دوئل ولوو V40 و ب‌ام‌و سری 1

امروز هم با قسمت دیگری از دور نهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پارس تیونینگ در خدمت شما هستیم که به گروه هاچ‌بک‌های کامپکت لوکس اختصاص دارد. در دوئل قبلی این گروه لکسس CT و دی‌اس 4 باهم به رقابت پرداختند که طی این رقابت مجموعاً تعداد 1381 رأی به ثبت رسیده است. در این دوئل لکسس توانست با دریافت 1043 رأی و کسب 75 درصد از کل آراء پیروزی قاطعانه‌ای را به ثبت برساند درحالی‌که دی‌اس موفق به کسب تنها 338 رأی شده است. حال امروز در آخرین دوئل گروه هاچ‌بک‌های کامپکت لوکس، ب‌ام‌و سری 1 و ولوو V40 را به میدان نبرد دعوت کرده‌ایم.

آئودی A3

آلفارومئو جولیا

مرسدس بنز A کلاس

اینفینیتی Q30

آئودی A3

مرسدس بنز A کلاس

ب‌ام‌و سری 1

ولوو V40

لکسس CT

دی‌اس 4

؟

لکسس CT

ب‌ام‌و سری 1

ب‌ام‌و برای اولین بار در نمایشگاه پاریس 2004 از نسل اول مدل جدید سری 1 خود رونمایی کرد. این خودرو که کوچک‌ترین محصول ب‌ام‌و محسوب می‌شد، در اصل به‌عنوان جایگزین مدل سری 3 کامپکت معرفی شد اما برخلاف آن در چهار نسخهٔ مختلف شامل هاچ‌بک سه‌در، هاچ‌بک پنج‌در، کوپه و کابریولت به تولید رسید. سپس در نمایشگاه فرانکفورت 2011 نسل دوم سری یک با کد F20 رونمایی شد؛ اما به دلیل اعمال شیوهٔ جدید نام‌گذاری محصولات ب‌ام‌و، در این نسل نسخه‌های کوپه و کابریولت تحت نام سری 2 عرضه شدند و سری 1 تنها به‌صورت هاچ‌بک سه‌در و پنج‌در تولید می‌شود. این نسل از سری 1 همچنان در حال تولید است که البته در سال 2015 فیس‌لیفتی را تجربه کرده است. در این فیس‌لیفت که در نمایشگاه ژنو 2015 رونمایی شد، عمدهٔ تغییرات در قسمت جلو انجام گرفته و طراحی بحث‌برانگیز قبلی تا حد زیادی بهبود یافته است. سری 1 کنونی مانند نسل قبلی، خودرویی دیفرانسیل عقب است و تنها هاچ‌بک دیفرانسیل عقب بازار محسوب می‌شود؛ اما متأسفانه نسل آیندهٔ این خودرو روی پلت‌فرم دیفرانسیل جلوی جدید ب‌ام‌و ساخته خواهد شد. سری 1 هم‌اکنون با پیشرانه‌های مختلف بنزینی و دیزلی در مدل‌های گوناگونی عرضه می‌گردد که پرچم‌دار آن‌ها مدل اسپرت M140i است. این مدل از یک پیشرانهٔ 3 لیتری شش سیلندر خطی استفاده می‌کند که 340 اسب بخار قدرت و 500 نیوتن متر گشتاور دارد. ولی ما برای این دوئل مدل 120i را انتخاب کرده‌ایم به یک موتور 2 لیتری چهار سیلندر توربو مجهز است. این موتور 185 اسب بخار قدرت و 290 نیوتن متر گشتاور دارد که توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. ب‌ام‌و سری 1 سال گذشته در اروپا نزدیک به 138 هزار دستگاه فروش داشته است.
ولوو V40

ولوو برای اولین بار بین سال‌های 1995 تا 2004 از نام V40 برای نسخهٔ استیشن سدان S40 خود استفاده کرد؛ اما پس از چند سالی که خبری از این نام سبد محصولات ولوو نبود، نهایتاً در نمایشگاه ژنو 2012 این شرکت سوئدی یک هاچ‌بک کامپکت جدید را با نام V40 معرفی کرد. این خودرو روی پلت‌فرم C فورد ساخته شده که با خودروهایی چون فورد فوکوس، لینکلن MKC و نسل قبلی مزدا 3 مشترک است؛ بنابراین V40 خودرویی است که از دوران مالکیت فورد بر ولوو همچنان در سبد محصولات این شرکت سوئدی در حال تولید است. این هاچ‌بک لوکس سوئدی برخلاف رقیب آلمانی صرفاً در یک نسخهٔ هاچ‌بک پنج‌در تولید می‌شود اما از سال 2013 ولوو نسخهٔ کراس کانتری آن‌را هم معرفی کرده است که یک کراس هاچ‌بک محسوب می‌شود. این مدل ارتفاع بیشتری از سطح زمین داشته و به پوشش‌های پلاستیکی روی بدنه هم مجهز است. همچنین V40 کراس کانتری به‌صورت استاندارد با سامانهٔ چهارچرخ محرک ارائه می‌گردد. این هاچ‌بک کامپکت سوئدی اما در سال 2016 فیس‌لیفتی را تجربه کرد که طی آن تغییراتی جزئی در ظاهر آن اعمال شد. البته هم‌زمان با این فیس‌لیفت در لیست پیشرانه‌های V40 هم تغییراتی صورت گرفت. این خودرو هم‌اکنون با پیشرانه‌های دیزلی و بنزینی مختلف و در شش مدل گوناگون به بازار عرضه می‌گردد که ما از بین آن‌ها مدل T4 را برای این دوئل انتخاب کرده‌ایم. این مدل که بعد از مدل پرچم‌دار V40 یعنی T5، قدرتمندترین مدل بنزینی آن محسوب می‌شود، از یک پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر توربو با 190 اسب بخار قدرت و 300 نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند. این نیرو برخلاف رقیب آلمانی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. ولوو V40 سال 2017 در بازار اروپا حدود 70 هزار دستگاه فروش داشته است.

مشخصات فنی

 

ولوو V40 T4

ب‌ام‌و 120i

پیشرانه
2 لیتری 4 سیلندر
2 لیتری 4 سیلندر

تنفس
توربوشارژ
توربوشارژ

قدرت
190 اسب بخار
185 اسب بخار

گشتاور
300 نیوتن متر
290 نیوتن متر

گیربکس
6 سرعته دستی
6 سرعته دستی

محور محرک
جلو
عقب

شتاب صفرتاصد
6.9 ثانیه
7.1 ثانیه

حداکثر سرعت
210 کیلومتر/ساعت
230 کیلومتر/ساعت

مصرف سوخت
5.5 لیتر (ترکیبی)
6.0 لیتر (ترکیبی)

ظرفیت باک
62 لیتر
52 لیتر

تولید آلایندگی
127 گرم/کیلومتر
135 گرم/کیلومتر

وزن
1480 کیلوگرم
1370 کیلوگرم

طول
4.37 متر
4.33 متر

فاصلهٔ محوری
2.64 متر
2.69 متر

حجم صندوق بار
325 لیتر
360 لیتر

قیمت پایه
21,115 پوند
22,405 پوند

 
این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

توسط :
دیدگاه :
درباره نویسنده

Leave a Reply

*

captcha *