دوئل رنو مگان RS و اشکودا اکتاویا RS

در چهارمین قسمت از دور هشتم سری رقابت‌های خودرویی پارس تیونینگ نوبت به زیرگروه هاچ‌بک‌های داغ یا اسپرت رسیده است. در دوئل قبلی این گروه ب‌ام‌و M140i و هیوندای i30 N با یکدیگر به رقابت پرداختند که طی این رقابت درمجموع تعداد 1819 رأی به ثبت رسیده است. در این دوئل M140i توانست با دریافت 1576 رأی و کسب 86 درصد از کل آراء قاطعانه و مقتدرانه پیروز گردد درحالی‌که i30 N با تنها 243 رأی از دور رقابت‌ها خارج شد. حال امروز در آخرین دوئل گروه هاچ‌بک‌های اسپرت، رنو مگان RS در برابر اشکودا اکتاویا RS 245 قرار گرفته است.

آئودی RS3

سئات لئون کوپرا

مرسدس بنز A45 AMG

فورد فوکوس RS

آئودی RS3

مرسدس بنز A45 AMG

فولکس‌واگن گلف R

پژو 308 GTI

سوبارو WRX STI

هوندا سیویک تایپ R

فولکس‌واگن گلف R

هوندا سیویک تایپ R

ب‌ام‌و M140i

هیوندای i30 N

رنو مگان RS

اشکودا اکتاویا RS 245

ب‌ام‌و M140i

؟

رنو مگان RS

مگان یکی از محصولات باسابقهٔ در حال تولید رنو محسوب می‌شود. نسل اول این ماشین برای نخستین بار در سال 1995 به‌عنوان جایگزینی برای رنو 19 به بازار آمد. این نسل در انواع مختلفی شامل هاچ‌بک سه‌در و پنج‌در، سدان، کابریولت و استیشن تا سال 2002 به تولید رسید و سپس جای خود را به نسل دوم داد که در سپتامبر همین سال به بازار آمد. تنوع مدل‌های این نسل نیز مشابه نسل قبلی بود و نسخهٔ سدان آن در مقطعی توسط پارس‌خودرو در کشورمان هم به تولید رسید. در این نسل یک نسخهٔ اسپرت بنام RS هم به خانوادهٔ مگان اضافه شد. رنو مگان اما هم‌اکنون در نسل پنجم خود قرار دارد که برای اولین بار در نمایشگاه فرانکفورت 2015 رونمایی شد. این نسل روی پلت‌فرم CMF گروه رنو-نیسان ساخته شده که با تالیسمان و خودروهای دیگری چون نیسان پولسار مشترک است؛ اما دو سال بعد یعنی در نمایشگاه فرانکفورت 2017، رنو نسخهٔ RS نسل جدید مگان را هم رونمایی کرد تا اعضای خانوادهٔ این هاچ‌بک فرانسوی تکمیل گردد. مگان RS جدید که برخلاف نسل‌های قبلی صرفاً به‌صورت هاچ‌بک پنج‌در تولید می‌شود، به یک پیشرانهٔ 1.8 لیتری چهار سیلندر توربو مجهز شده است. این همان پیشرانه‌ای است که در کوپهٔ اسپرت آلپاین A110 بکار رفته است. این موتور در نسخهٔ استاندارد مگان RS قدرتی معادل 280 اسب بخار و گشتاوری برابر با 390 نیوتن متر دارد اما در نسخهٔ تروفی قدرت آن به 300 اسب بخار می‌رسد. برای انتقال این نیرو دو گیربکس مختلف در نظر گرفته شده است که یکی شش سرعتهٔ دستی و دیگری شش سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه است. همچنین مگان RS برای اولین بار به سیستم فرمان گیری چهارچرخ نیز مجهز شده است.
اشکودا اکتاویا RS 245

اشکودا اکتاویا هم کار خود را تقریباً هم‌زمان با رنو مگان آغاز کرده است به‌گونه‌ای که معرفی نسل نخست آن به سال 1996 بازمی‌گردد. البته اشکودا بین سال‌های 1959 تا 1971 هم از نام اکتاویا استفاده کرده بود اما پس مالکیت فولکس‌واگن این نام دوباره احیاء شد. نسل اول اکتاویا که در دو نسخهٔ سدان لیفت‌بک و استیشن تولید می‌شد، بر روی پلت‌فرم A4 گروه فولکس‌واگن ساخته شده بود که با خودروهای فراوانی از این گروه مانند آئودی A3، فولکس‌واگن گلف و سئات لئون مشترک بود. در مارس سال 2004 اما نسل دوم این ماشین رونمایی شد که پس از تجربهٔ فیس‌لیفتی در سال 2008 تا سال 2013 روی خط تولید بود و سپس در ماه پایانی سال 2012 نسل سوم یا کنونی اکتاویا رونمایی شد. این نسل هم مانند اسلاف خود همچنان در دو نسخهٔ سدان لیفت‌بک و استیشن تولید می‌شود. نسل کنونی اکتاویا به‌تازگی فیس‌لیفتی را تجربه کرده که برای اولین بار در ماه ژانویهٔ امسال رونمایی شد و از مهم‌ترین تغییر آن می‌توان به دوتکه شدن چراغ‌های جلو اشاره کرد؛ اما در خانوادهٔ این ماشین همواره یک نسخهٔ اسپرت با نام RS وجود داشته است که این نسخهٔ اسپرت در خانوادهٔ نسل کنونی هم حضور دارد؛ اما اشکودا به‌تازگی نسخه‌ای حتی قدرتمندتر از این مدل را با نام RS 245 معرفی کرده است که قوی‌ترین اکتاویای تاریخ محسوب می‌شود. این مدل به یک پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر توربو با 245 اسب بخار قدرت و 370 نیوتن متر گشتاور مجهز است. البته اکتاویا RS 245 در دو نسخهٔ سدان و استیشن تولید می‌شود و خودرویی هاچ‌بک نیست. به همین دلیل ما برای این دوئل نسخهٔ استیشن آن‌را انتخاب کرده‌ایم که به هاچ‌بک‌ها نزدیک‌تر است.

 
مشخصات فنی

رنو مگان RS

اشکودا اکتاویا RS

پیشرانه
1.8 لیتری 4 سیلندر
2 لیتری 4 سیلندر
تنفس
توربوشارژ
توربوشارژ
قدرت
280 اسب بخار
245 اسب بخار
گشتاور
390 نیوتن متر
370 نیوتن متر
گیربکس
6 سرعته دوکلاچه
7 سرعته دوکلاچه
محور محرک
جلو
جلو
شتاب صفرتاصد
5.8 ثانیه
6.7 ثانیه
حداکثر سرعت
250 کیلومتر/ساعت
250 کیلومتر/ساعت
ظرفیت باک
50 لیتر
50 لیتر
وزن
1400 کیلوگرم
1412 کیلوگرم
طول
4.36 متر
4.69 متر
فاصلهٔ محوری
2.67 متر
2.68 متر
حجم صندوق بار
385 لیتر
610 لیتر
قیمت پایه
33,140 پوند
26,885 پوند
 
این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

توسط :
دیدگاه :
درباره نویسنده

Leave a Reply

*

captcha *