دوئل تسلا مدل S و پورشه پانامرا

سرانجام پس از حدود یک هفته وقفه، امروز دور نهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پارس تیونینگ را آغاز کرده‌ایم و اولین گروهی که در دور جدید به سراغ آن می‌رویم مثل همیشه گروه سدان‌های متوسط لوکس است. دوئل قبلی این گروه بین ب‌ام‌و سری 5 و آکورا RLX برگزار شد که در این رقابت درمجموع تعداد 1738 رأی به ثبت رسیده است. در این دوئل سری 5 توانست با دریافت 1505 رأی و کسب 86 درصد از کل آراء قاطعانه پیروز گردد درحالی‌که TLX موفق به کسب تنها 233 رأی شده است. حال امروز در هشتمین دوئل گروه سدان‌های متوسط لوکس، دو خودرو با قوای محرکهٔ متفاوت یعنی پورشه پانامرا و تسلا مدل S در برابر یکدیگر قرار گرفته‌اند. البته قبلاً تسلا مدل S در گروه خودروهای سبز قرار داشت اما چون از لحاظ قیمت، عملکرد و… فاصلهٔ زیادی با دیگر شرکت‌کنندگان گروه خودروهای سبز داشت، تصمیم گرفتیم آن‌را صرف‌نظر از قوای محرکه‌اش، به گروه سدان‌های متوسط لوکس انتقال دهیم. همین کار در مورد تسلا مدل X هم صورت گرفته و این ماشین نیز به گروه کراس‌اوورهای متوسط لوکس انتقال پیدا کرده است.

مرسدس بنز E کلاس

اینفینیتی Q70

آئودی A6

جنسیس G80

مرسدس بنز E کلاس

آئودی A6

کادیلاک CTS

لینکلن MKZ

جگوار XF

مازراتی گیبلی

کادیلاک CTS

مازراتی گیبلی

ب‌ام‌و سری 5

آکورا TLX

لکسس GS

ولوو S90

ب‌ام‌و سری 5

ولوو S90

ب‌ام‌و سری 6 گرن کوپه

آئودی A7

تسلا مدل S

پورشه پانامرا

آئودی A7

؟

لکسس ES

کادیلاک XTS

ب‌ام‌و سری 6 گرن‌ توریزمو

مرسدس بنز CLS

؟

؟

تسلا مدل S

شرکت تسلا در سال 2003 توسط ایلان ماسک با هدف تولید خودروهای تمام الکتریکی تأسیس شد و کار خود را با ساخت یک رودستر الکتریکی آغاز کرد که بر اساس شاسی لوتوس ساخته شده بود. این خودرو در سال 2008 به بازار آمد اما تسلا هدف‌های بزرگ‌تری داشت و به همین دلیل یک سال بعد در نمایشگاه فرانکفورت اولین سدان خود با نام مدل S را در قالب یک کانسپت رونمایی کرد. سپس چندی بعد در ژوئن سال 2010 نسخهٔ تولیدی این سدان تمام الکتریکی رسماً معرفی شد. مدل S یک سدان فول سایز لوکس پنج‌نفره است که بیشترین بُرد را در بین خودروهای تمام الکتریکی دارد. تسلا این ماشین را در انواع بسیار مختلفی و در مدل‌های دیفرانسیل عقب و چهارچرخ محرک به بازار عرضه نمود. همچنین به‌تازگی این سدان تمام الکتریکی آمریکایی برای مدل 2017 دستخوش یک فیس‌لیفت و به‌روزرسانی قرار گرفته است که بیشترین تغییرات ظاهری آن در قسمت جلو انجام گرفته و جلوپنجرهٔ تزئینی مشکی‌رنگ قبلی حذف شده است؛ اما درحالی‌که مدل S تا پیش‌ازاین در انواع گوناگونی تولید می‌شد، پس‌ازاین فیس‌لیفت، مدل‌های مختلف آن به تنها دو نمونه محدود شده است. مدل پایه که برای اولین بار بعد از فیس‌لیفت به خانوادهٔ مدل S اضافه شده است 75D نام دارد و مدل بعدی هم 100D است که بالاترین قدرت، عملکرد و ظرفیت باطری را دارد که در دوئل کا هم همین مدل شرکت کرده است. این خودرو به به دو موتور الکتریکی مجهز است که یکی در جلو و دیگری در عقب نصب شده و هردو محور را به چرخش درمی‌آورند. این دو موتور مجموعاً 680 اسب بخار قدرت و 1070 نیوتن متر گشتاور دارند. تسلا مدل S در سال 2017 در ایالات‌متحده بیش از 27 هزار دستگاه فروش داشته است.
پورشه پانامرا

پورشه از ابتدا کار خود را با ساخت خودروهای کوپه و اسپرت شروع کرد و همواره به این اصل پایبند بود؛ اما بااین‌حال این شرکت آلمانی در دههٔ 80 میلادی به فکر ساخت سدان افتاد که این موضوع با توسعهٔ مدل 989 در سال 1988 شکلی جدی‌تری به خود گرفت؛ اما بااین‌حال این سدان پورشه هیچ‌گاه رنگ خط تولید را به خود ندید تا ایدهٔ ساخت سدان توسط این شرکت به بعد از ورود به بخش کراس‌اوورها توسط مدل کائن موکول شود. سرانجام نمایشگاه خودروی شانگهای 2009 جایی بود که پورشه برای نخستین بار اولین سدان تولیدی خود با نام پانامرا را رونمایی نمود. نسل نخست این ماشین پس از تجربهٔ یک فیس‌لیفت در سال 2013 سرانجام با نسل دوم جایگزین شد که در تاریخ 28 ژوئن 2016 در برلین آلمان رونمایی شد. چندی بعد برای اولین بار پورشه نسخهٔ هاچ‌بک پانامرا را هم با نام اسپرت توریزمو معرفی کرد که البته پیش‌نمایش آن با معرفی کانسپتی با همین نام در سال 2012 ارائه شده بود. نسل دوم پانامرا که بر روی پلت‌فرم MSB گروه فولکس‌واگن ساخته شده است، هم‌اکنون در مدل‌های مختلف با پیشرانه‌های متفاوت ارائه می‌شود. پانامرای پایه از یک پیشرانهٔ 3 لیتری V6 توربو با 330 اسب بخار قدرت استفاده می‌کند ولی ما در این دوئل به جهت هماهنگی با رقیب الکتریکی، قوی‌ترین مدل پانامرا را انتخاب کرده‌ایم. این مدل که توربو S E-Hybrid نام دارد، از قوای محرکهٔ هیبریدی متشکل از یک پیشرانهٔ 4 لیتری V8 توئین توربو و یک موتور الکتریکی استفاده مبکند. مجموع خروجی این سیستم برابر با 680 اسب بخار قدرت و 850 نیوتن متر گشتاور است که توسط توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه به هر چهارچرخ منتقل می‌شود. پورشه پانامرا سال گذشته در ایالات‌متحده حدود 6700 دستگاه فروش داشته است.

 
مشخصات فنی

پورشه پانامرا توربو هیبرید

تسلا مدل S P100D

پیشرانه
4 لیتری V8 + الکتریکی
الکتریکی دو عدد
تنفس
توئین توربو

قدرت
680 اسب بخار
680 اسب بخار
گشتاور
850 نیوتن متر
1070 نیوتن متر
گیربکس
8 سرعته دوکلاچه
تک سرعته
محور محرک
چهارچرخ
چهارچرخ
شتاب صفرتاصد
2.9 ثانیه
2.3 ثانیه
مسافت 400 متر
11.1 ثانیه
10.5
حداکثر سرعت
310 کیلومتر
250 کیلومتر/ساعت
ظرفیت باک/باطری
90 لیتر
100 کیلووات ساعت
بُرد تمام الکتریکی
50 کیلومتر
500 کیلومتر
وزن
2350 کیلوگرم
2210 کیلوگرم
طول
5.05 متر
4.98 متر
فاصلهٔ محوری
2.95 متر
2.96 متر
حجم صندوق بار
400 لیتر
895 لیتر
قیمت پایه
185,450 دلار
135,700 دلار
 
این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

توسط :
دیدگاه :
درباره نویسنده

Leave a Reply

*

captcha *