دیدگاه طراحان برجسته از آینده خودروها

مجله Automobile اخیراً از ۹ تن از طراحان برجسته حوزه خودرو خواسته تا تصویر خود را از یک وسیله نقلیه که حداقل متعلق به یک دهه آینده باشد، ارائه دهند. هیچ قانون خاصی در این زمینه وجود نداشته و طراحان می‌توانسته‌اند هر چیزی را که در ذهنشان بوده، بروی صفحه کاغذ پیاده کنند. نتیجه، طرح‌هایی که بسیار واقع‌بینانه هستند؛ برخی  بسیار نزدیک به پروژه‌های آینده خودروسازان و البته در برخی دیگر نیز ویژگیِ فانتزی و خیال‌انگیزی برتری دارد. امّا آنچه بیشتر از همه در این طرح‌ها به چشم می‌آید، احساس تعلّقی است که همه طراحان به «خودرو»، به عنوان یک وسیله مورد علاقه برای جابجایی داشته‌اند.
میتجا بورکرت (Mitja Borkert)رئیس بخش «سنترو استیله» در لامبورگینیلامبورگینی همیشه در حوزه سوپرماشین‌ها فعالیت داشته و حتی مدلی مانند اوروس نیز در کلاس خودش، یک «سوپرماشین» محسوب می‌شود. در حال حاضر، این اونتادور است که پرچم‌داری سوپرماشین‌های لامبورگینی را برعهده دارد. با این وجود، شاید هنوز هم جایی برای یک «هایپرکار» خالی باشد. این هایپرکار چیزی است که نمی‌تواند صرفاً یک بازطراحی بدنه برای یکی از مدل‌های موجود باشد. امّا چیزی که آقای «بورکرت» درنظر دارد، یک هایپر کار به تمام معنا در هر زمینه‌ای است. مطمئناً «وزن سبک» و استفاده از مصالح فیبرکربنی، ویژگی‌های آئرودینامیکی فوق‌العاده و نیروی داون‌فورس بالا، از نکات کلیدی در طراحی چنین خودرویی خواهند بود. برای پیشرانه نیز، گزینه‌هایی چون هیبرید، الکتریکی و دیگر تکنولوژی‌های متعلق به آینده، به ذهن می‌آیند.
کریم حبیبرئیس بخش اجرای طراحی اینفینیتیبعد از اولین نگاه به طراحی «کریم حبیب»، شاید آن را آینده‌ای در حدّ ۲۰۲۰ و یا حداکثر ۲۰۲۵ درنظر بگیرید؛ چرا که بسیار محافظه‌کارانه، خشک و کلی است. امّا شاید باید اندکی در این رابطه تجدیدنظر کنید؛ چرا که این نیمرخ در واقع نوعی ثبات در ظرافت را نشان می‌دهد و به علاوه، یک بدنه لوکس است که نمی‌تواند در حصار زمان قرار بگیرد. امّا چیزی که شرایط را در این خودروی مدرن تغییر می‌دهد، کابین نسبتاً‌ بزرگی است که در بین دو محور قرار می‌گیرد؛ کابینی که می‌توان همانند خانه مالک خودرو، آن را به صورت سفارشی طراحی کرد. همچنین باید به المان‌هایی چون فضای جمع‌و‌جور باتری‌ها از نوع حالت جامد که کارآیی فوق‌العاده‌ای دارند و تجهیزات کامل پخش فیلم در عقب اشاره کرد.
رالف گیلز (Ralph Gilles)رئیس طراحی فیات کرایسلر اتومبیلزکرایسلر هنوز هم هسته اصلی گروه خودروسازی را تشکیل می‌دهد و خیلی‌ها بر این باورند که باید چهره خودش را دوباره بازسازی کند. «رالف گیلز» اعتقاد دارد که این برند باید رفته‌رفته باید از بخش سدان‌های بازار فاصله بگیرد و در جهت مدل جدید «پسفیکا» که اتفاقاً‌ از فروش خوبی در نسخه پلاگین هیبرید برخوردار است، گام بردارد. البته کرایسلر باز هم به یک مدل ۵ سرنشینه راحت و قابل‌اعتماد احتیاج خواهد داشت. بر این اساس، شاید درهای گالوینگ ارزان‌ترین راه برای جلب توجه مشتریان باشند. تکنولوژی خودران نیز احتمالاً باعث می‌شود که طراحی داخلی کابین، کاملاً انعطاف‌پذیر باشد.
مارک لیشته (Marc Lichte)رئیس طراحی آئودی AGمدل نمایشگاهی «آیکون» نمونه‌ای واضح از جهت‌گیری طراحی آئودی است. برای «لیشته» خودروی آینده چیزی شبیه به استراحتگاه، اسباب‌بازی، محل ملاقات، تختخواب متحرک و یا مواردی از این دست محسوب می‌شود. تکنولوژی‌های اتوپایلوت، پیشرانه‌های الکتریکی و تجهیزات دیجیتالی، از جمله عناصر کلیدی در رسیدن به چنین وضعیتی هستند. یک «خودران» می‌توان به اندازه کافی عریض طراحی شود‌؛ چرا که در این صورت، خودش وظیفه کنترل فرمان را در شرایط پیچیده در پارکینگ به عهده خواهد داشت. ضمن اینکه این خودرو باید از ویژگی‌های آئرودینامیک مناسبی برخوردار باشد تا بتواند با کمترین شارژ ممکن، مسیر جاده را در طول شب با سرعت بالا طی کند.
کلاوس بیشوف (Klaus Bischoff)رئیس بخش طراحی فولکس‌واگنخودروی رؤیایی برای «بیشوف»، مجموعه‌ای از بهترین‌ها را در خود دارد؛ یک وسیله نقلیه سریع‌السیر در اتوبان، یک راهنمای خودران در مسیرهای بین‌شهری و یک نمایش متجلی از تکنولوژی پیشرفته. طراحی «بیشوف» را می‌توان یک مدل احیا شده از «فائتون» برای سال ۲۰۳۰ دانست. این خودرو دارای ارتفاع کمی است، سطوح مناسبی در مقابل جریان هوا دارد و بسیار سبک است و بنابراین، از نظر راندمان، در سطح بالای قرار خواهد داشت. این در حالی است که یک کابین جادار و مجهز به تکنولوژی‌های مدرن برای آن تدارک دیده می‌شود. صندلی‌ها به صورت چرخان طراحی می‌شوند و غربیلک فرمان تنها با فشار یک دکمه ناپدید می‌گردد. همچنین شیشه پنجره‌ها را می‌توان برای افزایش حریم خصوصی، تاریک‌تر کرد. این خودرویی است که اصلاً به فولکس‌واگن‌های امروزی شباهت ندارد.
پیتر شریِر (Peter Schreyer)رئیس دفتر طراحی، گروه هیوندای موتوروقتی ۲۰۳۰ از راه برسد، راه‌ها در مطلوب‌ترین وضعیت قرار دارند و تمام محدودیت‌های رانندگی، به خصوص در اطراف شهرهای بزرگ، اِعمال می‌شوند. در شهرهای بزرگ، حمل‌ونقل شخصی دیگر جایگاهی نخواهد داشت و با وجود یک سیستم شهری مناسب، وسایل نقلیه خودران می‌تون به عنوان یک راه‌حل منطقی، نقش خود را ایفا کنند. امّا در جایی مانند «لیسبون» پرتغال، با مجموعه‌ای از راه‌های تو در تو، به نظر می‌رسد که هنوز هم باید به راه‌حل‌های قدیمی فکر کرد. اینجاست که طراحی چهار چرخ کوچک «شریِر» می‌تواند مؤثر واقع شود. ایده این خودرو ترکیبی یک طراحی انعطاف‌پذیر و آخرین سطح از بازدهی است. برای این منظور از یک موتور بنزینی کوچک در پیشرانه پلاگین هیبرید همراه با دو موتور الکتریکی و سیستم رانندگی خودران بهره گرفته می‌شود.
تام ماتانو (Tom Matano)رئیس دانشکده طراحی صنعتی، دانشگاه هنر سان فرانسیسکو«تام ماتانو» کسی است که به کانسپت «کریس بنگل» در نمایشگاه لس‌آنجلس علاقه دارد. این کانسپت، خوراک فکریِ خوبی برایش ایجاد کرده و منجر به خلق این طراحی دو بعدی شده است. این طراحی، شاید در نگاه اول عجیب به نظر آید، امّا باید توجه داشت که در سرعت‌های بالا، قطعات انتهایی در بدنه، باید کمترین مقاومت را در برابر باد داشته باشند. این در حالی است که در سرعت‌ها پایین، طراحی جعبه‌ای کابین که کاملاً‌ با شیشه احاطه شده و دید بسیار خوبی را ایجاد می‌کند، کارساز می‌شود. این ساختاری است که از نظر «ماتانو» می‌تواند بسیار ارزان تمام شود و برای مقیاس مختلفی از وسایل نقلیه مورد استفاده قرار گیرد. برای پیشرانه نیز گزینه الکتریکی مطمئناً به کار می‌آید، امّا برای جهان سومی‌ها، یک موتور دو سیلندر احتراق داخلی نیز مفید خواهد بود. با توجه به تکنولوژی طراحی سه بعدی، فاصله کانسپت تا خط تولید، بیشتر از ۱۲ ماه نخواهد بود.
گوردن واگنر (Gorden Wagener)ارشد بخش طراحی در دایملر AGخودروهای جذاب با نسبت‌های برازنده، مدل‌هایی شبیه به «ویژن 6» می‌توانند نظر «گوردن واگنر» را به خود جلب کنند. در واقع، کودکِ درون «واگنر» چیزهایی را به روی کاغذ می‌آورد که شاید هیچ‌گاه چراغ سبز خط تولید را به چشم نبینند، امّا به‌راحتی، در قالب یک پوستر بر روی دیوارها جای بگیرند. طراحیِ یک خودروی تولیدی، کار بسیار چالش‌برانگیزی است. مدل جدید کلاس A و همین‌طور CLS و کلاس S آینده، عناصر جذابی در طراحی خود دارند و همین امر موجب می‌شود که انتظارها از مدل‌های EV مرسدس در آینده بالا برود. بنابراین، ارتفاع سقف خودرو را تا اندازه‌ای پایین طراحی کرد که بسته باتری‌ها نمایان نکند و در همین‌حال، «پیش‌آمدگی‌ها» و «فاصله محوری» خود را نشان بدهند.
آدریان فن هیدونک (Adrian van Hooydonk)رئیس بخش طراحی گروه ب‌ام‌ومحصولات ب‌ام‌و با مشخصات خاصی در دنیای خودرو شناخته می‌شوند که بارزترین آنها، جلوپنجره‌های قلوه‌ای شکل است. همچنین باید به پیچ «هافمیستر» در ستون عقب و طراحی خاص در چراغ‌های جلو و عقب نیز اشاره کرد. i3 و i8 مدل‌هایی است که برای تمام صنعت خودرو، نقاط عطف محسوب می‌شوند. امّا «فن هیدونک» اعتقاد دارد که کانسپت‌های آینده ب‌ام‌و، مقرون‌به‌صرفه‌تر و جذاب‌تر از نظر ظاهری خواهند بود. مدل عجیب و غریب iNext احتمالاً فقط یک نقطه شروع است و مدل‌های آینده EV از ‌ب‌ام‌و اشتراکات زیادی با طراحی مدل‌های احتراق داخلی و پلاگین هیبرید از این خودروساز خواهند داشت. بنابراین، می‌توان انتظار داشت که مدل آینده از خانواده i ظاهری جدید و کاربردی‌تر خواهد داشت. کانسپت «ویژن داینامیکز» که در ماه سپتامبر گذشته به نمایش گذاشته شد، بسیاری از نشانه‌ها را در این رابطه، در خود داشته است.
منبع: automobilemag

توسط :
دیدگاه :
درباره نویسنده

Leave a Reply

*

captcha *