دوراهی: چری آریزو 5 توربو یا کیا سراتو اتوماتیک؟

اگرچه اکثر افراد هم‌اکنون به دنبال خودروهای شاسی‌بلند هستند اما اگر به دنبال لذت رانندگی به همراه فضای کابین مناسب باشید هنوز هم سدان ها گزینه‌های مناسبی به شمار می‌روند. در بازه قیمتی 80 تا 100 میلیون تومان هیچ خودروی تولید داخلی وجود ندارد که بتواند رقیبی قدر برای سایر مدل‌ها محسوب شوند بنابراین اکثر خودروهای حاضر در این بازه قیمتی از نوع چینی و مونتاژی هستند.
یکی از خودروهای چینی که البته متمایزتر از برخی هم‌وطنان خود نشان می‌دهد چری آریزو 5 است. آریزو 5 اگرچه از طراحی زیبا و چشم‌نوازی بهره می‌برد اما یکی از عمده‌ترین نقاط ضعف آن پیشرانه 4 سیلندر 1.5 لیتری تنفس طبیعی بود که نمی‌توانست شتاب خوبی را به این سدان اعطا کند.
چری برای برطرف کردن این مشکل هم‌اکنون نسخه توربو آریزو 5 را به میدان فرستاده که همان نمونه بکار رفته در شاسی‌بلند تیگو 7 می‌باشد. پیشرانه مورد بحث قدرت 147 اسب بخاری و گشتاور 210 نیوتون متری دارد. این نیرو از طریق یک گیربکس 7 سرعته CVT که قابلیت تعویض دستی نیز دارد به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت آریزو 5 توربو حدود 9.5 ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن به 180 کیلومتر در ساعت می‌رسد.

اما یکی دیگر از سدان های بازار ایران که قبلاً نیز به‌صورت وارداتی عرضه می‌شده کیا سراتو است. درحالی‌که نسل‌های جدید این خودرو هم‌اکنون در خیابان‌ها جولان می‌دهند بازهم خودروسازان داخلی همچون همیشه سراغ نسل‌های قدیمی رفته‌اند. سراتو اگرچه همچنان طراحی هماهنگ خود را نشان می‌دهد اما گرد پیری بر چهره آن نشسته و البته طبق گفته اکثر مشتریان کیفیت آن در حد نمونه‌های وارداتی نمی‌باشد.
سراتو در دو تیپ دستی و اتوماتیک عرضه می‌شود که ما به دلیل اتوماتیک بودن آریزو 5 تصمیم گرفتیم تا نمونه اتوماتیک سراتو را در این مقایسه حاضر کنیم. این خودرو از پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری استفاده می‌کند که قدرت 156 اسبی و گشتاور 194 نیوتون متری دارد. اگرچه قدرت سراتو بیشتر از رقیب چینی است اما از نظر گشتاور در پس آن قرار می‌گیرد. نیروی این پیشرانه از طریق یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت سراتو اتوماتیک حدود 10.5 ثانیه و حداکثر سرعت آن نیز 190 کیلومتر در ساعت می‌باشد.

اما خریداران این‌گونه خودروها که اکثراً خانواده‌ها هستند به مصرف سوخت خرید خود اهمیت فراوانی می‌دهند. چری آریزو 5 تنفس طبیعی در هر صد کیلومتر مصرف ترکیبی حدود 7.5 لیتری داشت و به نظر می‌رسد مصرف نمونه توربو بیشتر از این میزان و در حدود 9 لیتر باشد؛ اما آنچه توسط سایپا برای مصرف سراتو اتوماتیک اعلام شده 7.1 لیتر در هر صد کیلومتر است که به نظر ما در شرایط واقعی بیشتر از این میزان خواهد بود.

نهایتاً به بحث قیمت‌گذاری می‌رسیم. چری آریزو 5 توربو در ابتدا فاصله قیمتی کمی با مدل تنفس طبیعی خود داشت اما هم‌اکنون با افزایش قیمت مواجه شده و قیمت نمونه صفرکیلومتر آن حدود 86 میلیون تومان است. باید به این نکته اشاره کنیم که آریزو 5 توربو دارای 5 سال گارانتی بوده و 2 سال یا 6 سرویس رایگان دارد که این موضوع می‌تواند روی تصمیم خریدار تأثیر بگذارد. از طرف دیگر نمونه‌های صفرکیلومتر کیا سراتو اتوماتیک بهایی در حدود 105 میلیون تومان می‌باشد بنابراین از این نظر چری آریزو 5 مزیت قیمتی غیرقابل‌انکاری دارد. نظر شما چیست؟ چری آریزو 5 توربوی زیبا و مدعی را انتخاب می‌کنید یا کیا سراتوی مونتاژ سایپا که اعتبار کره‌ای‌ها را یدک می‌کشد؟

مقایسه مشخصات فنی

 
کیا سراتو اتوماتیک

چری آریزو 5 توربو

موتور

4 سیلندر 2 لیتری
4 سیلندر 1.5 لیتری توربو
قدرت
 156

147

گشتاور

 194
210
گیربکس
6 سرعته اتوماتیک

7 سرعته اتوماتیک CVT

طول

 4530
 4532
عرض
 1775

 1814

ارتفاع

 1460
 1487
فاصله بین دو محور
 2560

 2650

وزن

 1310
 1372
مصرف سوخت
7.1

9

حجم صندوق بار

 482
 430
شتاب صفر تا صد
10.5 ثانیه

9.5 ثانیه

حداکثر سرعت

 190
180
قیمت
حدود 105

حدود 86

توسط :
دیدگاه :
درباره نویسنده

Leave a Reply

*

captcha *