دوئل جگوار F تایپ و آستون‌مارتین ونتیج

دور نهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پارس تیونینگ امروز به یکی از جذاب‌ترین گروه‌ها یعنی گروه سوپراسپرت‌ها رسیده است. در دوئل قبلی این گروه دو سوپراسپرت هیبریدی یعنی هوندا NSX و ب‌ام‌و i8 در برابر یکدیگر قرار گرفتند که در این رقابت مجموعاً تعداد 1722 رأی به ثبت رسیده است. در این دوئل NSX توانست با دریافت 1038 رأی و کسب 58 درصد از کل آراء پیروز گردد درحالی‌که i8 موفق به دریافت 734 رأی شده است. حال امروز در نهمین و آخرین دوئل گروه سوپراسپرت‌ها، نبردی جذاب میان دو سوپراسپرت بریتانیایی یعنی جگوار F تایپ و آستون‌مارتین ونتیج برگزار شده است.

ب‌ام‌و i8

هوندا NSX

شورلت کوروت

دوج وایپر

هوندا NSX

شورلت کوروت

آئودی R8

لامبورگینی اوراکان

فراری 812

لامبورگینی اونتادور S

لامبورگینی اوراکان

لامبورگینی اونتادور S

مک‌لارن 720S

فراری 488

فراری کالیفرنیا

مک‌لارن 570

مک‌لارن 720S

فراری کالیفرنیا

نیسان GT-R

فورد GT

مرسدس-آام‌گ GT

پورشه 911

فورد GT

مرسدس-آام‌گ GT

آستون‌مارتین ونتیج

جگوار F تایپ

؟

آستون‌مارتین ونتیج

آستون‌مارتین برای اولین بار از نام ونتیج در سال 1977 برای یک گرند تورر هشت سیلندر استفاده کرد. این خودرو تا سال 1989 در دو نسخهٔ کوپه و کابریولت به تولید رسید و طی این مدت درمجموع تنها 534 دستگاه از آن ساخته شد. سپس از سال 1989 مدل جدید ویراژ به‌عنوان جایگزین ونتیج به بازار آمد و بدین ترتیب نام ونتیج از سبد محصولات آستون‌مارتین کنار رفت. البته بین سال‌های 1993 تا 2000 نسخهٔ عملکرد بالایی از ویراژ با نام ونتیج تولید شد اما این مدل را نمی‌توان به‌عنوان یک ونتیج اصلی به‌حساب آورد. بدین ترتیب همچنان خبری از ونتیج به‌عنوان یک خودروی مستقل در سبد محصولات آستون‌مارتین نبود تا اینکه سرانجام در نمایشگاه ژنو 2005 پس از چندین سال غیبت سازندهٔ بریتانیایی رسماً ونتیج کاملاً جدیدی را رونمایی کرد. این مدل نیز مانند نسل اول در دو نسخهٔ کوپه و کابریولت به تولید رسید و با مدل 2006 به بازار آمد. ونتیج جدید با دو موتور V8 و V12 ارائه گردید و تا سال گذشته تولید می‌شد اما نهایتاً پس از دوازده سال، آستون‌مارتین نسل کاملاً جدید ونتیج را در نوامبر سال گذشته رونمایی کرد. این خودرو در طراحی کاملاً نسبت به قبل متحول شده و به‌طورکلی فصل جدیدی را در طراحی‌های آستون‌مارتین باز کرده است. ونتیج جدید برخلاف نسل قبلی فعلاً تنها با یک پیشرانهٔ V8 ارائه شده است. با توجه به همکاری میان آستون‌مارتین و دایملر، سازندهٔ بریتانیایی برای نسل جدید ونتیج از پیشرانهٔ 4 لیتری V8 توئین توربوی مرسدس-آام‌گ GT استفاده کرده است. این موتور در ونتیج 510 اسب بخار قدرت و 685 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود.
جگوار F تایپ

جگوار برای اولین بار با رونمایی از کانسپتی بنام C-X16 در نمایشگاه فرانکفورت 2011 پیش‌نمایشی از یک کوپهٔ اسپرت جدید را ارائه کرد. سپس حدود یک سال بعد، در نمایشگاه پاریس 2012 نسخهٔ تولیدی این خودرو با نام F تایپ معرفی شد. البته در این نمایشگاه نسخهٔ کابریولت F تایپ رونمایی شد و سپس یک سال بعد در نمایشگاه لس‌آنجلس 2013 نسخهٔ کوپهٔ آن نیز معرفی گردید. F تایپ در سبد محصولات جگوار جایگزین کوپهٔ XK شد و در حال حاضر تنها کوپهٔ ساخت این شرکت بریتانیایی محسوب می‌شود. این کوپهٔ لوکس و اسپرت به‌تازگی برای مدل 2018 فیس‌لیفتی را هم تجربه کرده که تغییرات ظاهری جزئی و به‌روزرسانی‌هایی را برای آن به همراه داشته است. F تایپ در ابتدا با یک پیشرانهٔ 3 لیتری V6 سوپرشارژ و یک واحد 5 لیتری V8 سوپرشارژ عرضه شد اما چندی پیش یک موتور 2 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ نیز به آن‌ها اضافه شد. این ماشین هم‌اکنون در مدل‌های مختلفی تولید می‌شود که قوی‌ترین آن‌ها مدل‌های اسپرت R و SVR هستند. این دو مدل هردو از موتور 5 لیتری V8 سوپرشارژ استفاده می‌کنند ولی این پیشرانه در مدل R قدرتی برابر با 550 اسب بخار و گشتاوری معادل 680 نیوتن متر تولید می‌کند درحالی‌که این اعداد در مدل SVR که پرچم‌دار خانوادهٔ F تایپ محسوب می‌شود به ترتیب برابر هستند با 575 اسب بخار قدرت و 700 نیوتن متر گشتاور. پس از فیس‌لیفت مدل 2018 اما هردو نسخهٔ R و SVR به‌صورت استاندارد با سامانهٔ چهارچرخ محرک ارائه می‌شوند و نسخهٔ دیفرانسیل عقب آن‌ها تولید نمی‌گردد. برای این دوئل نیز به جهت هماهنگی با آستون‌مارتین ونتیج، ما جگوار F تایپ R را انتخاب کرده‌ایم.

 
مشخصات فنی

آستون‌مارتین ونتیج

جگوار F تایپ R

ترکیب
موتور جلو
موتور جلو

پیشرانه
4 لیتری V8
5 لیتری V8

تنفس
توئین توربو
سوپرشارژ

قدرت
510 اسب بخار
550 اسب بخار

گشتاور
685 نیوتن متر
680 نیوتن متر

گیربکس
8 سرعته اتوماتیک
8 سرعته اتوماتیک

محور محرک
عقب
چهارچرخ

شتاب صفرتاصد
3.6 ثانیه
3.9 ثانیه

مسافت 400 متر
11.9 ثانیه
11.8 ثانیه

حداکثر سرعت
315 کیلومتر/ساعت
300 کیلومتر/ساعت

مصرف سوخت
11.5 لیتر (ترکیبی)
13.0 لیتر (ترکیبی)

وزن
1630 کیلوگرم
1730 کیلوگرم

طول
4.46 متر
4.48 متر

فاصلهٔ محوری
2.70 متر
2.62 متر

قیمت پایه
150,000 دلار
106,395 دلار

 
این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

توسط :
دیدگاه :
درباره نویسنده

Leave a Reply

*

captcha *