دوئل مزدا فلایر و فولکس‌واگن کراس‌فاکس

به گروه‌های پایانی دور هفتم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پارس تیونینگ رسیده‌ایم که امروز به گروه کراس‌اوورهای سگمنت A اختصاص پیدا کرده است. در دوئل قبلی این گروه ماهیندرا KUV100 و جک S1 به مصاف یکدیگر رفتند که طی این رقابت مجموعاً تعداد 1011 رأی به ثبت رسیده است. از این آراء، جک توانست با دریافت 766 رأی و کسب 75 درصد از کل آراء به پیروزی دست پیدا کند درحالی‌که ماهیندرا با دریافت تنها 245 رأی از رقابت‌ها کنار رفت. حال امروز در دوئل دیگری از گروه کراس‌اوورهای سگمنت A شاهد رقابت میان مزدا فلایر و فولکس‌واگن کراس‌فاکس خواهیم بود.

سوزوکی ایگنس

فیات پاندا کراس

ماهیندرا KUV100

جک S1

سوزوکی ایگنس

جک S1

جیلی ویژن X1

هاوال H1

سایپا کوییک

رنو کوئید

؟

رنو کوئید

فولکس کراس‌فاکس

مزدا فلایر

؟

فولکس‌واگن کراس‌فاکس

فولکس‌واگن برای اولین بار از نام فاکس برای یک سدان ساب‌کامپکت استفاده کرد که بین سال‌های 1987 تا 1993 به تولید رسید. سپس خبری از این نام در سبد محصولات فولکس‌واگن نبود تا اینکه در سال 2003 فاکس در قالب یک هاچ‌بک کوچک سگمنت A بازگشت. این ماشین در ابتدا در آمریکای جنوبی عرضه شد و سپس از سال 2005 در بازار اروپا هم به‌عنوان جایگزین مدل لوپو به بازار آمد؛ اما پس از معرفی هاچ‌بک جدید آپ، عرضهٔ فاکس در سال 2011 در اروپا خاتمه یافته و آپ جایگزین آن شد. ولی تولید و عرضهٔ این هاچ‌بک کوچک آلمانی همچنان در کشورهای آمریکای جنوبی ادامه دارد. فاکس کماکان در یک نسل در این منطقه در حال تولید است ولی فولکس‌واگن چند بار آن‌را مورد فیس‌لیفت و به‌روزرسانی قرار داده است. این خودرو قبلاً در دو نسخهٔ سه‌در و پنج‌در تولید می‌شد اما هم‌اکنون تنها به‌صورت پنج‌در ارائه می‌شود. همچنین نسخهٔ استیشن فاکس نیز با نام Suran به تولید می‌رسد. علاوه بر این، فولکس‌واگن برای بازارهای آمریکای جنوبی نسخهٔ کراس این ماشین را هم با نام کراس‌فاکس ارائه کرده است. این مدل مجهز به پوشش‌های پلاستیکی روی بدنه و ریل‌های روی سقف شده، ارتفاع آن افزایش یافته و چرخ زاپاس نیز روی درِ صندوق بار نصب شده است تا ظاهر خودرو به کراس‌اوورها شبیه گردد. کراس‌فاکس تنها با یک پیشرانهٔ 1.6 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی بنزینی عرضه می‌شود که 110 اسب بخار قدرت و 155 نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو صرفاً توسط یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند.
مزدا فلایر

مزدا فلایر یک کراس‌اوور بسیار کوچک در کلاس کی کار است که برای اولین بار در سال 2014 معرفی شد؛ اما این خودرو در اصل ساختهٔ سوزوکی است و در ابتدا توسط این شرکت ژاپنی با نام هاستلر معرفی شد. سپس مزدا نسخهٔ ری‌بج شدهٔ آن‌را با نام فلایر عرضه نمود. همان‌طور که اشاره شد، فلایر در کلاس کی کار قرار دارد. حداکثر طول کی کارها باید 3.40 متر، حداکثر حجم موتور آن‌ها 660 سی‌سی و حداکثر قدرت آن‌ها 65 اسب بخار باشد که همهٔ این شرایط در فلایر رعایت شده است. فلایر تنها با یک پیشرانهٔ کوچک 658 سی‌سی سه سیلندر بنزینی تنفس طبیعی تولید می‌شود که البته در دو سطح قدرت مختلف قابل خریداری است. نمونهٔ ضعیف‌تر تنها 52 اسب بخار قدرت دارد درحالی‌که این عدد در نمونهٔ قوی‌تر به 65 اسب بخار می‌رسد؛ بنابراین ما نیز به جهت نزدیکی بیشتر فلایر به کراس‌فاکس، نمونهٔ قوی‌تر آن‌را برای این دوئل انتخاب کرده‌ایم. این مدل 95 نیوتن متر هم گشتاور دارد. برای انتقال این نیرو به چرخ‌ها نیز تنها یک گیربکس CVT در نظر گرفته شده است. فلایر در حالت استاندارد به‌صورت دیفرانسیل جلو عرضه می‌گردد اما امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک هم برای آن وجود دارد که برای چنین کراس‌اوور کوچکی با پیشرانه‌ای کم‌حجم و کم‌توان جالب و یا حتی عجیب است

مشخصات فنی

فولکس‌واگن کراس‌فاکس

مزدا فلایر

پیشرانه
1.6 لیتری 4 سیلندر
0.7 لیتری 3 سیلندر
تنفس
طبیعی
طبیعی
قدرت
110 اسب بخار
65 اسب بخار
گشتاور
155 نیوتن متر
95 نیوتن متر
گیربکس
5 سرعته دستی
CVT
محور محرک
جلو
چهارچرخ
حداکثر سرعت
180 کیلومتر/ساعت
145 کیلومتر/ساعت
شتاب صفرتاصد
10.7 ثانیه
15.4 ثانیه
مصرف سوخت
7.4 لیتر (ترکیبی)
4 لیتر (ترکیبی)
ظرفیت باک
50 لیتر
27 لیتر
وزن
1137 کیلوگرم
870 کیلوگرم
طول
3.86 متر
3.39 متر
فاصلهٔ محوری
2.46 متر
2.16 متر
قیمت پایه
12,600 دلار
13,700 دلار
 
این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

توسط :
دیدگاه :
درباره نویسنده

Leave a Reply

*

captcha *