مروری بر تاریخچهٔ شورولت بلیزر به بهانهٔ معرفی نسل جدید

بلیزر یکی از نام‌های باسابقه و مشهور شورولت است که البته چند سالی بود خبری از آن در سبد محصولات این شرکت آمریکایی نبود تا اینکه چند وقت پیش خبر رسید که شورولت قصد دارد نام بلیزر را بار دیگر بازگرداند. بدین ترتیب نهایتاً به‌تازگی نسل کاملاً جدید این ماشین معرفی شده است. به این بهانه تصمیم گرفته‌ایم در این مطلب مروری داشته باشیم بر تاریخچهٔ شورولت بلیزر. البته تاریخچهٔ این اس‌یووی آمریکایی تا حدودی پیچیده بوده و ممکن است کمی گیج‌کننده باشد چراکه بلیزر از سال 1994 تا 2005 در انواع مختلفی تولید شد و همچنین در سال 2001 نیز مدلی بنام تریل‌بلیزر به سبد محصولات شورولت اضافه گردید؛ بنابراین در ادامهٔ این مطلب به‌صورت مجزا تاریخچه‌ای از هریک از مدل‌های شورولت بلیزر را بیان کرده و مروری خواهیم داشت بر چهار فصل زندگی این اس‌یووی مشهور آمریکایی.

فصل اول
بلیزر K5
سال‌های تولید 1969 تا 1994
در سال 1969 برای اولین بار نام بلیزر در سبد محصولات شورولت مطرح شد. این ماشین یک اس‌یووی فول سایز سه‌در بود که بر اساس شاسی پیکاپ‌های سری CK شورلت ساخته شده بود. البته پیش‌ازاین هم شورلت مدل سابربن را بر اساس شاسی CK تولید می‌کرد اما سابربن یک اس‌یووی چهاردر کشیده بود و بنابراین بلیزر را می‌شد نسخهٔ کوتاه و دودر سابربن دانست. بلیزر از سال 1969 به بازار آمد و در سال 1970 در دو نسخهٔ دیفرانسیل عقب و دو دیفرانسیل ارائه شد. شورلت برای این خودرو پیشرانه‌هایی از 4.1 لیتری شش سیلندر خطی تا 5.7 لیتری V8 را ارائه می‌کرد. در سال 1970 نیز نسخهٔ ری‌بج شدهٔ بلیزر توسط جی‌ام‌سی با نام جیمی عرضه شد.
Blazer K5 1971
در سال 1973 اما نسل دوم شورلت بلیزر معرفی گردید. این نسل مشهورترین نسخهٔ بلیزر محسوب می‌شود که نمونه‌های زیادی از آن در کشورمان هم حضور دارند. نسل دوم بلیزر همچنان روی شاسی کوتاه شدهٔ پیکاپ CK ساخته شده بود. البته حالا از شاسی نسل سوم CK در بلیزر استفاده شده بود. علاوه بر این، بلیزر در ظاهر هم شباهت زیادی به پیکاپ CK داشت تا جایی که در نمای جلویی تقریباً با آن یکسان بود. نسل دوم بلیزر از ابهتی مثال‌زدنی برخوردار بود و حداقل برای ما ایرانیان مشهورترین نسخهٔ بلیزر محسوب می‌شود. در این نسل موتور پایه همچنان همان نمونهٔ 4.1 لیتری شش سیلندر خطی بود اما حالا یک موتور بزرگ‌تر 6.6 لیتری V8 به‌عنوان بالاترین پیشرانه ارائه گردید درحالی‌که یک موتور 6.2 لیتری V8 دیزلی هم به لیست پیشرانه‌های بلیزر اضافه شد.
Blazer K5 1973

Blazer K5 1975
بلیزر طی دههٔ 70 میلادی همچنان به تاخت‌وتاز خود در بازار ادامه می‌داد و سال‌به‌سال به میزان فروش آن افزوده می‌شد به‌گونه‌ای که در سال 1979 با دستیابی به فروشی نزدیک به صد هزار دستگاه، بالاترین فروش تاریخ خود را به ثبت رساند. سپس در سال 1981 نسل دوم بلیزر فیس‌لیفتی را تجربه کرده که طی آن تغییراتی در نمای جلویی خودرو انجام شده و چراغ‌های گرد قبلی جای خود را به چهار چراغ مربعی دادند. چند سال بعد یعنی در سال 1989 نیز این ماشین آخرین فیس‌لیفت خود را تجربه نمود که بازهم عمدهٔ تغییرات آن در نمای جلویی انجام گرفته بود و چراغ‌های جلو دستخوش تغییراتی شدند.
Blazer K5 1985
نهایتاً در سال 1991 اما تولید بلیزر K5 خاتمه یافت و مدل جدید تاهو جایگزین آن شد. البته تاهو برخلاف بلیزر در دو نسخهٔ دودر و چهاردر تولید می‌شد اما همچنان روی شاسی پیکاپ CK ساخته شده بود؛ بنابراین شورلت تاهو که تا به امروز در حال تولید است، جایگزین رسمی بلیزر محسوب می‌شود. البته امروزه تاهو فقط در نسخهٔ چهاردر تولید می‌شود و خبری از نسخهٔ دودر آن نیست. در همین سال تولید نسخهٔ اصلی جی‌ام‌سی جیمی هم خاتمه یافت و مدل جدید یوکان به‌عنوان جایگزین آن معرفی گردید که آن‌هم مثل سلفش در اصل نسخهٔ ری‌بج شدهٔ شورلت تاهو محسوب می‌شد و در ابتدا در دو نسخهٔ دودر و چهاردر تولید می‌شد. لازم به ذکر است که بلیزر اصلی، همین مدل K5 است و مدل‌هایی که در ادامه معرفی می‌شوند نسخه‌های فرعی و جانبی هستند.
Blazer K5 1989
 
فصل دوم
S10 بلیزر
سال‌های تولید 1982 تا 2005
در سال 1982 درحالی‌که بلیزر اصلی همچنان روی خط تولید قرار داشت، شورلت اس‌یووی دیگری را با نام بلیزر معرفی کرد. این مدل جدید که S10 بلیزر نام داشت، اس‌یووی کوچک‌تری از بلیزر اصلی یا همان K5 بود و بر اساس پیکاپ میان سایز S10 ساخته شده بود یعنی پیکاپی که تنها یک سال قبل یعنی در سال 1981 به بازار آمده بود. S10 بلیزر در ابتدا صرفاً به‌صورت دودر تولید می‌شد و نسخهٔ ری‌بج شدهٔ آن‌هم با نام جی‌ام‌سی S15 جیمی به بازار عرضه شد. همان‌طور که گفته شد S10 بلیزر مدلی کوچک‌تر از بلیزر K5 بود و یک اس‌یووی کامپکت محسوب می‌شد چراکه بر پایهٔ پیکاپ سبک S10 ساخته شده بود و به همین دلیل لیست موتورهای آن از یک نمونهٔ 1.9 لیتری چهار سیلندر آغاز شده و نهایتاً به یک واحد 4.3 لیتری V6 به‌عنوان بزرگ‌ترین موتور می‌رسید. در سال 1990 نسخهٔ چهاردر S10 بلیزر نیز ارائه شد.
S10 Blazer 1983
در سال 1994 شورلت نسل دوم و کاملاً جدید S10 بلیزر را معرفی و با مدل 1995 به بازار عرضه کرد. این نسل هم مثل نسل قبلی در دو نسخهٔ دودر و چهاردر تولید می‌شد و همچنان از پلت‌فرم پیکاپ S10 استفاده می‌کرد اما با توجه به اینکه تولید بلیزر K5 در سال 1991 خاتمه یافته بود، شورلت حرف S10 را از نام نسل دوم S10 بلیزر حذف نمود تا نام آن ساده‌تر شود. در همین حال حرف S15 هم از نام جی‌ام‌سی جیمی حذف شد؛ اما در این نسل ابعاد S10 بلیزر افزایش یافته و بنابراین حالا به یک اس‌یووی میان سایز تبدیل شده بود اما بااین‌حال به‌هیچ‌عنوان از ابهت بلیزر K5 برخوردار نبود. در این نسل همچنین تنوع پیشرانه‌های بلیزر بسیار کاهش یافته و تنها با یک موتور 4.3 لیتری V6 به بازار عرضه می‌شد. نسل دوم این بلیزر در سال 1997 فیس‌لیفتی را تجربه کرد که ظاهر آن‌را بسیار بروزتر از قبل نمود.
Blazer 1995
در سال 1999 نیز شورلت پکیجی ویژه بنام تریل‌بلیزر را برای نسل دوم بلیزر ارائه کرد و بدین ترتیب برای اولین بار نام تریل‌بلیزر در محصولات شورلت مطرح شد. هرچند این نام در ابتدا کار خود را به‌عنوان یک پکیج برای بلیزر آغاز نمود اما چندی بعد در سال 2002 خود به یک مدل مجزا تبدیل شد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. در سال 2005 اما سرانجام تولید این بلیزر هم در ایالات‌متحده خاتمه یافت بدین ترتیب رسماً نام باشکوه بلیزر برای چندین سال از سبد محصولات شورلت کنار رفت. البته تولید این خودرو همچنان تا سال 2012 در برزیل ادامه داشت. شورلت اما مدل تریل‌بلیزر که در سال 2002 معرفی شده بود را به‌عنوان جایگزینی برای بلیزر در نظر گرفته بود درحالی‌که در سال 2004 مدل جدیدی بنام اکوئناکس را هم به‌عنوان جایگزین دوم بلیزر معرفی نمود. البته اکوئناکس برخلاف بلیزر یک کراس‌اوور با سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل جلو بود.
Blazer 1997

Blazer 2000
 
فصل سوم
تریل‌بلیزر
سال‌های تولید 2002 تا 2009
همان‌طور که در بالا گفتیم، شورلت در ابتدا نام تریل‌بلیزر را به‌عنوان پکیجی برای مدل بلیزر مطرح نمود اما در سال 2002 این نام به خودرویی مستقل تبدیل شد و شورلت یک اس‌یووی میان سایز جدید را با نام تریل‌بلیزر معرفی کرد. این خودرو روی پلت‌فرم دیفرانسیل عقب GMT360 جنرال موتورز ساخته شده بود و صرفاً به‌صورت چهاردر تولید می‌شد. تریل‌بلیزر در دو نسخهٔ معمولی و کشیده بنام EXT ارائه می‌شد که دومی حدود چهل سانتیمتر طول بیشتری داشت و به سه ردیف صندلی مجهز بود. شورلت تریل‌بلیزر با تعدادی زیادی از اس‌یووی‌های آن زمان جنرال موتورز مثل بیوک راینیر، جی‌ام‌سی اِنووی، اولدزمبیل براوادا، ساب 7-9 و ایسوزو اَسندر در قسمت‌های مختلفی چون پلت‌فرم و پیشرانه‌ها اشتراک داشت.
Trailblazer 2002
تریل‌بلیزر در ابتدا با دو پیشرانۀ مختلف عرضه می‌شد. موتور پایه یا استاندارد یک واحد 4.2 لیتری شش سیلندر خطی با 280 اسب بخار قدرت بود درحالی‌که موتور بزرگ‌تر 5.3 لیتری V8 با 300 اسب بخار قدرت هم برای آن قابل سفارش بود. برای مدل 2006 اما شورلت نسخۀ جدیدی و اسپرتی از تریل‌بلیزر را با نام SS ارائه کرد. این اولین شاسی‌بلند تولیدی شورلت با نشان SS محسوب می‌شد. تریل‌بلیزر SS به پیشرانۀ 6 لیتری V8 متعلق به کوروت C6 مجهز شده بود که 390 اسب بخار قدرت داشت و شتاب 5.6 ثانیه‌ای را برای خودرو فراهم می‌کرد. این اس‌یووی اسپرت در ظاهر هم با تغییراتی مانند رینگ‌های بزرگ‌تر و سپرهای اسپرت از نسخه‌های معمولی متمایز شده بود درحالی‌که ارتفاع آن‌هم کاهش یافته بود.
Trailblazer SS 2006
شورلت تریل‌بلیزر با تعدادی زیادی از اس‌یووی‌های آن زمان جنرال موتورز مثل بیوک راینیر، جی‌ام‌سی اِنووی، اولدزمبیل براوادا، ساب 7-9 و ایسوزو اَسندر در قسمت‌های مختلفی چون پلت‌فرم و پیشرانه‌ها اشتراک داشت؛ اما نهایتاً در سال 2009 تولید تریل‌بلیزر هم به پایان رسید و شورلت کراس‌اوور جدید تراورز را به‌عنوان جایگزین آن معرفی نمود. بدین ترتیب هردو اس‌یووی میان سایز شورلت یعنی بلیزر و تریل‌بلیزر به کراس‌اوورهای دیفرانسیل جلو تبدیل شدند. البته شورلت در نمایشگاه بانکوک 2012 نسل دوم تریل‌بلیزر را معرفی نمود که بر اساس پیکاپ میان سایز کلرادو ساخته شده و همچنان در حال تولید است اما این نسل از تریل‌بلیزر صرفاً مخصوص بازارهای خاصی مثل شرق آسیا، آمریکای جنوبی و استرالیا بوده و در ایالات‌متحده عرضه نمی‌شود.

Trailblazer EXT 2002
 
فصل چهارم
بلیزر کراس‌اوور
سال‌های تولید از 2019
همان‌طور که گفته شد، با خاتمهٔ تولید S10 بلیزر در سال 2005، رسماً نام بلیزر از سبد محصولات شورلت کنار رفت اما به‌تازگی سازندهٔ آمریکایی بار دیگر این نام پرافتخار را زنده کرده و بلیزری کاملاً جدید را معرفی نموده است. البته این بلیزر جدید برخلاف نیاکانش یک کراس‌اوور میان سایز دیفرانسیل جلو است که هیچ شباهتی به بلیزرهای غول‌پیکر دههٔ 70 ندارد. این خودرو روی پلت‌فرم C1XX جنرال موتورز ساخته شده که با جی‌ام‌سی آکادیا، کادیلاک XT5 و بیوک انویژن مشترک است. بلیزر جدید با دو پیشرانهٔ 2.5 لیتری چهار سیلندر و 3.6 لیتری V6 در دو نسخهٔ دیفرانسیل جلو و چهارچرخ محرک از سال آینده به بازار عرضه خواهد شد.
Blazer 2019
هرچند زنده کردن نام بلیزر اقدام مثبتی از سوی شورلت محسوب می‌شود اما استفاده از این نام باشکوه برای یک کراس‌اوور ممکن است به مذاق طرفداران شورلت خوش نیاید چراکه نام بلیزر همواره مترادف با یک آفرودر غول‌پیکر سرسخت بوده و سخت است که این نام را روی یک کراس‌اوور شهری دیفرانسیل جلو ببینیم. درهرحال محبوبیت عجیب‌وغریب کراس‌اوورها موجب شده این روزها اکثر اس‌یووی‌ها به کراس‌اوور تبدیل شوند و نام بزرگ بلیزر هم یکی دیگر از قربانیان این رویه است.
Blazer 2019

توسط :
دیدگاه :
درباره نویسنده

Leave a Reply

*

captcha *