رنجروور SVA و بنتلی بنتایگا؛ چشم در چشم

امروزه هر کسی خواهان یک خودروی شاسی بلند است و چرا افراد توانگر باید از این قاعده مستثنی باشند؟ پر واضح است که این چنین نیست و امروزه ثروتمندان شاسی بلندهایی سوار می‌شوند که از نظر ارزش و چشم‌نواز بودن، جایگاهی متناظر با سوپرکارها را از آن خود نموده‌اند. لامبورگینی، اوروس را به میدان آورد، آستون در حال توسعه یک شاسی‌بلند است و فراری نیز خیالاتی در ذهن دارد که احتمالا در آینده نزدیک به واقعیت خواهد پیوست. در اینجا ما تصمیم گرفتیم تا به سراغ دو مورد از بهترین‌های این سگمنت برویم، یکی سرشار از اصالت و دیگری مملو از تازگی و بداعت. خانم ها و آقایان! این شما و این مقایسه دو خودروی رنجروور SVA و بنتلی بنتایگا…
قیمت و مشخصات فنی
در سال 2003 که مدل قبلی رنجروور وارد میدان شد، با قیمت 59,995 پوند، حتی از نسخه پایه پورشه 911 هم گرانتر بود. امروزه نسخه پایه این خودرو ارزشی معادل 76,795 پوند دارد و نمونه مورد آزمایش در این مقاله یعنی نسخه SVA با بهای 132,800 پوند به فروش می‌رسد که تقریبا دو برابر قیمت مدل پایه پورشه 911 است. برای  تملک یک دستگاه قصر متحرک به نام بنتلی بنتایگا، حتی باید بیش از این مقدار هزینه نمایید و مبلغ 162,700 پوند را برای تصاحب آوای غرّان پیشرانه W-12، از حساب بانکی‌تان بیرون بکشید. البته این قیمت پیش از سفارش آپشن‌هاست و حتی با صرف مبلغ 167هزار پوند نیز تمام آنچه را که دلخواه شما باشد، بدست نخواهید آورد.
خودروی ما به یک میز پیک‌نیکی با قیمت 1600 پوند، سیستم سرگرمی ردیف عقب به قیمت 5635 پوند، 6615 پوند بابت سیستم صوتی و پکیج های آل-تررین و تورینگ که شامل کروز کنترل تطبیق‌پذیر، تشخیص تصادف، دید در شب و هدآپ دیسپلی می‌شود، مجهز شده است. با احتساب این موارد، بنتایگا قیمتی بیش از 210هزار پوند خواهد داشت. این قیمت در حد یک سوپرکار است و شاید پرداخت یک چنین مبلغی بابت یک شاسی بلند ظالمانه به نظر برسد اما بنتایگا علاوه بر ظاهر لوکس و لیموزین مانندش، پرفورمنس بالایی نیز دارد. پیشرانه 12 سیلندر بنتایگا قادر است تا 600 اسب بخار قدرت را درون خود نگاه داشته و حداکثر سرعتی معادل 301 کیلومتر برساعت را به آن اعطا نماید و تاج قدرتمندترین شاسی بلند را بر سر بنتایگا بنهد. بنتلی بنتایگا که زیر سایه امپراطوری فولکس واگن قرار دارد، از پلت فرم و سیستم‌های الکتریکی هوشمند مشترک با خواهر خوانده‌اش یعنی آئودی Q7 استفاده می‌کند.
استایل و طراحی
در نگاه کلی هر دو خودرو عالی به نظر می‌رسند اما اگر دقیق‌تر بنگریم، تفاوت‌های زیادی بین این دو پدیدار خواهد شد. رنجروور خودرویی زیبا و شکیل است که انسان را به یاد انواع رولزرویس می‌اندازد.
از نظر ابعادی، تنها جنبه‌ای که بنتایگا بر رنجروور غلبه دارد ارتفاع است و در سایر جهات از جمله طول عرض و فاصله محوری، رنجی برتری دارد. رنجروور مورد نظر محصولی از تیم SVO است که بر روی طراحی‌های خاص و حتی نظامی کار می‌کنند.
منظور از نشان SVA Dynamic چیست؟
نشان SVR را قبلا در مدل‌هایی نظیر رنجروور اسپرت و برخی نسخه‌های پرفورمنس خودروهای دیگر نیز مشاهده کرده بودیم.  رنجروور SVAutobiography از پیشرانه 542 اسب بخاری رنجروور اسپرت SVR و 8 میلیمتر ارتفاع کمتر به همراه تعلیق سفت تر سود می‌برد.
اما داخل کابین رنجروور نیز بایستی با خودروهای عادی متفاوت باشد. چرم خوش دوخت و روکش های چوبی بسیار شیک بخشی از کابین اشرافی این خودروی لوکس است. کیفیت داشبورد مجهز به دو صفحه نمایشگر رنجروور ولار که اینجا به کار گرفته شده، بسیار شگفت انگیز است و مشتریان می‌توانند رنگ‌های آن را از میان طیف‌های مختلف، به سلیقه خود انتخاب نمایند.
لوله های اگزوز چهارگانه که از زیر خودرو دیده می‌شوند، چندان زیبا و لوکس به نظر نمی‌رسد و به طرز ناشیانه‌ای می‌لرزند. رینگ‌های 22 اینچی رنجروور بسیار عالی بوده و کالیپرهای قرمزرنگ ترمز از میان پره های آن معلوم می‌شود.
اما شاید زننده‌ترین نکته، مربوط به پدل شیفتر قرمزرنگ تعبیه شده در پشت فرمان رنجروور باشد که اصلا زیبا جلوه نمی‌کند.
در عوض بنتلی خالی از هرگونه عیب ونقص ظاهریست. ذره ذره اجزای آن بیانگر اصالت یک خودروی لوکس انگلیسی هستند. سقف نسبتا کم ارتفاع بنتایگا محیطی لوکس و دنج را برای سرنشینان فراهم آورده است و از نظر فضای پا کاملا راحت و آسوده است.
کیفیت سطوح و متریال به کار رفته در کابین نیز بسیار عالیست و قطعا انتظاری نیز جز این نمی‌رود.
کیفیت رانندگی
نسخه SVA از همان پیشرانه وی هشت سیلندر مدل SVR با 542 اسب بخار قدرت استفاده می‌کند.925 نیوتن متر گشتاور بنتایگا، بدنه آلومینیومی رنجروور 681 واحدی را پر از گرد و غبار خواهد نمود. هر دو خودرو وزنی در حدود 2540 کیلوگرم دارند ولی بنتلی کاری کرده که قوانین فیزیک را به چالش میکشد. شتاب صفر تا صد بنتایگا 4 ثانیه بوده که 1.4 ثانیه سریع‌تر از رنجروور است.
رانندگی با رنجروور حس لذت بخشی دارد و سواری آن بسیار نرم و آسایش بخش است. سیستم تعلیق بروزرسانی‌ شده، اسپرت‌تر بنظر می‌رسد اما صندلی‌های آن نسبت به بنتایگا خشک‌تر هستند. ارتفاع سواری رنجروور حس غرور را القا می‌کند و کابین مملو از شیشه آن فضایی ایجاد می‌نماید که در بنتلی نخواهید یافت. اما از نظر پرفورمنس، بنتلی حرف اول را می‌زند. این حس را در پشت فرمان بنتایگا خواهید داشت که انگار جسمی فوق سنگین را حمل می‌کنید، هرگاه هم بخواهید با یک اشاره می‌ایستد یا می‌پیچد. بی‌شک برتری دینامیکی بنتلی بنتایگا نسبت به رقبا کاملا مشهود و مبرهن است.در داخل کابین این خودرو نیز قطعات چوبکاری شده بسیار شکیل به همراه چرم خوش دوخت درب‌ها و صندلی‌ها توجه انسان را به سوی خود جلب می‌نماید. با قرار دادن تنظیمات سیستم تعلیق بر روی حالت اسپرت، تعلیق تطبیق‌پذیر به خوبی کار خود را انجام داده و از حرکات اضافی بدنه در ناهمواری‌ها جلوگیری به عمل می‌آورد.
از نظر قابلیت های آفرود، رنجروور در مرتبه بهتری جای می‌گیرد. او قادر است تا از آبی به عمق 900 میلیمتر عبور کند و بنتایگا تنها تا عمق 500 میلیمتر می‌تواند به آب بزند. از نظر زوایای حمله و فرار نیز رنجرور موقعیت برتر را دارد. بنابراین اگر می‌خواهید به جنگلهای کنگو بروید و از موسیقی لذت ببرید در حالی که کفشتان گلی نشود، حتما رنجروور را برگزینید. البته با پرداخت 4955 پوند پول بیشتر و انتخاب پکیج آل تررین، قابلیت آفرود بنتایگا کاملا رضایت شما را جلب خواهد نمود.
سخن پایانی
اگر بازار خودروهای لوکس شاسی بلند را به یک استادیوم بوکس تشبیه نماییم، رنجروور مانند یک ورزشکار حرفه‌ای و کاربلد است که در گوشه رینگ مشغول مبارزه است و در همین حال بنتایگا نیز حکم یک جنتلمن ثروتمند را دارد که از جایگاه VIP مشغول لذت بردن از مسابقه بوده و کیفش را با سیگار برگی که بر لب دارد کوک می‌نماید. رنجروور در آفرود بهتر است اما در پرفورمنس بنتلی برتری دارد. کابین بنتلی لوکس‌تر بوده اما قیمت گزاف‌تری نیز دارد. بسته به نوع کاربرد شما، هر کدام می‌تواند در پارکینگ منزلتان سکنی گزیند.

منبع: carmagazine

توسط :
دیدگاه :
درباره نویسنده

Leave a Reply

*

captcha *