دوئل شورولت سونیک و کیا ریو

امروز هم همچون روزهای گذشته با قسمت دیگری از سری رقابت‌های خودرویی پارس تیونینگ در خدمت شما هستیم که به گروه هاچ‌بک‌های ساب‌کامپکت اختصاص دارد. دوئل قبلی این گروه بین سیتروئن C3 و سوزوکی سوئیفت برگزار شد که طی آن درمجموع تعداد 1164 رأی به ثبت رسیده است. در این دوئل C3 توانست با تصاحب 825 رأی و کسب 71 درصد از کل آراء پیروز گردد درحالی‌که سوئیفت موفق به دریافت تنها 339 رأی شده است. حال امروز در هفتمین دوئل گروه هاچ‌بک‌های ساب‌کامپکت شاهد رقابت میان شورولت سونیک و کیا ریو هستیم.

آئودی A1

آلفا میتو

فورد فی‌یستا

ام‌جی 3

آئودی A1

؟

پژو 208

سوزوکی بالنو

رنو کلیو

هوندا فیت

پژو 208

؟

تویوتا یاریس

فیات آرگو

فولکس‌واگن پولو

سئات ایبیزا

؟

؟

نیسان میکرا

اشکودا فابیا

مزدا 2

اوپل کورسا

نیسان میکرا

مزدا 2

مینی کوپر

دی‌اس 3

کیا ریو

شورولت سونیک

مینی کوپر

؟

سوزوکی سوئیفت

سیتروئن C3

هیوندای i20

میتسوبیشی میراژ

؟

هیوندای i20

شورولت سونیک

شورولت سونیک خودرویی ساب‌کامپکت است که نسل نخست آن در سال 2002 توسط جنرال موتورز معرفی شد. طراحی و مهندسی این خودرو توسط GM Daewoo انجام گرفته بود و در ابتدا با نام دوو کالوس به بازار آمد اما سپس با هفت برند مختلف در 120 کشور در سراسر جهان عرضه شد. به‌عنوان‌مثال، نسل اول این هاچ‌بک ساب‌کامپکت در استرالیا با نام هولدن برانیا، در اوکراین با نام ZAZ ویدا، در ازبکستان با نام شورولت نکسیا، در چین با نام شورولت لووا، در کانادا با نام شورولت Aveo و در ایالات‌متحده با نام پونتیاک G3 عرضه می‌شد؛ بنابراین در نسل اول این خودرو از نام سونیک برای آن استفاده نمی‌شد. نسل اول این ماشین در سه نسخهٔ هاچ‌بک پنج‌در، هاچ‌بک سه‌در و سدان در کشورهای مختلفی به تولید رسید تا اینکه نسل دوم آن در نمایشگاه پاریس 2010 رونمایی شد. توسعهٔ این نسل توسط جنرال موتور کُره با همکاری مهندسین اوپل، هولدن و شورولت صورت گرفته است. البته در نسل دوم این خودرو بشدت از تنوع نام‌ها و برندهای آن کاسته شده و صرفاً با دو برند شورولت و هولدن عرضه می‌گردد. همچنین در این نسل برای اولین بار از نام سونیک هم برای این هاچ‌بک آمریکایی استفاده شده است. شورولت سونیک که روی پلت‌فرم گاما II جنرال موتورز ساخته شده و در دو نسخهٔ سدان و هاچ‌بک پنج‌در ارائه می‌گردد، همچنان در حال تولید است اما برای مدل 2017 فیس‌لیفتی را تجربه کرد که در نمایشگاه نیویورک 2016 رونمایی شد. این ماشین با پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی مختلفی در سراسر جهان عرضه می‌گردد که همگی از نوع چهار سیلندر هستند. ما از بین این موتورها، در این دوئل پیشرانهٔ 1.4 لیتری چهار سیلندر بنزینی توربوشارژ سونیک را انتخاب کرده‌ایم که 140 اسب بخار قدرت و 200 نیوتن متر گشتاور دارد. شورولت سونیک در سال 2017 در بازار ایالات‌متحده بیش از 30 هزار دستگاه فروش داشته است.
کیا ریو

کیا برای اولین بار در سال 2000 نسل نخست خودروی ساب‌کامپکت جدیدی بنام ریو را به‌عنوان جایگزینی برای پراید معرفی کرد. این ماشین که در دو نسخهٔ سدان و استیشن به تولید می‌رسید، پس از تجربهٔ فیس‌لیفتی در سال 2002، نهایتاً تا سال 2005 روی خط تولید قرار داشت و سپس جای خود را به نسل دوم داد که بر روی پلت‌فرم مشترکی با هیوندای اکسنت ساخته شده بود. نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ نسل اول ریو در مقطعی توسط سایپا در کشورمان هم به تولید رسید. در نسل دوم این خودرو اما نسخهٔ استیشن جای خود را به نسخهٔ هاچ‌بک پنج‌در داد. سپس در نمایشگاه ژنو 2011 نسل سوم ریو رسماً رونمایی شد که بازهم بر اساس پلت‌فرم مشترکی با هیوندای اکسنت ساخته شده بود. این نسل به‌صورت وارداتی توسط اطلس خودرو به کشورمان هم راه پیدا کرد؛ اما نهایتاً در نمایشگاه پاریس 2016 تویت به معرفی نسل پنجم یا کنونی ریو رسید. این نسل که مثل دو نسل قبلی در دو نسخهٔ سدان و هاچ‌بک به تولید می‌رسد، روی پلت‌فرم GB کیا-هیوندای ساخته شده که با هیوندای i20، هیوندای کُنا و کیا استونیک مشترک است. همان‌طور که اشاره شد، ریو در اصل به‌عنوان جایگزین پراید به بازار آمد و بنابراین این ماشین هم‌اکنون از نوادگان پراید محسوب می‌شود! این در حالی است که جد ریو کماکان در کشورمان پرقدرت روی خط تولید قرار دارد! درهرحال نسل کنونی ریو با پنج پیشرانهٔ مختلف به بازار عرضه می‌شود که یکی سه سیلندر و بقیه چهار سیلندر هستند درحالی‌که تنها یکی از این پنج موتور از نوع دیزلی است. ریو در دوئل ما اما با موتور 1.6 لیتری چهار سیلندر بنزینی تنفس طبیعی خود شرکت کرده که 130 اسب بخار قدرت و 160 نیوتن متر گشتاور دارد. کیا ریو سال گذشته در بازار ایالات‌متحده بیش از 16 هزار دستگاه فروش داشته است.

مشخصات فنی
 

شورولت سونیک

کیا ریو

پیشرانه
1.4 لیتری 4 سیلندر
1.6 لیتری 4 سیلندر
تنفس
توربوشارژ
طبیعی
قدرت
140 اسب بخار
130 اسب بخار
گشتاور
200 نیوتن متر
160 نیوتن متر
گیربکس
6 سرعته اتوماتیک
6 سرعته اتوماتیک
محور محرک
جلو
جلو
شتاب صفرتاصد
8.8 ثانیه
8.5 ثانیه
مسافت 400 متر
16.6 ثانیه
16.7 ثانیه
حداکثر سرعت
200 کیلومتر/ساعت
195 کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت
7.8 لیتر (ترکیبی)
7.3 لیتر (ترکیبی)
ظرفیت باک
46 لیتر
45 لیتر
وزن
1311
1200 کیلوگرم
طول
4.06 متر
4.06 متر
فاصلهٔ محوری
2.52 متر
2.58 متر
حجم صندوق بار
290 لیتر
325 لیتر
قیمت پایه
16,170 دلار
14,795 دلار
 
این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

توسط :
دیدگاه :
درباره نویسنده

Leave a Reply

*

captcha *