دوئل نیسان ناوارا و رنو آلاسکان

یکی دیگر از گروه‌های پایانی دور هفتم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پارس تیونینگ به گروه پیکاپ‌های متوسط اختصاص دارد. در دوئل قبلی این گروه دو پیکاپ هم‌خانواده و تقریباً یکسان یعنی شورلت کلرادو و جی‌ام‌سی کانیون در برابر یکدیگر قرار گرفتند که طی آن مجموعاً تعداد 1217 رأی به ثبت رسیده است. در این دوئل کانیون موفق شد با دریافت 652 رأی و کسب 53 درصد از کل آراء بر پسرعمویش پیروز گردد درحالی‌که کلرادو موفق به کسب 565 رأی شده است. حال امروز در هفتمین دوئل گروه پیکاپ‌های متوسط بازهم دو پیکاپ هم‌خانواده یعنی رنو آلاسکان و نیسان ناوارا به مصاف یکدیگر رفته‌اند.

شورلت کلرادو

جی‌ام‌سی کانیون

هوندا ریج‌لاین

تویوتا تاکوما

جی‌ام‌سی کانیون

تویوتا تاکوما

فورد رنجر

مزدا BT50

نیسان ناوارا

رنو آلاسکان

فورد رنجر

؟

ایسوزو D-Max

تویوتا هایلوکس

فولکس‌واگن آماروک

مرسدس بنز X کلاس

تویوتا هایلوکس

؟

میتسوبیشی ترایتون

سانگ‌یانگ اکتیون اسپرت

فولکس‌واگن ترنسپورتر

فیات تورو

میتسوبیشی ترایتون

فیات تورو

نیسان ناوارا

نیسان برای اولین بار در سال 1997 نسل نخست پیکاپ جدید ناوارا را به‌عنوان جایگزینی برای پیکاپ‌های سری D21 داتسون معرفی کرد. این خودرو با نام‌های گوناگون در کشورهای سراسر دنیا عرضه شد. یکی از کشورهایی که نسل اول ناوارا در آن به تولید رسید ایران خودمان بود. این پیکاپ ژاپنی توسط پارس‌خودرو و با نام نیسان پیکاپ در کشورمان تولید و عرضه گردید. همچنین بر اساس ناوارا یک اس‌یووی با نام اکسترا هم ساخته شده که آن‌هم با نام رونیز در کشورمان تولید شد. شرکت دانگ‌فنگ که شریک چینی نیسان محسوب می‌شود نیز بر اساس نسل اول ناوارا خودروهای مختلفی را تولید کرده که یکی از آن‌ها پیکاپی بنام ریچ است که هم‌اکنون در ایرآن‌هم حضور دارد؛ اما نسل نخست ناوارا سرانجام در سال 2004 به پایان را رسید و در نمایشگاه دیترویت همین سال نسل دوم آن رونمایی گردید. البته ناوارا در ایالات‌متحده با نام فرونتیر عرضه می‌شود. این پیکاپ میان سایز ژاپنی اما هم‌اکنون در نسل سوم خود قرار دارد که برای اولین بار در ژوئن سال 2014 رونمایی شد. این نسل از ناوارا از پلت‌فرم بدنه روی شاسی جدیدی استفاده می‌کند. این پیکاپ میان سایز ژاپنی در سه نسخهٔ تک کابین، یک و نیم کابین و دو کابین تولید می‌شود و با سه پیشرانهٔ مختلف به بازار عرضه می‌شود که یکی بنزینی و بقیه دیزلی هستند. پیشرانه‌های دیزلی شامل یک نمونهٔ 2.3 لیتری و یک واحد 2.5 لیتری می‌شود که ما برای این دوئل موتور دیزلی اول را انتخاب کرده‌ایم. این موتور که از نوع چهار سیلندر توربودیزل است، خودرو در دو سطح قدرت مختلف 160 و 190 اسب بخار قدرت ارائه می‌گردد. انتقال این نیرو هم توسط گیربکس‌های شش سرعتهٔ دستی یا هفت سرعتهٔ اتوماتیک در حالت استاندارد به چرخ‌های عقب و به‌صورت سفارشی به هر چهارچرخ انتقال پیدا می‌کند.
رنو آلاسکان

رنو برای اولین بار در نمایشگاه فرانکفورت 2015 با رونمایی از پیکاپ کانسپتی بنام آلاسکان نشان داد که قصد دارد برای نخستین بار به‌طورجدی وارد بخش پیکاپ‌ها شود. سپس یک سال بعد سازندهٔ فرانسوی نهایتاً نسخهٔ تولیدی اولین پیکاپ خود را معرفی کرد؛ اما آلاسکان پیکاپ مستقلی نیست چراکه رنو برای ساخت آن از پلت‌فرم نیسان ناوارا استفاده کرده است و این دو پیکاپ اشتراکات زیادی با یکدیگر دارند تا جایی که می‌توان آلاسکان را نسخهٔ ری‌بج شدهٔ ناوارا دانست. همچنین با توجه به شراکت دایملر با گروه رنو-نیسان، پیکاپ مرسدس بنز X کلاس نیز بر اساس ناوارا ساخته شده است؛ بنابراین پیکاپ‌های ناوارا، آلاسکان و X کلاس در اصل یک روح هستند در سه بدن! بااین‌حال آلاسکان در نمای جلویی تا حد زیادی با ناوارا متفاوت بوده و طراحی آن طبق زبان طراحی رنو شکل گرفته است. همچنین آلاسکان برخلاف ناوارا صرفاً به‌صورت دو کابین تولید می‌شود اما پیشرانه‌های آن‌همگی با همزاد ژاپنی‌اش یکسان هستند؛ بنابراین برای رعایت عدالت، برای آلاسکآن‌هم در این دوئل همان نسخهٔ 190 اسب بخاری پیشرانهٔ 2.3 لیتری چهار سیلندر توربودیزل انتخاب شده است. این موتور 450 نیوتن متر هم گشتاور دارد. گیربکس‌های آلاسکان نیز مشابه ناوارا هستند و برای آن‌هم سامانهٔ چهارچرخ محرک قابل سفارش است. این پیکاپ فرانسوی در سه کارخانه در کشورهای مکزیک، اسپانیا و آرژانتین تولید شده و ابتدا در کلمبیا عرضه می‌گردد. سپس مدت کوتاهی بعد در دیگر بازارهای آمریکای جنوبی و همین‌طور کشورهای اروپایی هم به فروش خواهد رسید. رنو هنوز قیمت آلاسکان را اعلام نکرده است ولی اظهار داشته که قیمت این پیکاپ مشابه نیسان ناوارا خواهد بود؛ بنابراین برای آلاسکان نیز می‌توان قیمت پایه‌ای در حدود 24 تا 25 هزار پوند را پیش‌بینی کرد.

مشخصات فنی
 

نیسان ناوارا

رنو آلاسکان

پیشرانه
2.3 لیتری 4 سیلندر
2.3 لیتری 4 سیلندر
تنفس
توربودیزل
توربودیزل
قدرت
190 اسب بخار
190 اسب بخار
گشتاور
450 نیوتن متر
450 نیوتن متر
گیربکس
7 سرعته اتوماتیک
7 سرعته اتوماتیک
محور محرک
چهارچرخ
چهارچرخ
شتاب صفرتاصد
10.8 ثانیه
10.8 ثانیه
حداکثر سرعت
180 کیلومتر/ساعت
180 کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت
7 لیتر (ترکیبی)
6.9 لیتر (ترکیبی)
تولید آلایندگی
183 گرم/کیلومتر
183 گرم/کیلومتر
ظرفیت باک
80 لیتر
73 لیتر
طول
5.33 متر
5.40 متر
فاصلهٔ محوری
3.15 متر
3.15 متر
وزن
1958 کیلوگرم
2086 کیلوگرم
ظرفیت بار
1 تن
1 تن
ظرفیت کشش
3.5 تن
3.5 تن
قیمت پایه
24,480 پوند
؟
 
این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

توسط :
دیدگاه :
درباره نویسنده

Leave a Reply

*

captcha *