راهنمای قدم به قدم تمیز کردن کاربراتور موتورسیکلت

درود بر همراهان پارس تیونینگ

گاهی اوقات می شه موتور ریپ میزنه، گاز خور جالبی نداره، موتور بی حاله، یا اصلا موتور روشن نمی شه، و یا از ریز کاربراتور بنزین میریزه (فلوت می کنه) بروز همچین مشکلاتی به علت یک چیز می تونه باشه اون هم مشکل کاربراتوره.
کاربراتور قطعه ای از موتور نیست که به همین راحتی ها خراب شه، بسوزه یا فرسوده شه، معمولا عمر زیادی داره، ولی برای اینکه بازدهی خوب و بهتری داشته باشه نیاز هست هر از چند گاهی تمیز کاری شه.
توی موتور با توجه به فیلتر هایی که که وجود داره، فیلتر داخل باک و فیلتر بعد از شیر بنزین (البته اگر توی موتور شما وجود داره) اجسام درشت نمی تونن وارد کاربراتور بشن، ولی زنگ آهن، براده آهن، خاک و آب همیشه باعث مشکلاتی می شه.
موتور هایی که تازه باش چون باک و لوازم مرتبط با اون تازه هستن این امکان وجود داره که گرد و خاک و براده آهن توشون موجود باشه و موتور هایی که سنی ازشون گذشته باشه احتمال وجود زنگ آهن، خاک و آب همیشه توشون هست.
برای اینکه موتورتون سرحال باشه گاز خورش وحشی باشه، بهتره یه سوخت پاک بهش بدید، با تعویض و شستشوی فیلتر بنزین و کاربراتور!به همین دلایل من هم تصمیم گرفتم کاربراتور موتورم رو تمیز کنم.

اول: راه های دسترسی به کاربراتور رو باز می کنیم

مرجع تخصصی خودرو و تیونینگ | پارس تیونینگ

مرجع تخصصی خودرو و تیونینگ | پارس تیونینگ

مرحله دوم: بست لوله لاستیکی رابط کاربراتور و محفظه فیلتر هوا رو باز می کنیم

مرجع تخصصی خودرو و تیونینگ | پارس تیونینگ

مرحله سوم: سوزن کاربراتور رو باز می کنیم تا سیم گاز از کاربراتور جدا شه، در پوش قسمت بالای کاربراتور رو باز می کنیم و با احتیاط سوزن رو می کشیم بیرون.

مرجع تخصصی خودرو و تیونینگ | پارس تیونینگ

مرحله چهارم: پیچ های اتصال کاربراتور به سیلندر رو باز می کنیم

مرجع تخصصی خودرو و تیونینگ | پارس تیونینگ

مرحله پنجم: کاربراتور به راحتی جدا می شه

مرجع تخصصی خودرو و تیونینگ | پارس تیونینگ

مراقب سوزن کاربراتور باشید، ممکنه با ضربه یا فشار تغییر شکل بده که در این صورت باید به فکر یه سوزن دیگه واسه کاربراتور باشین.
با همین سوزن و قسمت بالاییش که توی تصویر می بینید می شه میزان مصرف سوخت رو به صورت مقدماتی کاهش یا افزایش داد.

مرجع تخصصی خودرو و تیونینگ | پارس تیونینگ

مرحله ششم: کاسه ی زیری کاربراتورو باز کنید، سه تا پیچ داره، مطمئنا توی این کاسه باید بنزین باشه، از حالا به بعدش دیگه دست خودتونه با رعایت احتیاط می تونید کاربراتور رو بشورید

مرجع تخصصی خودرو و تیونینگ | پارس تیونینگ

کاربراتور در عین پیچیدگی خیلی سیستم ساده ای داره، وقتی بازش کردین می تونید متوجه شین چطوری کار می کنه، همین طور که توی تصویر می بینید داخلش خیلی پیش و سوراخ و سوپاپ داره، مراقب باشید تنظیماتی رو بهم نزنید، هر کدوم از اون پیچا و سوراخ ها برای تنظیم یک قسمت کاربراتوره که بحث مفصلی داره واسه خودش و از موضوع بحثمون خارجه، به موقعش به اون ها هم می رسیم.
بعد از باز کردن کاربراتور مطمئنا ته کاربرات باید زنگ آهن خاک یا حتی آب دیده شه، با استفاده از یه برس کوچیک و بنزین می تونید خیلی ظریف و با حوصله تمیزش کنید، دقت کنید که تمام سوراخ ها و تنظیمات تمیز و دقیق باشه. یه براده آهن ۰٫۲ میلیمتری توی یکی از مسیر های کاربراتور بد جور می تونه اذیتتون که. و برای من هم همچین مشکلی پیش اومد.
بنزینی که در تصویر بالا هست با تصویر پایین مقایسه کنید، خودتون متوجه میشید که یه کاربراتور چقدر می تونه کثیف باشه

مرجع تخصصی خودرو و تیونینگ | پارس تیونینگ

بعد از شستشو اگر باد در اختیار دارید، البته نه هر جور بادی ! یه دور تمام ورودی خروجی های کاربراتورو باد بگیرید (فوت کنید) که آشغالی مسیری نبسته باشه.
اتصالات کاربراتور مثل اتصال کاربراتور به سیلندر و اتصال کاسه زیری کاربراتور با استفاده از واشر لاستیکی که توی تصویر می بینید آببندی شده، حواستون باشه این واشر ها سر جاشون باشه، اگر دید واشر ها خاصیت خودشونو از دست دادن، پوسیده شدن، یا خدا نکرده زدین گمشون کردین، برید یه دست واشر نو بگیرید، توی بازار موجود هست، قیمت چندانی هم نداره.
و یه نکته تجربی دیگه، موقع بستن کاسه زیری کاربراتور، بهتره کاربراتور رو وارونه کنید و کاسه رو نصب کنید، توی کاربراتور دوتا بالشتک هوا هست که وقتی مقدار بنزین به حد مورد نیاز رسید اون بالشتک ها دقیقا عین سیستم فلاش تانک بنزین رو قطع می کنه، اگر همینطوری کاسه را جا بزنید امکان داره بالشتک ها به دیواره های کاسه گیر کنه و نتونه عمل کنه و باعث می شه بنزین همین طوری یه سره از مسیر هوای کاربراتور تخلیه شه، سر این موضوع خیلی اذیت شدم ! هفته ها ذهنمو مشغول کرده بود که چرا کرابراتور همش بنزین رو تخلیه می کنه. تا اینکه علت رو متوجه شدم.
توی تصویر نشون دادم:

مرجع تخصصی خودرو و تیونینگ | پارس تیونینگ

مرجع تخصصی خودرو و تیونینگ | پارس تیونینگ

این کاربراتوری که باز کردم و تمیزش کردم، از معمولی ترین کاربراتور های موجود در بازار هست که تقریبا روی اکثر موتور های ایرانی نصبه، البته موتور های جدید منظورم موتور های، با کلاس بالاتر، از این نوع کاربراتور استفاده نمی کنن ولی در کل تمیز کردن کاربراتور ها کمی دقت و ظرافت می خواد و اصلا چیز خاصی نداره.

با تشکر از باشگاه پرشین موتور

درباره نویسنده
  1. حمید پاسخ

    واقعا دستتون درد نکنه..عالی بود

  2. امید پاسخ

    خیلی ممنون. برای هر توضیح تصویرش رو هم گذاشته بودید که خیلی کمک کننده است..

  3. Hadi پاسخ

    مرسی از آموزش جامع شما

  4. abas پاسخ

    آقا دستت درد نکنه. خیلی خوب توضیح دادی خدا خیرت بده. به باقی امور موتور هم بپرداز لطفا. … همینجوری با تصویر و توضیح کامل. راستی اگه سوزن تنظیمش بهم بخوره و بعد از بستن موتور گاز زیاد بخوره چیکار باید بکنیم؟ چون دوستم میگه شاید اینجوری بشه و نتونم درستش کنم! ممنون.

  5. اسحاق پاسخ

    دستت درد نکنه . . .

  6. عباسیان پاسخ

    اقا ممنون ازتوضیحاتت و حوصلت-خدا اجرت بده

  7. مرتضی پاسخ

    سلام و خدا قوت. ممنون از توضیحات عالی و کافی ! خییییلی با حالی

  8. mohammad پاسخ

    سلام خسته نباشید
    چطور باک موتور که منگ زده رو پاک کرد من تازه خریدم باک رو ولی سریع منگ زد لطفا راهنمایی کنید
    اگه میشه به ایمیلم جواب رو بفرستین لطفا هر کی میدونه لطفا کمک کنه
    ایمیلم
    Mtohi9945@gmail.com

  9. حسین پاسخ

    با با دمتون کرم دستتون درد نکنه

  10. mohammad پاسخ

    بسیار ممنوون

  11. نیما پاسخ

    عالی بود
    ممنونم

  12. توحید پاسخ

    ممنون، واقعا که زکات علم آموختن به دیگران است
    اجرکم عند ا..

  13. فیروزبخش پاسخ

    عه عه!
    این آموزش کاربراتور که منم!
    من اینو نوشتم، اون تصاویر هم برای موتوره منه! اینجا چی کار می کنه!؟
    اون موقع مدیرفنی پرشین موتور بودم نوشته بودم.

    • پارس تیونینگ پاسخ

      اگر دقت کنید منبع در انتهای متن نوشته شده

  14. ali پاسخ

    سلام داداش ببخشید پیچ تنظیم هوای کاربراتور کجاست مرسی

  15. محمد پاسخ

    پس بقیه کارا چی
    مثلا سیم زدن ژیگرول ها
    تنظیم سوخت گرفتن؟
    همینطوری بشوریشو بعدش ببندی؟؟؟
    ریدی ابم قطعه

  16. سعید تلخابی پاسخ

    واقعا ممنونم
    من چند بار موتورم رو بردم تعمیرگاه آوردم دوباره خراب شد. الان کاربراتور رو شستم خیلی وقته دیگه خراب نشده.
    خدا خیرتون بده…

  17. حمید پاسخ

    بسیار توضیحات کامل و دقیق بود.خصوصا در مورد نحوه بستن کاسه کاربرات.سپاس

  18. احمد پاسخ

    جالب بود

Leave a Reply

*

captcha *