهید شد.

منبع: motortrend

توسط :
دیدگاه :
درباره نویسنده

Leave a Reply

*

captcha *