دوئل مرسدس بنز GLA و لکسس UX

دیروز آخرین دور از مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پارس تیونینگ را آغاز کردیم و امروز با دومین دوئل از دور پایانی مرحلهٔ مقدماتی در خدمت شما هستیم؛ اما همان‌طور که در مقدمه دوئل دیروز هم اشاره کردیم، تنها چند گروه باقیمانده‌اند که فقط یک دوئل از آن‌ها مانده و قصد داریم با برگزاری این چند دوئل، پرونده مرحله مقدماتی را ببندیم؛ اما تقریباً تمامی خودروهایی که دوئل‌های آن‌ها برگزار نشده، خودروهای جدیدی هستند که به‌تازگی معرفی شده‌اند و به همین دلیل فعلاً مشخصات و اطلاعات کاملی از این خودروها منتشر نشده است. ولی چون ما قصد داریم مرحله مقدماتی رقابت‌ها را به پایان رسانده و هرچه زودتر مرحله بعدی را آغاز کنیم، ناچاریم که این دوئل‌های باقیمانده را با همان مشخصاتی که فعلاً از آن‌ها در دست است برگزار کنیم؛ بنابراین اطلاعات جدول مشخصات خودروها در این چند دوئل پایانی ناقص خواهد بود. بااین‌حال هرچند برگزاری دوئل‌ها با مشخصات ناقص خودروها برای ما خوشایند نیست اما با توجه به اینکه هدف اصلی ما از برگزاری دوئل‌ها شناسایی خودروهای محبوب‌تر نزد شما مخاطبین ایرانی است، مشخصات فنی ناقص لطمه چندانی به اصل دوئل‌ها وارد نمی‌کند. با این مقدمه به سراغ دوئل امروز می‌رویم که به گروه کراس‌اوورهای کامپکت لوکس اختصاص دارد. در دوئل قبلی این گروه دو کراس‌اوور جدید آلمانی یعنی آئودی Q2 و ب‌ام‌و X2 در برابر یکدیگر قرار گرفتند که رقابت بسیار نزدیک و پایاپایی باهم داشتند. در این دوئل مجموعاً تعداد 1695 رأی به ثبت رسیده است که سهم ب‌ام‌و از این آراء تعداد 866 رأی و سهم آئودی 829 رأی بوده است؛ بنابراین در این رقابت ب‌ام‌و X2 با کسب 51 درصد از کل آراء و با اختلافی بسیار جزئی پیروز شده است. حال امروز در هفتمین و آخرین دوئل گروه کراس‌اوورهای ساب‌کامپکت لوکس، لکسس UZ و مرسدس بنز GLA باهم به رقابت خواهند پرداخت.

آئودی Q3

آکورا CDX

ب‌ام‌و X1

رنجروور اووک

آئودی Q3

رنجروور اووک

آئودی Q2

ب‌ام‌و X2

اینفینیتی QX30

دی‌اس 6

ب‌ام‌و X2

اینفینیتی QX30

بیوک انکور

مینی کانتریمن

جگوار E-Pace

ولوو XC40

مینی کانتریمن

ولوو XC40

لکسس UX

مرسدس بنز GLA

؟

لکسس UX

لکسس برای چندین سال در سبد محصولات خود تنها یک کراس‌اوور یعنی مدل RX را داشت. RX کراس‌اوور میان سایزی بود که در بازار بسیار موفق عمل کرده و فروش بالایی داشت. به همین دلیل و همچنین به دلیل افزایش شدید محبوبیت کراس‌اوورها خصوصاً در دههٔ دوم قرن بیست و یکم، لکسس در سال 2014 کراس‌اوور دومی بنام NX را هم به سبد محصولات خود اضافه کرد. NX کراس‌اووری کامپکت است که در جایگاهی پایین‌تر از RX قرار می‌گیرد؛ اما رشد خانوادهٔ کراس‌اوورهای لکسس در اینجا متوقف نشد چراکه این برند ژاپنی در نمایشگاه پاریس 2016 با رونمایی از کراس‌اوور کانسپتی بنام UX نشان داد که قصد اضافه کردن عضو دیگری به خانوادهٔ کراس‌اوورهای خود را دارد. بدین ترتیب نهایتاً نسخهٔ تولیدی UX اوایل سال جاری در نمایشگاه ژنو رونمایی شد. این خودرو یک کراس‌اوور ساب‌کامپکت لوکس است که کوچک‌ترین کراس‌اوور لکسس محسوب می‌شود. UX روی پلت‌فرم جدید تویوتا یعنی TNGA ساخته شده که با محصولات جدید این غول خودروسازی ژاپن همچون نسل جدید کمری، نسل جدید آوالون و همین‌طور کراس‌اوور C-HR مشترک است. فعلاً اطلاعات فنی زیادی از UX منتشر نشده و لکسس تنها اعلام کرده که این خودرو در دو مدل مختلف بنام‌های UX200 و UX250h ارائه خواهد شد. مدل اول به یک پیشرانهٔ 2 لیتری بنزینی تنفس طبیعی جدید مجهز شده که 170 اسب بخار قدرت دارد درحالی‌که مدل دوم همان‌طور که از نامش مشخص است نمونه‌ای هیبریدی است. این مدل مجموعاً 176 اسب بخار قدرت داشته و به سامانهٔ چهارچرخ محرک هم مجهز است که البته این سیستم از طریق نصب موتور الکتریکی در عقب و انتقال نیروی آن به چرخ‌های عقب شکل گرفته است. در دوئل ما ولی نسخهٔ بنزینی معمولی UX شرکت کرده است. این مدل به‌صورت دیفرانسیل جلو ارائه شده و انتقال نیرو در آن توسط یک گیربکس CVT صورت می‌گیرد. تولید لکسس UX از سه‌ماههٔ چهارم سال جاری آغاز شده و از ماه دسامبر امسال با مدل 2019 به بازار عرضه خواهد شد.
مرسدس بنز GLA

پس‌ازاینکه ب‌ام‌و و آئودی با مدل‌های X1 و Q3 به کلاس کراس‌اوورهای کوچک لوکس وارد شدند، مرسدس بنز نیز سرانجام با معرفی مدل GLA به رقابت با هم‌وطنانش برخاست. این کراس‌اوور ساب‌کامپکت آلمانی برای اولین بار رسماً در نمایشگاه فرانکفورت 2013 رونمایی شده و با مدل 2014 به بازار آمد. البته پیش از آن مرسدس بنز با معرفی نسخهٔ کانسپت GLA در نمایشگاه شانگهای 2013 پیش‌نمایشی از آن‌را ارائه کرده بود. GLA نیز کوچک‌ترین کراس‌اوور مرسدس بنز بوده و در جایگاهی پایین‌تر از مدل GLC قرار می‌گیرد. این خودرو روی پلت‌فرم دیفرانسیل جلوی مرسدس بنز ساخته شده که با مدل‌های A کلاس، B کلاس و CLA مشترک است. همچنین کراس‌اوور ساب‌کامپکت اینفینیتی QX30 نیز روی همین پلت‌فرم ساخته شده است. تولید GLA همچنان در یک نسل ادامه دارد اما این ماشین برای مدل 2018 فیس‌لیفتی را تجربه کرده که به‌روزرسانی‌هایی جزئی را برای آن به همراه داشته است. GLA در پیشرانه‌های خود که شامل دو نمونهٔ بنزینی و دو نمونهٔ دیزلی می‌شود نیز با مدل‌های A کلاس و CLA اشتراک دارد. تمامی پیشرانه‌های این خودرو از نوع چهار سیلندر توربوشارژ هستند که ما در این دوئل به جهت هماهنگی با رقیب ژاپنی از بین آن‌ها موتور 2 لیتری چهار سیلندر توربوی آن‌را انتخاب کرده‌ایم. این پیشرانه که 210 اسب بخار قدرت و 365 نیوتن متر گشتاور دارد، در مدل GLA250 ارائه می‌شود. انتقال نیرو در این مدل توسط یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه صورت می‌گیرد اما در مدل‌های پایین‌تر امکان انتخاب یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی هم وجود دارد. GLA250 در حالت استاندارد به‌صورت دیفرانسیل جلو ارائه می‌شود اما امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک 4Matic هم برای آن وجود دارد. بالاترین عضو خانوادهٔ این کراس‌اوور کوچک نیز مدل GLA45 AMG است که از یک پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ مشترک با مدل‌های A45 و CLA45 استفاده می‌کند. این موتور 360 اسب بخار قدرت و 450 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که به‌صورت استاندارد از طریق سامانهٔ 4Matic به هر چهارچرخ منتقل می‌شود.

مقایسه مشخصات فنی

مرسدس بنز GLA250

لکسس UX200

پیشرانه
2 لیتری 4 سیلندر
2 لیتری 4 سیلندر

تنفس
توربوشارژ
طبیعی

قدرت
210 اسب بخار
170 اسب بخار

گشتاور
365 نیوتن متر

گیربکس
7 سرعته دوکلاچه
CVT

محور محرک
چهارچرخ
جلو

حداکثر سرعت
210 کیلومتر/ساعت

شتاب صفرتاصد
5.8 ثانیه

مصرف سوخت
9.0 لیتر (ترکیبی)
7.1 لیتر (ترکیبی)

طول
4.41 متر
4.49 متر

فاصلهٔ محوری
2.70 متر
2.63 متر

وزن
1600 کیلوگرم

قیمت پایه
34,395 دلار
حدود 30 هزار دلار

 
این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

توسط :
دیدگاه :
درباره نویسنده

Leave a Reply

*

captcha *