دوئل فولکس‌واگن T-Roc و سئات آرونا

نهایتاً پس از بیش از یک سال، مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پارس تیونینگ رو به پایان است و امروز آخرین دور از این مرحله را آغاز می‌کنیم. در این دور که دور پانزدهم مرحلهٔ مقدماتی محسوب می‌شود، تنها دوئل‌هایی از چند گروه محدود باقیمانده است که با برگزاری آن‌ها طی همین هفته پروندهٔ مرحلهٔ مقدماتی را خواهیم بست. یکی از این گروه‌ها، گروه کراس‌اوورهای ساب‌کامپکت است که شلوغ‌ترین گروه رقابت‌ها محسوب می‌شد اما نهایتاً دوئل‌های این گروه هم به پایان رسید و امروز شانزدهمین یا آخرین دوئل این گروه را بین فولکس‌واگن T-Roc و سئات آرونا برگزار خواهیم کرد اما پیش از آن مثل همیشه باید به بیان نتیجهٔ دوئل قبلی این گروه بپردازیم. در دوئل قبلی گروه کراس‌اوورهای ساب‌کامپکت، سیتروئن C3 ایرکراس در برابر ام‌جی ZS قرار گرفت. در این دوئل مجموعاً تعداد 855 رأی به ثبت رسیده است که سیتروئن با دریافت 576 عدد از آن‌ها و کسب 67 درصد از کل آراء به پیروزی دست پیدا کرد درحالی‌که ام‌جی موفق به کسب 279 رأی شده است. با این مقدمه به سراغ آخرین دوئل گروه کراس‌اوورهای ساب‌کامپکت می‌رویم.

سانگ‌یانگ تیوولی

سوزوکی ویتارا

مزدا CX-3

میتسوبیشی ASX

سوزوکی ویتارا

مزدا CX-3

نیسان ترانو

رنو داستر

سوبارو XV

هوندا BR-V

نیسان ترانو

سوبارو XV

جیپ رنگید

فیات 500X

نیسان جوک

فورد اکواسپرت

جیپ رنگید

نیسان جوک

پژو 2008

سیتروئن C4 کاکتوس

هوندا HR-V

تویوتا C-HR

سیتروئن C4 کاکتوس

تویوتا C-HR

شورلت ترکس

اوپل موکا

اشکودا یتی

فیات 500L

شورلت ترکس

فیات 500L

کیا سول

لادا ایکس‌ری

رنو کپچر

اوپل کراسلند

کیا سول

اوپل کراسلند

سئات آرونا

فولکس‌واگن T-Roc

هیوندای کُنا

کیا استونیک

؟

هیوندای کُنا

نیسان کیکس

هیوندای کرتا

سیتروئن C3 ایرکراس

ام‌جی ZS

نیسان کیکس

سیتروئن C3 ایرکراس

فولکس‌واگن T-Roc

فولکس‌واگن که از سال 2002 با مدل توآرگ و سپس از سال 2007 به مدل تیگوآن در بخش کراس‌اوورها حضور پیدا کرده بود، پس از اوج‌گیری محبوبیت این دسته از خودروها تصمیم گرفت طیف کراس‌اوورهای خود را گسترش داده و در کلاس‌های دیگری از این بازار پرسود حضور پیدا کند. یکی از این کلاس‌ها، بخش کراس‌اوورهای ساب‌کامپکت بود که فولکس‌واگن توجه ویژه‌ای به آن داشت. بدین منظور این شرکت در ابتدا با معرفی کانسپتی بنام تایگان در نمایشگاه سائوپائولو 2012 نشان داد که قصد دارد به بخش کراس‌اوورهای ساب‌کامپکت وارد شود؛ اما بعداً پروژهٔ تولید این خودرو به دلیل ابعاد بیش‌ازاندازه کوچک لغو شد و فولکس‌واگن تصمیم به توسعهٔ کراس‌اوور ساب‌کامپکت جدیدی گرفت. پیش‌نمایش این کراس‌اوور جدید که T-Roc نام گرفته بود، با رونمایی از کانسپتی در نمایشگاه ژنو 2014 ارائه گردید. سپس نهایتاً حدود سه سال بعد فولکس‌واگن در آگوست 2017 در ایتالیا رسماً از نسخهٔ تولیدی T-Roc پرده‌برداری نمود. نخستین نمایش عمومی این کراس‌اوور ساب‌کامپکت نیز در نمایشگاه فرانکفورت 2017 صورت گرفت. T-Roc روی پلت‌فرم MQB گروه فولکس‌واگن ساخته شده که با طیف گسترده‌ای از محصولات این گروه خودروسازی مانند فولکس‌واگن تیگوآن، آئودی Q2 و اشکودا کاروک مشترک است. برای این خودرو مجموعاً پنج پیشرانهٔ بنزینی و دیزلی مختلف در نظر گرفته شده است که همگی از نوع توربوشارژ هستند. لیست موتورهای بنزینی شامل از یک نمونهٔ 1 لیتری سه سیلندر شروع شده و با گذر از یک واحد 1.5 لیتری چهار سیلندر، به یک پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر ختم می‌شود. از بین موتورهای بنزینی T-Roc ما پیشرانهٔ میانی را انتخاب کرده‌ایم که 150 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور دارد. فولکس‌واگن تیگوآن طی سه‌ماههٔ نخست سال جاری در بازار اروپا بیش از 27 هزار دستگاه فروش داشته است.
سئات آرونا

همان‌طور که در بالا گفته شد، با افزایش چشمگیر محبوبیت کراس‌اوورها، فولکس‌واگن تصمیم گرفت به‌صورت جدی‌تر در این بخش حضور یافته و حضور خود را در دنیای بلندقامتان پررنگ‌تر از قبل نماید؛ اما این استراتژی صرفاً اختصاص به خود برند فولکس‌واگن نداشته و کل برندهای زیرمجموعهٔ این غول خودروسازی را هم در برمی‌گرفت؛ بنابراین سئات هم به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های فولکس‌واگن از این قاعده مستثنی نبود. بدین ترتیب این برند اسپانیایی هم در سال 2016 اولین کراس‌اوور تاریخ خود را با نام آتکا معرفی نموده و بدین ترتیب برای اولین بار به این بخش پرطرفدار وارد شد؛ اما برای سئات همین یک کراس‌اوور کافی نبود به‌گونه‌ای که در زمان معرفی نسل جدید هاچ‌بک ساب‌کامپکت ایبیزا اعلام کرد که به دلیل کاهش محبوبیت و فروش خودروهای استیشن، در این نسل از ایبیزا نسخهٔ استیشن حذف شده و یک کراس‌اوور ساب‌کامپکت جایگزین آن خواهد شد. سپس سرانجام در ژوئن 2017 سئات دومین کراس‌اوور خود را با نام آرونا رونمایی کرد که در اصل جایگزین نسخهٔ استیشن ایبیزا شده بود. این خودرو دقیقاً هم‌زمان با فولکس‌واگن T-Roc در نمایشگاه فرانکفورت 2017 به نمایش عمومی درآمد. آرونا هم روی پلت‌فرم MQB گروه فولکس‌واگن ساخته شده یعنی همان پلت‌فرمی که در T-Roc بکار رفته است؛ اما آرونا علاوه بر پلت‌فرم در پیشرانه‌ها هم با T-Roc اشتراک دارد به‌گونه‌ای که دو نمونه از موتورهای بنزینی و یک واحد از موتورهای T-Roc برای آرونا ارائه شده است؛ بنابراین برای اینکه دو خودروی این دوئل شرایط کاملاً برابری داشته باشند، برای آرونا هم همان پیشرانهٔ 1.5 لیتری چهار سیلندر بنزینی توربو را انتخاب کرده‌ایم که دقیقاً با موتور T-Roc یکسان است. طی سه‌ماههٔ نخست سال جاری در بازار اروپا بیش از 17 هزار دستگاه فروش داشته است.

مقایسه مشخصات فنی

 

فولکس‌واگن T-Roc

سئات آرونا

پیشرانه
1.5 لیتری 4 سیلندر
1.5 لیتری 4 سیلندر

تنفس
توربوشارژ
توربوشارژ

قدرت
150 اسب بخار
150 اسب بخار

گشتاور
250 نیوتن متر
250 نیوتن متر

گیربکس
6 سرعته دستی
6 سرعته دستی

محور محرک
جلو
جلو

شتاب صفرتاصد
8.4 ثانیه
8.0 ثانیه

حداکثر سرعت
205 کیلومتر/ساعت
205 کیلومتر/ساعت

مصرف سوخت
5.3 لیتر (ترکیبی)
5.1 لیتر (ترکیبی)

تولید آلایندگی
121 گرم/کیلومتر
115 گرم/کیلومتر

ظرفیت باک
50 لیتر
40 لیتر

وزن
1330 کیلوگرم
1147 کیلوگرم

طول
4.23 متر
4.14 متر

فاصلهٔ محوری
2.59 متر
2.56 متر

حجم صندوق بار
445 لیتر
400 لیتر

قیمت پایه
18,950 پوند
16,555 پوند

 
این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

توسط :
دیدگاه :
درباره نویسنده

Leave a Reply

*

captcha *