شام آخر! بررسی ب‌ام‌و M3 CS جدید

چهار سال است که با نسل فعلی ب‌ام‌و M3 همراه هستیم و اگرچه قوای محرکه و زیر ساخت فنی این خودرو با برادر دیگر یعنی M4 کوپه یکسان است اما همیشه به عنوان گزینه کاربردی‌تر مطرح بوده است.
البته این داستان به زودی خاتمه می‌یابد زیرا M3 چهار درب تنها تا تابستان سال جاری عرضه خواهد شد. M4 همچنان در بازار خواهد بود اما نسل جدید سری 3 پیش از پایان سال معرفی خواهد شد و بنابراین بهبود نسل فعلی سری 3 به منظور همخوانی با قوانین جدید WLTP چندان توجیه‌پذیر نبوده است.
اما یکی از گیراترین نسخه‌های M3 که به تازگی عرضه شده CS است که قیمت آن 86425 پوند بوده و موضوع مهم‌تر اینکه 20 هزار دلار گران‌تر از M3 کامپتیشن می‌باشد. M3 CS تغییرات زیادی داشته و قدرت و گشتاور آن افزایش یافته و به 454 اسب بخار و 600 نیوتون متر رسیده است که نشان دهنده افزایش قدرت 10 اسب بخاری و افزایش 50 نیوتون متری گشتاور نسبت به مدل کامپتیشن بوده است.
ب‌ام‌و M3 CS از نظر پرفورمنس حرف‌های بسیار زیادی برای گفتن دارد به گونه‌ای که در صورت تجهیز به گیربکس دوکلاچه M می‌تواند تنها در 3.9 ثانیه از سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد. این خودرو دارای پکیج راننده M بوده بنابراین حداکثر سرعت آن به 278 کیلومتر در ساعت افزایش یافته است.
وجه تمایز زیادی بین این خودرو و برادران عادی‌تر وجود داشته و افرادی که با سری 3 آشنایی دارند می‌توانند کاپوت فیبر کربنی با ورودی‌های هوای بیشتر را تشخیص دهند. اسپلیتر جلوی این خودرو هم از فیبر کربن ساخته شده و اسپویلر و دیفیوزر عقب نیز خاص همین نسخه هستند.
زیر این بدنه زیبا سیستم تعلیقی قرار داشته که به منظور هماهنگی با لاستیک‌های میشلین کاپ 2 بهبودهایی داشته و همچنین رینگ‌های سفارشی هم زیر خودرو جای گرفته‌اند. سیستم تعلیق M تطبیق‌پذیر به‌صورت استاندارد در M3 CS وجود داشته و دامپرهایی با تنظیم الکترونیکی نیز به منظور ایجاد بهترین تجربه رانندگی تنظیم شده‌اند.
این خودرو در زمان حرکت سرزنده و چابک حس می‌شود. فرمان خودرو دقیق‌تر بوده و با لذت بیشتری خودرو را می‌چرخاند. چسبندگی خودرو در زمین خشک عالی بوده و برای ناراحت کردن اکسل عقب باید پارس تیونینگ گاز را با شدت بیشتری فشار دهید؛ اما نیمه خالی لیوان اینکه سواری خودرو حتی در حالت کامفورت نیز کمی خشک بوده و در زمین‌های ناهمواری کمی تکان‌ها را به سرنشینان منتقل می‌کند.
همان‌گونه که اعداد نشان می‌دهند، پرفورمنس خودرو دیوانه‌وار بوده هرچند برای حس 10 اسب بخار بیشتر باید فشار زیادی به خودرو وارد کنید. گشتاور پیشرانه که در دورهای میانی به دست می‌آید حس قدرتمند بودن خودرو را تشدید می‌کند هرچند این قلب آهنین در دورهای پایانی قوی‌تر حس می‌شود. سیستم اگزوز اسپورت تر M باعث می‌شود صدای گوش‌نوازی از پیشرانه به گوش برسد.
داخل کابین M3 CS هم صندلی‌های سطلی بکار رفته در مدل‌های کامپتیشن نصب شده است و همانند برادر خود یعنی M4 CS کنسول مرکزی و داشبورد با تریم آلکانترا پوشانده شده‌اند. M3 از تریم کامپوزیتی روی درب M4 استفاده نکرده و این یک مهر تائید بر کاربردی‌تر بودن سدان 5 نفره و چهار درب ب‌ام‌و است.

در کل M3 CS همانند بانگ آخر برای یکی از دوست‌داشتنی‌ترین محصولات BMW محسوب می‌شود. این خودرو تیزتر از همیشه بوده و در هر زمینه‌ای آماده حضور در پیست حس می‌شود.

ب‌ام‌و M3 CS یک خودروی تولید محدود بوده و با معرفی آن نفس‌های سدان اسپورت ب‌ام‌و به شمارش افتاده است. این خودرو قدرت بیشتر و شاسی تیزتری داشته و استایل، رینگ‌ها و تنظیمات سیستم تعلیق خاص خود را نشان می‌دهد. اگر بگوییم این M3 CS بهترین نسخه تاریخ M3 برای رانندگان مشتاق است سخنی به‌گزاف نگفته‌ایم. سواری کمی خشک و قیمت نجومی دو فاکتور ضعف M3 CS هستند اما به عنوان یک سرمایه‌گذاری روی محصولی از ب‌ام‌و M اسپورت، کمتر خودرویی می‌تواند چنین تجربه لذت بخشی را به شما ارائه کند.

مشخصات ب‌ام‌و M3 CS

قیمت: 86425 پوند
پیشرانه: 6 سیلندر 3 لیتری توربو
قدرت/گشتاور: 454 اسب بخار/600 نیوتون متر
گیربکس: 7 سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل عقب
شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 3.9 ثانیه
حداکثر سرعت: 278 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت: 8.5 لیتر در هر صد کیلومتر

توسط :
دیدگاه :
درباره نویسنده

Leave a Reply

*

captcha *