دوئل لادا ایکس‌ری و کیا سول

درحالی‌که تنها یک قسمت تا پایان دور هشتم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پارس تیونینگ باقیمانده است، امروز بار دیگر در این دور از رقابت‌ها به سراغ گروه کراس‌اوورهای ساب‌کامپکت رفته‌ایم. در دوئل قبلی این گروه دو کراس‌اوور ژاپنی یعنی میتسوبیشی ASX و مزدا CX-3 در برابر یکدیگر قرار گرفتند که طی آن مجموعاً تعداد 1431 رأی به ثبت رسیده است. در این دوئل CX-3 توانست با دریافت 1181 رأی و کسب 82 درصد از کل آراء قاطعانه پیروز گردد درحالی‌که ASX موفق به کسب تنها 250 رأی شده است. حال امروز در دوئل دیگری از گروه کراس‌اوورهای ساب‌کامپکت، کیا سول و لادا ایکس‌ری باهم به رقابت خواهند پرداخت.

سانگ‌یانگ تیوولی

سوزوکی ویتارا

مزدا CX-3

میتسوبیشی ASX

سوزوکی ویتارا

مزدا CX-3

نیسان ترانو

رنو داستر

سوبارو XV

سوزوکی SX4

نیسان ترانو

؟

جیپ رنگید

فیات 500X

نیسان جوک

فورد اکواسپرت

جیپ رنگید

؟

پژو 2008

سیتروئن C4 کاکتوس

هوندا HR-V

تویوتا C-HR

؟

تویوتا C-HR

شورلت ترکس

اوپل موکا

اشکودا یتی

فیات 500L

شورلت ترکس

؟

کیا سول

لادا ایکس‌ری

رنو کپچر

اوپل کراسلند

؟

؟

سئات آرونا

فولکس‌واگن T-Roc

هیوندای کُنا

کیا استونیک

؟

؟

نیسان کیکس

هیوندای کرتا

سیتروئن C3 ایرکراس

ام‌جی ZS

نیسان کیکس

؟

کیا سول

کیا برای اولین بار در نمایشگاه پاریس 2008 از خودروی ساب‌کامپکت جعبه‌ای شکلی بنام سول پرده‌برداری کرد. البته حدود دو سال قبل از آن در نمایشگاه دیترویت 2006 نسخهٔ کانسپت این خودرو رونمایی شده و پیش‌نمایشی از آن ارائه شده بود. سول خودروی ساب‌کامپکتی است که هرچند که سامانهٔ چهارچرخ محرک برای آن ارائه نمی‌شود اما اکثر منابع آن‌را یک کراس‌اوور ساب‌کامپکت می‌دانند. نسل نخست سول روی پلت‌فرم PB کیا-هیوندای ساخته شده بود که با هیوندای i20 و کیا ونگا مشترک بود. نسل اول این کراس‌اوور ساب‌کامپکت کره‌ای اما پس از حدود پنج سال به پایان عمر خود رسید و سپس نسل دوم آن در نمایشگاه نیویورک 2013 رونمایی شد. این نسل که همچنان در حال تولید است، در طراحی کاملاً دنباله‌روی نسل قبلی بوده و شباهت زیادی به آن دارد؛ بنابراین طراحی نسل دوم سول کاملاً تکاملی محسوب می‌شود. کیا در این نسل از سول نسخهٔ تمام الکتریکی آن‌را هم توسعه داده و از سال 2013 آزمایشات پروتوتایپ آن‌را آغاز کرد. سول الکتریکی از سال 2014 و با مدل 2015 به بازار آمد؛ اما این نسخهٔ الکتریکی را که کنار بگذاریم، سول هم‌اکنون با سه پیشرانهٔ مختلف به بازار عرضه می‌گردد. پیشرانهٔ پایهٔ بنزینی که به جهت هماهنگی با رقیب روسی برای این دوئل هم انتخاب شده است، یک واحد 1.6 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی با 132 اسب بخار قدرت و 160 نیوتن متر گشتاور است. نیروی این موتور توسط یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. همچنین نسخهٔ توربوشارژ این موتور نیز با 204 اسب بخار قدرت ارائه می‌گردد که برای انتقال نیروی آن یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه در نظر گرفته شده است. دیگر پیشرانه‌های سول هم شامل یک نمونهٔ 2 لیتری بنزینی تنفس طبیعی و یک واحد 1.6 لیتری توربودیزل می‌شود.
لادا ایکس‌ری

لادا برای اولین بار در نمایشگاه خودروی مسکو 2012 کراس‌اوور سه‌در کانسپتی بنام ایکس‌ری را رونمایی کرد. سپس دو سال بعد در همین نمایشگاه ایکس‌ری کانسپت 2 رونمایی شد که این بار به کراس‌اووری پنج‌در تبدیل شده و بیشتر به خودرویی تولیدی نزدیک شده بود. این کانسپت پیش‌نمایش یا در اصل پروتوتایپ کراس‌اوور ساب‌کامپکت جدید لادا محسوب می‌شد که سرانجام نسخهٔ تولیدی آن در سال 2015 رونمایی شد. این کراس‌اوور روسی روی پلت‌فرم B0 داچیا ساخته شده است یعنی همان پلت‌فرمی که در داچیا لوگان، ساندرو و داستر بکار رفته است. ایکس‌ری توسط مدیر طراحی جدید لادا آقای «استیو ماتین» طراحی شده که طراحی مرسدس بنز GL و ML را در کارنامهٔ خود داشته و مدتی هم به‌عنوان طراح ولوو فعالیت کرده است. وی زبان طراحی کاملاً جدیدی را برای لادا ایجاد کرد که برای اولین بار با سدان وستا معرفی شد و در ایکس‌ری هم بکار رفته است. ایکس‌ری هم‌اکنون با سه پیشرانهٔ مختلف به بازار عرضه می‌گردد که همگی از نوع چهار سیلندر بنزینی تنفس طبیعی هستند. موتور پایه یک واحد 1.6 لیتری با 106 اسب بخار قدرت است و موتور بعدی که از جولای 2016 به لیست پیشرانه‌های ایکس‌ری اضافه شد، 1.6 لیتری 110 اسب بخاری بوده و متعلق به گروه رنو-نیسان است. قوی‌ترین موتور ایکس‌ری اما که برای این دوئل هم انتخاب شده است یک نمونهٔ 1.8 لیتری با 122 اسب بخار قدرت و 170 نیوتن متر گشتاور است. انتقال نیروی هر سه موتور نیز توسط یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی صورت می‌گیرد اما صرفاً برای موتور 1.8 لیتری یک گیربکس پنج سرعتهٔ AMT هم قابل سفارش است. لادا ایکس‌ری فعلاً فقط به‌صورت دیفرانسیل جلو عرضه می‌گردد اما گفته شده در آینده نسخهٔ کراس آن با سامانهٔ چهارچرخ محرک ارائه خواهد شد.

 
 
مشخصات فنی

کیا سول

لادا ایکس‌ری

پیشرانه
1.6 لیتری 4 سیلندر
1.8 لیتری 4 سیلندر
تنفس
طبیعی
طبیعی
قدرت
132 اسب بخار
122 اسب بخار
گشتاور
160 نیوتن متر
170 نیوتن متر
گیربکس
6 سرعته دستی
5 سرعته دستی
محور محرک
جلو
جلو
شتاب صفرتاصد
11 ثانیه
10.4 ثانیه
حداکثر سرعت
185 کیلومتر/ساعت
185 کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت
6.7 لیتر (ترکیبی)
7.4 لیتر (ترکیبی)
ظرفیت باک
54 لیتر
50 لیتر
وزن
1200 کیلوگرم
1190 کیلوگرم
طول
4.14 متر
4.16 متر
فاصلهٔ محوری
2.57 متر
2.59 متر
حجم صندوق بار
238 لیتر
370 لیتر
قیمت پایه
17,100 دلار
10,600 دلار
 
این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

توسط :
دیدگاه :
درباره نویسنده

Leave a Reply

*

captcha *