دوئل آئودی Q2 و ب‌ام‌و X2

در قسمت دیگری از دور نهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پارس تیونینگ امروز نوبت به گروه کراس‌اوورهای ساب‌کامپکت لوکس رسیده است که در دوئل قبلی آن شاهد رقابت بین بیوک انکور و مینی کانتریمن بودیم. در این رقابت مجموعاً در هردو نظرسنجی تعداد 1055 رأی به ثبت رسیده است که کانتریمن با دریافت 628 عدد از آن‌ها و کسب 59 درصد از کل آراء پیروز رقابت لقب می‌گیرد. این در حالی است که انکور موفق به کسب 427 رأی شده است. حال امروز در دوئل دیگری از گروه کراس‌اوورهای ساب‌کامپکت لوکس، رقابت بین آئودی Q2 و ب‌ام‌و X2 برگزار شده است.

آئودی Q3

مرسدس بنز GLA

ب‌ام‌و X1

رنجروور اووک

؟

رنجروور اووک

آئودی Q2

ب‌ام‌و X2

اینفینیتی QX30

دی‌اس 6

؟

اینفینیتی QX30

بیوک انکور

مینی کانتریمن

جگوار E-Pace

ولوو XC40

مینی کانتریمن

ولوو XC40

آئودی Q2

آئودی برای اولین بار در نمایشگاه ژنو 2016 کراس‌اوور جدیدی بنام Q2 را معرفی کرده و بدین ترتیب به خانوادهٔ Q خود عضو چهارمی را اضافه نمود. Q2 همان‌طور که از نامش مشخص است پایین‌تر از Q3 قرار گرفته و عنوان کوچک‌ترین کراس‌اوور آئودی را از آن گرفته است. این کراس‌اوور ساب‌کامپکت آلمانی روی پلت‌فرم MQB گروه فولکس‌واگن ساخته شده است که با خودروهای فراوانی از این گروه خودروسازی مانند آئودی A3، اشکودا کاروک، فولکس‌واگن T-Roc، سئات آتکا و… مشترک است. Q2 از نوامبر سال 2016 در بازار اروپا عرضه گردید اما هنوز به بازار ایالات‌متحده راه پیدا نکرده و قرار است به‌زودی در اوایل امسال در این کشور هم عرضه گردد. این کراس‌اوور ساب‌کامپکت لوکس با سه پیشرانهٔ بنزینی و دو موتور دیزلی به بازار عرضه می‌گردد. لیست موتورهای بنزینی از یک نمونهٔ 1 لیتری سه سیلندر توربو با 115 اسب بخار قدرت شروع شده و سپس شامل نمونه‌های 1.4 لیتری و 2 لیتری توربو می‌شود. موتورهای دیزلی هم عبارت‌اند از یک واحد 1.6 لیتری توربو و یک نمونهٔ 2 لیتری توربو که برای این رقابت جهت هماهنگی با ب‌ام‌و X2 قوی‌ترین پیشرانهٔ دیزلی Q2 را انتخاب کرده‌ایم. این موتور 190 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور دارد. موتورهای پایه و کم‌توان Q2 با سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل جلو عرضه می‌شوند اما برای موتورهای 1.4 لیتری بنزینی و 2 لیتری بنزینی و دیزلی امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک کواترو هم وجود دارد.
ب‌ام‌و X2

ب‌ام‌و نخستین بار با رونمایی از کراس‌اوور کانسپتی بنام X2 در نمایشگاه پاریس 2016، خبر از اضافه شدن عضو کاملاً جدیدی به خانوادهٔ X خود داد. سپس حدود یک سال بعد در اکتبر سال 2017 سازندهٔ آلمانی رسماً نسخهٔ تولیدی X2 را رونمایی کرد. این کراس‌اوور جدید روی پلت‌فرم دیفرانسیل جلوی UKL2 ب‌ام‌و ساخته شده که همان پلت‌فرم بکار رفته در مدل X1 است؛ اما X2 علیرغم اینکه از لحاظ نام بالاتر از X1 قرار می‌گیرید ولی طول کمتری نسبت به X1 داشته و کراس‌اوور کوچک‌تر و البته اسپرت‌تری نسبت به آن محسوب می‌شود. X2 نیز همانند آئودی Q2 فعلاً فقط به بازار اروپا عرضه شده است اما به‌زودی راهی بازار ایالات‌متحده هم خواهد شد. ب‌ام‌و فعلاً X2 را در سه مدل مختلف ارائه کرده است که یکی بنزینی و دو نمونهٔ دیگر دیزلی هستند. مدل بنزینی 20i نام دارد و از یک موتور 2 لیتری چهار سیلندر توربو با 192 اسب بخار قدرت استفاده می‌کند ولی این مدل صرفاً به‌صورت دیفرانسیل جلو ارائه می‌شود. به همین دلیل تصمیم گرفتیم برای این دوئل به سراغ مدل‌های دیزلی X2 برویم که 20d و 25d نام دارند. این دو مدل هردو از یک پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر توربودیزل استفاده می‌کنند که در دو سطح قدرت مختلف ارائه می‌شود. در دوئل ما مدل ضعیف‌تر X2 20d شرکت کرده که 190 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور دارد. مدل‌های دیزلی هردو به‌صورت استاندارد به سامانهٔ چهارچرخ محرک XDrive مجهز هستند.

مشخصات فنی

آئودی Q2

ب‌ام‌و X2

پیشرانه
2 لیتری 4 سیلندر
2 لیتری 4 سیلندر

تنفس
توربودیزل
توربودیزل

قدرت
190 اسب بخار
190 اسب بخار

گشتاور
400 نیوتن متر
400 نیوتن متر

گیربکس
7 سرعته دوکلاچه
8 سرعته اتوماتیک

محور محرک
جلو/چهارچرخ
چهارچرخ

شتاب صفرتاصد
7.3 ثانیه
7.7 ثانیه

مسافت 400 متر
15.1 ثانیه
15.6 ثانیه

حداکثر سرعت
220 کیلومتر/ساعت
220 کیلومتر/ساعت

مصرف سوخت
4.9 لیتر (ترکیبی)
4.6 لیتر (ترکیبی)

تولید آلایندگی
128 گرم/کیلومتر
121 گرم/کیلومتر

وزن
1480 کیلوگرم
1600 کیلوگرم

طول
4.19 متر
4.36 متر

فاصلهٔ محوری
2.60 متر
2.67 متر

حجم صندوق بار
405 لیتر
470 لیتر

قیمت پایه
21,660 پوند
30,000 پوند

 
این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

توسط :
دیدگاه :
درباره نویسنده

Leave a Reply

*

captcha *