دوئل شورولت بولت و تسلا مدل 3

نهایتاً به آخرین قسمت از دور هشتم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پارس تیونینگ رسیدیم که طبق معمول به گروه خودروهای سبز اختصاص دارد. در دوئل قبلی این گروه شاهد رقابت دو خودروی هیدروژنی یعنی تویوتا میرای و هوندا کلاریتی بودیم. در این جدال مجموعاً تعداد 1240 رأی به ثبت رسیده است که کلاریتی توانست با دریافت 935 عدد از آن‌ها و کسب 75 درصد از کل آرا پیروز گردد درحالی‌که میرای تنها 305 رأی دریافت کرده است. حال امروز در دوئل دیگری از گروه خودروهای سبز شاهد رقابت دو ماشین تمام الکتریکی آمریکایی یعنی شورولت بولت و تسلا مدل 3 خواهیم بود.

هوندا کلاریتی

تویوتا میرای

کیا سول EV

نیسان لیف

هوندا کلاریتی

؟

تویوتا پریوس

هیوندای آیونیک

تویوتا پریوس پرایم

هیوندای آیونیک پلاگین

تویوتا پریوس

تویوتا پریوس پرایم

فیات 500E

رنو Zoe

لکسس CT

شورولت ولت

رنو Zoe

شورولت ولت

ب‌ام‌و i3

مرسدس بنز B کلاس

شورولت بولت

تسلا مدل 3

مرسدس بنز B کلاس

؟

فولکس‌واگن گلف GTE

کیا نیرو

هوندا کلاریتی EV

هیوندای آیونیک EV

فولکس‌واگن گلف GTE

؟

هوندا کلاریتی پلاگین

کیا نیرو پلاگین

فورد فوکوس EV

فولکس‌واگن e-Golf

؟

؟

شورولت بولت

شورولت که در سال 2010 برای اولین بار با مدل ولت به بخش خودروهای پلاگین‌هیبریدی وارد شده بود، چند سال بعد تصمیم گرفت به بخش خودروهای تمام الکتریکی هم وارد شود. بدین منظور برای اولین بار در نمایشگاه دیترویت 2015 یک هاچ‌بک تمام الکتریکی کانسپت بنام بولت را رونمایی کرد. سپس یک سال بعد در ژانویهٔ 2016 نسخهٔ تولیدی این ماشین در نمایشگاه CES معرفی گردید. تولید بولت از نوامبر سال 2016 آغاز شده و با مدل 2017 به بازار آمد. این هاچ‌بک الکتریکی آمریکایی افتخارات زیادی را هم کسب نموده که ازجملهٔ آن‌ها می‌توان به خودروی سال 2017 آمریکای شمالی و خودروی سال 2017 موتورترند اشاره کرد. بولت مجهز به یک موتور الکتریکی است که در جلوی آن نصب شده و نیروی خود را از طریق یک گیربکس تک سرعته به چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد. این موتور 200 اسب بخار قدرت و 360 نیوتن متر گشتاور دارد و برای تأمین انرژی موردنیاز آن یک پکیج باطری 60 کیلووات ساعتی در نظر گرفته شده است. این باطری‌ها توسط ال‌جی ساخته شده‌اند. نسخهٔ ری‌بج شده یا همان تغییر برند داده شدهٔ بولت نیز در اروپا با نام اوپل آمپرا عرضه می‌گردد. شورولت بولت طبق اعلام EPA می‌تواند با یک‌بار شارژ کامل باطری‌هایش مسافت 380 کیلومتر را طی کند درحالی‌که مصرف انرژی آن نیز 17.7 کیلووات ساعت در هر صد کیلومتر یا به‌صورت معادل حدود 2 لیتر سوخت در هر صد کیلومتر در سیکل ترکیبی است.
تسلا مدل 3

تسلا ابتدا در سال 2012 با مدل S و سپس در سال 2015 با مدل X به‌طورجدی به بخش خودروهای تمام الکتریکی وارد شد؛ اما این دو مدل، خودروهای لوکس و گران‌قیمتی بودند که امکان خرید آن‌ها برای قشر عمدهٔ جامعه وجود نداشت. به همین دلیل این شرکت آمریکایی در سال 2016 مدل کوچک‌تر و البته ارزان‌تر 3 را معرفی کرد که نسبت به مدل‌های S و X خودروی مردمی‌تری بوده و قیمت بسیار پایین‌تری داشت. به همین دلیل تسلا در روز رونمایی مدل 3 تعداد 325 هزار سفارش خرید برای آن دریافت نمود. تولید محدود این ماشین از اواسط سال 2017 آغاز شده و در 28 جولای همان سال 30 دستگاه از آن به اولین خریداران تحویل داده شد. تا پایان سال 2017 نیز تعداد 1772 دستگاه از مدل 3 به خریداران تحویل داده شده است. مدل 3 یک سدان فست‌بک میان سایز است که برخلاف شورولت بولت، موتور الکتریکی آن در عقب نصب شده است و نیروی آن هم توسط یک گیربکس تک سرعته به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. این موتور الکتریکی 270 اسب بخار قدرت و 415 نیوتن متر گشتاور داشته و انرژی موردنیاز خود را هم از سوی یک پکیج باطری 75 کیلووات ساعتی دریافت می‌کند. مدل 3 در نسخهٔ پایه می‌تواند با یک‌بار شارژ کامل باطری‌ها تا 350 کیلومتر را طی کند اما بُرد نسخه‌های بالاتر آن به 500 کیلومتر هم می‌رسد.

 
 مشخصات فنی

شورولت بولت

تسلا مدل 3

ترکیب
موتور جلو
موتور عقب
پیشرانه
الکتریکی
الکتریکی
قدرت
200 اسب بخار
270 اسب بخار
گشتاور
360 نیوتن متر
415 نیوتن متر
گیربکس
تک سرعته
تک سرعته
محور محرک
جلو
عقب
باطری
60 کیلووات ساعت
50 کیلووات ساعت
مصرف انرژی
17.7 کیلووات/صد کیلومتر
16.7 کیلووات/صد کیلومتر
بُرد
380 کیلومتر
350 کیلومتر
شتاب صفر تا 96
6.3 ثانیه
5.6 ثانیه
مسافت 400 متر
14.9 ثانیه
13.4 ثانیه
حداکثر سرعت
150 کیلومتر/ساعت
210 کیلومتر/ساعت
طول
4.16 متر
4.69 متر
فاصلهٔ محوری
2.60 متر
2.78 متر
وزن
1612 کیلوگرم
1610 کیلوگرم
توزیع وزن
56 به 44 جلو/عقب
48 به 52 جلو/عقب
حجم صندوق بار
481 لیتر
413 لیتر
قیمت پایه
37,780 دلار
36,000 دلار
 
این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

بدین ترتیب دور هشتم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پارس تیونینگ هم به پایان رسید. همانند قبل پس از چند روز وقفه دور هشتم دوئل‌های مرحلهٔ مقدماتی را آغاز خواهیم کرد. از همراهی و مشارکت شما ممنون و سپاسگزاریم.

توسط :
دیدگاه :
درباره نویسنده

Leave a Reply

*

captcha *