دوئل هوندا کلاریتی و تویوتا میرای

سرانجام به آخرین قسمت از دور هفتم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پارس تیونینگ رسیده‌ایم که مثل همیشه به گروه خودروهای سبز اختصاص دارد. در دوئل قبلی این گروه دو هاچ‌بک الکتریکی آلمانی یعنی ب‌ام‌و i3 و مرسدس بنز B کلاس EV در برابر هم قرار گرفتند که طی آن مجموعاً 1362 رأی به ثبت رسیده است اما در این دوئل نتایج نظرسنجی‌های سایت و تلگرام عکس یکدیگر هستند به‌نحوی‌که در نظرسنجی سایت i3 با اختلافی بسیار جزئی جلوتر است درحالی‌که در تلگرام B کلاس با اختلاف بیشتری بالاتر قرار گرفته است؛ بنابراین با احتساب مجموع آراءِ هردو نظرسنجی مشخص شد که نهایتاً B کلاس با دریافت 716 رأی و کسب 52 درصد از کل آراء پیروز دوئل شده است درحالی‌که i3 موفق به کسب 646 رأی شده است. امروز اما در هفتمین دوئل گروه خودروهای سبز، تنها خودروهای هیدروژنی این گروه یعنی تویوتا میرای و هوندا کلاریتی در برابر یکدیگر قرار گرفته‌اند.

هوندا کلاریتی

تویوتا میرای

کیا سول EV

نیسان لیف

؟

؟

تویوتا پریوس

هیوندای آیونیک

تویوتا پریوس پرایم

هیوندای آیونیک پلاگین

تویوتا پریوس

تویوتا پریوس پرایم

فیات 500E

رنو Zoe

فیسکر کارما

تسلا مدل S

رنو Zoe

؟

ب‌ام‌و i3

مرسدس بنز B کلاس

لکسس CT

شورلت ولت

مرسدس بنز B کلاس

شورلت ولت

فولکس‌واگن گلف GTE

کیا نیرو

شورلت بولت

تسلا مدل 3

فولکس‌واگن گلف GTE

؟

جگوار I-Pace

تسلا مدل X

هوندا کلاریتی EV

هیوندای آیونیک EV

؟

؟

هوندا کلاریتی پلاگین

کیا نیرو پلاگین

فورد فوکوس EV

فولکس‌واگن e-Golf

؟

؟

هوندا کلاریتی

در کنار انرژی الکتریسیته، چند سالی است که استفاده از قوای محرکهٔ هیدروژنی هم به‌عنوان راه‌حلی برای ساخت خودروهای پاک موردتوجه خودروسازان قرار گرفته است. یکی از شرکت‌هایی که پیشگام استفاده از این نوع قوای محرکه در خودروها محسوب می‌شود، هوندا است. پیشینهٔ فعالیت‌های این شرکت ژاپنی در این زمینه به سال 1999 و معرفی کانسپتی بنام FCX بازمی‌گردد. بدین ترتیب رفته‌رفته اقدامات هوندا در زمینهٔ توسعهٔ خودروهای هیدروژنی جدی‌تر و کاربردی‌تر شد تا اینکه نهایتاً به معرفی اولین خودروی هیدروژنی تولیدی این شرکت با نام کلاریتی در نمایشگاه لس‌آنجلس 2007 انجامید؛ اما کلاریتی خودرویی تولید محدود بود که تنها 46 دستگاه از آن ساخته شد. از این تعداد 20 دستگاه در ایالات‌متحده، 10 دستگاه در اروپا و 10 دستگاه در ژاپن صرفاً اجاره داده شدند؛ بنابراین نسل اول کلاریتی برای فروش عرضه نشد اما سپس چند سال بعد یعنی در سال 2016، هوندا نسل دوم کلاریتی را معرفی نمود که برخلاف گذشته خودرویی تولید انبوه بوده و برای فروش به بازار عرضه می‌شود. همچنین نسل دوم کلاریتی برخلاف گذشته علاوه بر نسخهٔ هیدروژنی در دو نسخهٔ الکتریکی و پلاگین‌هیبریدی هم تولید می‌شود ولی ما در این دوئل با همان نسخهٔ هیدروژنی آن کار داریم. این خودرو مجهز به یک موتور الکتریکی است که 174 اسب بخار قدرت و 300 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. انرژی موردنیاز این موتور از طریق سیستم سلول سوختی و با استفاده از هیدروژن تأمین می‌گردد. هیدروژن موردنیاز خودرو در مخزنی با ظرفیت 5.5 کیلوگرم ذخیره می‌گردد درحالی‌که برای ذخیرهٔ برق نیز باطری‌هایی با ظرفیت 1.7 کیلووات ساعت در نظر گرفته شده است. هوندا کلاریتی تا پایان ماه نوامبر در ایالات‌متحده 1030 دستگاه فروش داشته است.
تویوتا میرای

تویوتا هم یکی دیگر از شرکت‌هایی است که برای چندین سال است که بر روی توسعهٔ خودروهای هیدروژنی تمرکز کرده است. در سال 1992 پروژهٔ توسعهٔ این خودروها توسط تویوتا آغاز شد و طی سال‌های بعد خودروهای هیدروژنی آزمایشی مختلفی توسط این شرکت معرفی شدند؛ اما همانند هوندا، فعالیت‌های تویوتا هم در زمینهٔ خودروهای هیدروژنی کم‌کم رنگ جدیت به خود گرفت که ثمرهٔ آن معرفی کانسپتی بنام FCV در نمایشگاه توکیو 2013 بود. این کانسپت پیش‌نمایشی از خودروی هیدروژنی تولیدی تویوتا بود که نهایتاً با نام میرای در نمایشگاه لس‌آنجلس 2014 رونمایی شد. میرای که نخستین خودروی هیدروژنی تولیدی تویوتا محسوب می‌شود، یک سدان میان سایز، در حد و اندازهٔ کمری است؛ اما میرای برخلاف کلاریتی صرفاً به‌صورت هیدروژنی تولید می‌شود و نسخهٔ الکتریکی یا هیبریدی ندارد چراکه مدل پریوس به‌عنوان خودرویی هیبریدی در سبد محصولات تویوتا حضور دارد. این سدان هیدروژنی ژاپنی مجهز به یک موتور الکتریکی با 152 اسب بخار قدرت و 335 نیوتن متر گشتاور است که این نیرو توسط یک گیربکس تک سرعته به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند. برای ذخیرهٔ هیدروژن در میرای مخزنی با ظرفیت 5 کیلوگرم و برای ذخیرهٔ برق باطری‌هایی با ظرفیت 1.5 کیلووات ساعت در نظر گرفته شده است. یکی از مزیت‌های عمدهٔ خودروهای هیدروژنی نسبت به نمونه‌های تمام الکتریکی این است که می‌توان مخزن هیدروژن آن‌ها را ظرف تنها چند دقیقه پُر کرد و نیازی به صرف ساعت‌ها زمان برای شارژ باطری‌ها نیست اما از طرف مقابل زیرساخت‌های مناسب و جایگاه‌های عرضهٔ هیدروژن هنوز به‌طور مناسب فراهم نیست که به همین دلیل تویوتا میرای طی 11 ماه سپری‌شده از سال جاری در ایالات‌متحده تنها 1540 دستگاه فروش داشته است.

مشخصات فنی
 

تویوتا میرای

هوندا کلاریتی

پیشرانه
سلول سوختی
سلول سوختی
قدرت
152 اسب بخار
174 اسب بخار
گشتاور
335 نیوتن متر
300 نیوتن متر
گیربکس
تک سرعته
تک سرعته
محور محرک
جلو
جلو
شتاب صفرتاصد
8.9 ثانیه
8.1 ثانیه
مسافت 400 متر
16.9 ثانیه
16.4 ثانیه
حداکثر سرعت
180 کیلومتر/ساعت
170 کیلومتر/ساعت
باطری
1.5 کیلووات ساعت
1.7 کیلووات ساعت
بُرد
500 کیلومتر
590 کیلومتر
مصرف هیدروژن
1 کیلو/صد کیلومتر
0.9 کیلو/صد کیلومتر
ظرفیت هیدروژن
5 کیلوگرم
5.5 کیلوگرم
طول
4.89 متر
4.89 متر
فاصلهٔ محوری
2.78 متر
2.75 متر
وزن
1860 کیلوگرم
1880 کیلوگرم
حجم صندوق بار
370 لیتر
340 لیتر
قیمت پایه
58,395 دلار
59,365 دلار
 
این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

بدین ترتیب دور هفتم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پارس تیونینگ هم به پایان رسید. همانند قبل پس از چند روز وقفه دور هشتم دوئل‌های مرحلهٔ مقدماتی را آغاز خواهیم کرد. از همراهی و مشارکت شما ممنون و سپاسگزاریم.

توسط :
دیدگاه :
درباره نویسنده

Leave a Reply

*

captcha *