ماسل کارها: تاریخچهٔ فورد موستانگ (قسمت دهم)

پس از چند ماه وقفه، نهایتاً از این هفته بار دیگر سری مطالب ماسل کارها را آغاز می‌کنیم و مثل گذشته جمعهٔ هر هفته با یک قسمت از این سری مطالب در خدمت شما عزیزان و علاقه‌مندان به خودروهای عضلانی آمریکایی خواهیم بود. فعلاً در سری مطالب ماسل کارها به بیان تاریخچهٔ فورد موستانگ مشغولیم و در قسمت قبلی تا نسل چهارم این خودرو پیش رفتیم. گفتیم که نسخهٔ پایهٔ نسل چهارم موستانگ برای اولین بار در دسامبر سال 1993 رونمایی شده و به دنبال آن چندی بعد در ژانویهٔ سال 1994 نسخهٔ GT آن‌هم معرفی شد. نسل چهارم موستانگ پیشرفت بزرگی را نسبت به نسل سوم تجربه کرده بود به‌گونه‌ای که در سواری، هندلینگ، استایل ظاهری، ارگونومی و تجهیزات استاندارد و سفارشی یک قدم بزرگ به سمت جلو برداشته بود.
Mustang GT 1994
موستانگ نسل چهار با دو پیشرانهٔ مختلف به بازار عرضه شد. مدل پایه به یک موتور 3.8 لیتری V6 با 145 اسب بخار قدرت مجهز شده بود درحالی‌که مدل GT هم از همان موتور 5 لیتری (با حجم دقیق 4.9 لیتر) V8 نسل قبلی استفاده می‌کرد که 215 اسب بخار قدرت داشت؛ اما طرفداران موستانگ قدرتی بالاتر از این می‌خواستند زیرا نسل جدید هردو مدل شورلت کامارو Z28 و پونتیاک فایربرد ترنس ام که در سال 1993 معرفی شده بودند، به‌صورت استاندارد 275 اسب بخار قدرت داشتند درحالی‌که موستانگ GT به‌عنوان قوی‌ترین مدل نسل چهارم موستانگ تنها 215 اسب بخار قدرت داشت. به همین دلیل ساخت مدل SVT کبرا جدید برای رقابت با کامارو و فایربرد لازم به نظر می‌رسید.
Mustang SVT Cobra 1994
بدین ترتیب SVT کبرا جدید در سال 1994 معرفی شد. این مدل از همان پیشرانهٔ SVT کبرا نسل قبل استفاده می‌کرد که آن نیز خود نسخهٔ تقویت‌شده‌ای از پیشرانهٔ 5 لیتری مدل GT بود. البته درحالی‌که این موتور در SVT کبرا نسل قبلی 235 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد، در نسل جدید با ایجاد تغییراتی قدرت آن به 240 اسب بخار افزایش پیدا کرد. فورد ادعا کرده بود که این مدل می‌تواند ظرف 6.3 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر در ساعت برسد اما در آزمایش‌های مستقل، SVT کبرا این کار را در 5.7 ثانیه انجام داد. این مدل در ظاهر اما تا حد زیادی نسبت به مدل GT بدون تغییر مانده بود و صرفاً با تغییراتی جزئی مانند رینگ‌های جدید و مه شکن‌های دایره‌ای جلو از GT متمایز شده بود. SVT کبرا در ابتدا صرفاً به‌صورت کوپه ارائه شده اما از اواخر سال 1994 نسخهٔ کابریولت آن نیز تولید و به بازار عرضه شد.

Mustang SVT Cobra 1994
اگر به خاطر داشته باشید، در نسل قبلی SVT کبرا، نسخهٔ مسابقه‌ای آن نیز با نام کبرا R ساخته شد؛ اما به خاطر موفقیت غیرمنتظرهٔ کبرا R مدل 1993، مهندسان SVT تصمیم گرفتند در نسل جدید SVT کبرا هم نسخهٔ R را تولید کنند. اولویت و درخواست اصلی خریداران در مورد این مدل، پیشرانهٔ بزرگ‌تر و قدرتمندتر و همین‌طور ظرفیت سوخت بیشتر بود. در پاسخ به این درخواست‌ها، SVT پیشرانهٔ 5 لیتری V8 کبرای معمولی را با یک پیشرانهٔ 5.8 لیتری V8 جایگزین کرد. این موتور که کاملاً اصلاح و باز مهندسی شده بود، 300 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. همچنین ظرفیت باک سوخت نیز به 83 لیتر افزایش پیدا کرد. در کبرا R کاهش وزن نیز بسیار موردتوجه قرار گرفته بود و به همین دلیل صندلی‌های عقب، بالابر برقی پنجره‌ها، تنظیم‌کنندهٔ برقی صندلی‌ها، رادیو، سیستم تهویه و حتی مه شکن‌های جلو حذف شدند.
Mustang Cobra R 1995
حذف مه شکن‌ها همچنین موجب ایجاد کانال‌هایی جهت رساندن هوای خنک به دیسک‌های ترمز جلو شده بود. در تعلیق کبرا R نیز تغییراتی ایجاد شد تا هندلینگ آن در پیست مسابقه بهبود یابد. ازجملهٔ این تغییرات می‌توان به نسبت سنگین‌تر فنرها، نوارهای تثبیت‌کنندهٔ بزرگ‌تر و استرس بار جدید اشاره کرد. کبرا R جدید که در سال 1995 معرفی شد، مانند نسل قبلی نمونه‌ای تولید محدود بود و تنها 250 دستگاه از آن ساخته شده که مثل قبل تنها کسانی که گواهینامهٔ معتبر مسابقه‌ای داشتند می‌توانستند یکی از آن‌ها را خریداری کنند. تمامی این 250 دستگاه به رنگ سفید بودند و هرکدام از آن‌ها به کاپوت فایبرگلاس منحصربه‌فردی مجهز شده بودند که در میانهٔ آن دریچهٔ هوای بزرگی برای رساندن هوای کافی به پیشرانه تعبیه شده بود.

Mustang Cobra R 1995
در سال 1996 اما در خانوادهٔ موستانگ تغییراتی ایجاد شد. مهم‌ترین تغییر ظاهری در این سال تغییر قاب افقی چراغ‌های عقب به نمونهٔ عمودی سه‌بخشی بود که با سنت چراغ‌های عمودی سه‌تایی موستانگ همخوانی بیشتری داشت. در بخش پیشرانه‌ها نیز قدرت موتور V6 پایه با استفاده از یک ماجول کنترل جدید پنج اسب بخار افزایش یافته و به 150 اسب بخار رسید. همچنین در این سال گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک قبلی با یک چهار سرعتهٔ اتوماتیک جدید جایگزین شد؛ اما مهم‌ترین تغییر موستانگ در سال 1996 تغییر پیشرانهٔ مدل GT بود. در این سال فورد نهایتاً پیشرانهٔ 5 لیتری V8 سری Windsor که از سال 1968 در حال تولید بود را کنار گذاشته و یک پیشرانهٔ 4.6 لیتری V8 را برای موستانگ GT ارائه کرد.
Mustang GT 1996
این موتور از لحاظ ساختاری تفاوت‌های ظریفی با موتور 5 لیتری قدیمی داشت اما خروجی آن دقیقاً با موتور قدیمی یکسان بوده و 215 اسب بخار قدرت و 386 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد درحالی‌که روان‌تر کار کرده و مصرف سوخت آن نیز کمی بهتر بود. البته خروجی این پیشرانهٔ 4.6 لیتری جدید در سال 1998 افزایشی جزئی داشته و به 225 اسب بخار قدرت و 393 نیوتن متر گشتاور رسید. این افزایش قدرت با استفاده از کالیبراسیون جدید ماجول کنترل موتور و همین‌طور سیستم سوخت‌رسانی اصلاح‌شده به دست آمده بود. بااین‌حال هرچند خروجی پیشرانهٔ 4.6 لیتری جدید موستانگ با موتور 5 لیتری قدیمی یکسان بوده و بعداً حتی افزایش پیدا کرد اما این موتور به دلیل ارائهٔ عملکرد نامناسب موردانتقاد قرار گرفت به‌خصوص در مقایسه با پیشرانهٔ V8 بزرگ‌تر OHV مورداستفاده در رقیب اصلی موستانگ یعنی شورلت کامارو.

Mustang GT Cabriolet 1996
با توجه به اینکه پیشرانهٔ موستانگ GT در سال 1996 تغییر کرد، در مدل SVT کبرا هم این موتور جدید جایگزین موتور 5 لیتری قبلی شد. البته مثل قبل این موتور 4.6 لیتری هم در SVT کبرا قدرت بیشتری نسبت به GT تولید می‌کرد به‌نحوی‌که قدرت آن به 305 اسب بخار رسیده بود؛ بنابراین حالا موستانگ SVT کبرا مدل 1996 طبق آزمایش کار اند درایور می‌توانست ظرف 5.4 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. SVT کبرا طی سال‌های بعد اما تقریباً بدون تغییر باقی ماند و صرفاً تغییراتی جزئی در آن اعمال شد که ازجملهٔ آن‌ها می‌توان به ارائهٔ رینگ‌های جدید که به رینگ‌های آلومینیومی کبرا R شباهت داشتند، طراحی مجدد کنسول میانی و ارائهٔ سیستم صوتی پریمیوم استاندارد اشاره کرد.

Mustang SVT Cobra 1996
در سال 1998 اما نسل چهارم موستانگ پس از پنج سال اولین فیس‌لیفت عمدهٔ خود را تجربه کرد. موستانگ جدید در دسامبر سال 1998 معرفی شده و با مدل 1999 به بازار آمد درحالی‌که تولید آن از نوامبر 1998 آغاز شده بود. در این فیس‌لیفت، موستانگ تغییرات ظاهری نسبتاً زیادی را تجربه کرده بود. این تغییرات طبق زبان طراحی جدید فورد با نام New Edge ایجاد شده بود و یکی از ویژگی‌های برجستهٔ آن جایگزینی خطوط نرم بدنهٔ قبلی با خطوط شارپ و گوشه‌های تیز بود. بعلاوه، گلگیرها نیز بزرگ‌تر شده و در قسمت جانبی خودرو هم دو خط موازی کار شده بود که طرح جانبی نسل اول موستانگ را به یاد می‌آورْد.
Mustang Cabriolet 1999
Mustang 1999
علاوه بر این تغییرات، چراغ‌های جلو، جلوپنجره، رینگ‌ها و سپرهای موستانگ 1999 نیز کاملاً نسبت به قبل تغییر کرده و جدیدتر شده بودند. همچنین در چراغ‌های عقب هم تغییراتی اعمال شده بود به‌نحوی‌که قاب آن‌ها حذف شده بود اما چراغ‌های عقب هنوز هم از سه بخش عمودی تشکیل شده بودند که طراحی تیزتری نسبت به فرم منحنی قبل داشتند و حالا بیش‌ازپیش فرم سنتی چراغ‌های موستانگ را یادآوری می‌کردند. مجموعهٔ این تغییرات نمای بسیار مدرن‌تری به نسل چهارم موستانگ بخشیده بود که آن‌را کاملاً از فرم سادهٔ پیش از فیس‌لیفت دور کرده بود؛ بنابراین حالا موستانگ در ظاهر بیشتر به یک خودروی اسپرت و حتی یک ماسل کار واقعی نزدیک شده بود و با استفاده از المان‌های کلاسیک خود مانند طرح جانبی و چراغ‌های سه‌تکهٔ عقب، سعی کرده بود به ریشه‌ها و اصالت خود بازگردد.
Mustang 1999
هم‌زمان با فیس‌لیفت سال 1999 در بخش پیشرانه‌ها هم تغییراتی صورت گرفت به‌گونه‌ای که با استفاده از سیستم انژکتور جدید در پیشرانهٔ 3.8 لیتری V6 پایه، خروجی آن به 190 اسب بخار قدرت و 298 نیوتن متر گشتاور افزایش پیدا کرد. مدل GT نیز همچنان از همان پیشرانهٔ 4.6 لیتری V8 استفاده می‌کرد اما خروجی این موتور هم به 260 اسب بخار قدرت و 410 نیوتن متر گشتاور افزایش پیدا کرد. بااین‌حال حتی هنوز هم موستانگ GT دقیقاً 100 اسب بخار از مک‌وان 428 مدل 1969 ضعیف‌تر بود. بااین‌وجود موستانگ GT مدل 1999 با تکیه بر قدرت بیشتر پیشرانهٔ خود می‌توانست ظرف 5.5 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند که بنابراین با وجود قدرت کمتر اما شتاب آن دقیقاً با مک‌وان 428 مدل 1969 یکسان بود.

Mustang GT 1999
در همین سال هم‌زمان با فیس‌لیفت موستانگ و اعمال تغییراتی در پیشرانه‌های آن، موتور مدل SVT هم ارتقاء پیدا کرد. به گفتهٔ فورد، حالا پیشرانهٔ 4.6 لیتری V8 در مدل SVT کبرا 320 اسب بخار قدرت و 430 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد؛ اما وقتی SVT کبرا جدید توسط مالکین مورد آزمایش قرار گرفت مشخص شد که در شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت کُندتر از مدل 1998 است درحالی‌که آزمایش‌های داینو هم نشان دادند که قدرت پیشرانهٔ این مدل نیز چیزی در حدود 285 اسب بخار است.
Mustang SVT Cobra 1999
این در حالی بود که فورد ادعا کرده بود قدرت پیشرانهٔ SVT کبرا جدید نسبت به قبل 15 اسب بخار افزایش پیدا کرده است. بدین ترتیب پس از اعتراضاتی که به این موضوع صورت گرفت، فورد فروش SVT کبرا مدل 1999 را متوقف کرده و برای تمامی نمونه‌های فروخته‌شدهٔ آن‌هم فراخوان داد. سپس منیفولد هوا و برخی از قطعات کامپیوتری خودرو را تغییر داده و مبدل کاتالیزوری هم به داخل سر اگزوزها منتقل شد تا خروجی پیشرانهٔ SVT کبرا به 320 اسب بخار واقعی برسد. به پایان این قسمت از سری مطالب ماسل کارها رسیدیم. هفتهٔ آینده با قسمت دیگری از این سری مطالب، تاریخچهٔ نسل چهارم موستانگ را ادامه خواهیم داد. با ما همراه باشید.

Mustang SVT Cobra 1999

توسط :
دیدگاه :
درباره نویسنده

Leave a Reply

*

captcha *