دوئل شورولت اسپارک و اوپل کارل

دور هشتم مرحلۀ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پارس تیونینگ امروز به گروه هاچ‌بک‌های سگمنت A رسیده است. در دوئل قبلی این گروه دو هاچ‌بک هم‌خانواده یعنی اشکودا سیتیگو و سئات می در برابر یکدیگر قرار گرفتند که در این رقابت مجموعاً تعداد 715 رأی به ثبت رسیده است. در این دوئل، سیتیگو توانست با دریافت 514 رأی و کسب 72 درصد از کل آراء پیروز گردد درحالی‌که می با کسب تنها 201 رأی از دور رقابت‌ها کنار رفت. حال امروز در هشتمین و آخرین دوئل گروه هاچ‌بک‌های سگمنت A بازهم دو هاچ‌بک هم‌خانواده یعنی شورولت اسپارک و اوپل کارل به مصاف هم رفته‌اند.

شورلت اسپارک

اوپل کارل

رنو توئینگو

اسمارت فورفور

؟

اسمارت فورفور

اشکودا سیتیگو

سئات Mii

سیتروئن C1

پژو 108

اشکودا سیتیگو

پژو 108

فیات 500

اوپل آدام

سوزوکی سلریو

هوندا N One

اوپل آدام

سوزوکی سلریو

هیوندای i10

کیا پیکانتو

تویوتا آیگو

فولکس‌واگن آپ

کیا پیکانتو

فولکس‌واگن آپ

شورولت اسپارک

پیشینهٔ شورولت اسپارک به سال 1998 و معرفی دوو ماتیز بازمی‌گردد. شرکت کره‌ای دوو که در آن سال‌ها با جنرال موتورز همکاری داشت، در سال 1998 هاچ‌بک کوچکی بنام ماتیز را معرفی کرد. این خودرو در کشورهای مختلف، غیر از دوو با برندهای دیگری همچون شورلت و پونتیاک هم عرضه گردید. سپس در سال 2002 جنرال موتورز به‌طور کامل برند دوو را خریداری کرد و سه سال بعد یعنی در سال 2005 نسل دوم ماتیز توسط جنرال موتورز معرفی شد. این نسل نیز در برخی بازارها با برند شورلت و پونتیاک عرضه گردید و برای اولین بار در اروپا از نام شورلت اسپارک برای آن استفاده شد. سپس در نمایشگاه دیترویت 2009، نسل سوم این هاچ‌بک کوچک رسماً با نام شورلت اسپارک رونمایی شد و بدین ترتیب دوو ماتیز از این نسل رسماً به شورلت اسپارک تغییر نام داد. البته این نسل همچنان در کرهٔ جنوبی با همان نام دوو ماتیز عرضه گردید. اسپارک اما هم‌اکنون در نسل چهارم خود قرار دارد که اولین بار در نمایشگاه نیویورک 2015 رونمایی شد. این ماشین در ایالات‌متحده تنها با یک پیشرانهٔ 1.4 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی بنزینی عرضه می‌گردد که 100 اسب بخار قدرت و 128 نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال این نیرو به چرخ‌های جلو هم توسط یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی و یک نمونهٔ CVT صورت می‌گیرد. این نسل از اسپارک همچنان مثل نسل‌های قبلی توسط GM Korea (دوو موتورز سابق) در کرهٔ جنوبی تولید می‌شود اما دیگر خبری از نام دوو ماتیز برای آن نیست. این هاچ‌بک شهری در استرالیا هم با نام هولدن اسپارک عرضه می‌گردد.
اوپل کارل

اوپل بین سال‌های 2000 تا 2014 هاچ‌بک کوچی بنام آگیلا را در دو نسل تولید نمود. سپس در سال 2014 این شرکت هاچ‌بک جدیدی بنام کارل را به‌عنوان جایگزین آگیلا معرفی کرد. این ماشین اما بر اساس نسل چهارم شورلت اسپارک ساخته شده و اشتراکات زیادی با آن دارد به‌نحوی‌که پلت‌فرم و فاصلهٔ محوری آن‌ها یکسان بوده و در نمای عقبی هم بسیار به یکدیگر شباهت دارند. همچنین کارل در کنار اسپارک در کرهٔ جنوبی تولید می‌شود؛ بنابراین در اصل اوپل کارل نسخهٔ اروپایی شورلت اسپارک محسوب می‌شود. این ماشین در بریتانیا هم با برند واکسهال و با نام ویوا عرضه می‌گردد. کارل به همراه اسپارک بر اساس پلت‌فرم گاما II جنرال موتورز ساخته شده که با خودروهایی چون شورلت سونیک و اسپارک مشترک است؛ اما علیرغم اینکه کارل و اسپارک در اصل یک خودرو با برندهای متفاوت و تفاوت‌هایی جزئی با یکدیگر هستند، پیشرانهٔ کارل کاملاً با اسپارک متفاوت است به‌نحوی‌که برای آن تنها یک موتور 1 لیتری سه سیلندر بنزینی تنفس طبیعی در نظر گرفته شده است. این موتور 75 اسب بخار قدرت و 95 نیوتن متر گشتاور دارد. این دو هاچ‌بک کوچک در گیربکس‌ها هم با یکدیگر تفاوت دارند چراکه در کارل وظیفهٔ انتقال نیرو به‌غیراز یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی، بر عهدهٔ یک گیربکس پنج سرعتهٔ اتوماتیک قرار دارد. نسخهٔ کراس این خودرو نیز با نام کارل Rocks تولید می‌شود. اوپل کارل/واکسهال ویوا تا پایان ماه نوامبر در اروپا بیش از 47 هزار دستگاه فروش داشته است.

 
مشخصات فنی

شورولت اسپارک

اوپل کارل

پیشرانه
1.4 لیتری 4 سیلندر
1 لیتری 3 سیلندر
تنفس
طبیعی
طبیعی
قدرت
100 اسب بخار
75 اسب بخار
گشتاور
128 نیوتن متر
95 نیوتن متر
گیربکس
CVT
5 سرعته نیمه‌اتوماتیک
محور محرک
جلو
جلو
شتاب صفرتاصد
11.3 ثانیه
14.9 ثانیه
حداکثر سرعت
180 کیلومتر/ساعت
170 کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت
6.5 لیتر (ترکیبی)
4.5 لیتر (ترکیبی)
ظرفیت باک
35 لیتر
32 لیتر
وزن
1033 کیلوگرم
864 کیلوگرم
طول
3.63 متر
3.67 متر
فاصلهٔ محوری
2.38 متر
2.38 متر
قیمت پایه
13,925 دلار
13,860 دلار
 
این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

توسط :
دیدگاه :
درباره نویسنده

Leave a Reply

*

captcha *