مصاف شاسی بلندهای کوپه: ب‌ام‌و X4 در برابر مرسدس GLC کوپه

ب‌ام‌و برای اولین بار با ساخت شاسی‌بلند کوپه‌ی X6 قواعد بازی در این بخش را تغییر داد. این خودرو ابعادی مشابه با X5 داشته اما استایل آن به خودروهای کوپه شبیه است.
این برند باواریایی سپس اقدام به تولید نسخه کوچک‌تر و اسپورت تر X4 نمود و حالا ما دومین نسل این خودرو را که دارای سیستم اطلاعات سرگرمی بهتر و کابینی باکیفیت‌تر است تست نموده‌ایم.
تنها یک رقیب سنتی برای ب‌ام‌و وجود دارد و آن‌هم مرسدس GLC کوپه است که در این مقایسه به فرم 220 d 4MATIC AMG Line حضور دارد تا بتواند با X4 xDrive20d M Sport رقابت شانه به شانه‌ای داشته باشد. مرسدس ارزان‌تر است اما خب تکنولوژی بکار رفته در آن نیز قدیمی‌تر می‌باشد.
نسل جدید GLC کوپه تا سال 2019 پدیدار نخواهد شد بنابراین این سؤال پیش می‌آید که آیا خودروی فعلی می‌تواند دردسری جدی برای رقیب تازه‌نفس خود ایجاد کند؟

مرسدس بنز GLC 220 d کوپه
4MATIC AMG Line

ب‌ام‌و X4 xDrive20d M Sport

نام خودرو

43860

45600
قیمت (پوند)

4 سیلندر 2.1 لیتری توربودیزلی
4 سیلندر 2 لیتری توربودیزلی

پیشرانه

168/400

187/400
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر)

9 سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
8 سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک

گیربکس

8.2

8
شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت (ثانیه)

210
212

حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت)

7.8

6.4
مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر)

پکیج دستیار راننده (1695 پوند)، پکیج پریمیوم (1495 پوند)، رنگ متالیک (895 پوند)، پکیج شب (595 پوند)
رنگ متالیک (670 پوند)، دامپرهای تطبیق شونده (460 پوند)، پکیج دید (495 پوند)، پکیج کامفورت (1040 پوند)، دستیار کمک‌راننده (500 پوند)

آپشن ها

 

نقاط قوت: یک شاسی‌بلند چابک، پیشرانه آرام، کابین باکیفیت، سیستم اطلاعات سرگرمی فوق‌العاده
نقاط ضعف: بدنه بزرگ و دید کم، مانور پذیری نه چندان خوب، لیست تجهیزات گران‌ترشکی وجود ندارد که X4 از نظر طراحی اسپورت تر از برادر خود یعنی X3 است اما سواری هر دو خودرو کاملاً مشابه هم احساس می‌شود. با این وجود هیچ اشتباهی در عملکرد ب‌ام‌و وجود نداشته زیرا X3 یکی از بهترین هندلینگ ها را در کلاس خود دارد.
X4 به خوبی فرمان می‌گیرد و علیرغم ابعاد بزرگ و وزن 1740 کیلویی، شاهد چسبندگی زیادی برای چنین شاسی‌بلندی هستیم. البته باید با محدودیت‌های این‌گونه خودروها نیز کنار بیایید.
این خودرو با استفاده از دامپرهای تطبیقی سواری پایداری داشته و بدترین ناهمواری‌ها را با نرمی رد می‌کند. انتخاب حالت اسپورت باعث می‌شود کنترل بدنه بهتر صورت گیرد اما این موضوع کمی روی سیستم تعلیق تأثیر گذاشته و برخی ناهمواری‌ها حس خواهند شد.
ب‌ام‌و X4 خودرویی چابک‌تر و هوشیارتر در این مقایسه بوده و در پشت فرمان بهتر از مرسدس نشان می‌دهد؛ اما اگرچه X4 شما را بیشتر درگیر می‌کند اما هنوز هم ارتفاع سواری بالایی دارد بنابراین انتظار عملکرد یک سوپر اسپورت را نباید داشته باشید.
پرفورمنس خط مستقیم این شاسی‌بلند کوپه خوب بوده و باید از پیشرانه 2 لیتری 187 اسبی آن تشکر کرد. شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت X4 برابر با 8 ثانیه بوده و گشتاور 400 نیوتون متری آن نیز در دنده‌های میانی بسیار به کار می‌آید. این خودرو در واقع سریع‌تر از مرسدس سنگین‌تر و کم‌توان‌تر می‌باشد. در حقیقت X4 در هر دنده‌ای سریع‌تر از رقیب هم‌وطن خود می‌باشد.
ب‌ام‌و همچنین راحت‌تر و آرام‌تر می‌باشد. پیشرانه مرسدس صدای بیشتری از رقیب ایجاد می‌کند. شاید با بالا رفتن دور پیشرانه دیزلی ب‌ام‌و متوجه صدای ناهنجار آن شوید اما در مقایسه با مرسدس آن را فراموش خواهید کرد.

این رفاه و آسایش به کابین نیز مربوط می‌شود که فضای کاملاً دوست‌داشتنی‌ای نشان داده است. کابین X4 احساس خوبی داشته و کیفیت ساخت و طراحی آن نیز فوق‌العاده است. ارگونومی این کابین نیز خوب بوده اما کیفیت آن بهتر است.

هر دو خودرو از نظر تجهیزات وضعیت مشابهی دارند. مدل‌های M اسپورت دارای سیستم اطلاعات ناوبری حرفه‌ای ب‌ام‌و، رادیوی DAB، کروز کنترل، حسگرهای پارک جلو و عقب، دوربین دنده‌عقب و چراغ‌های LED می‌باشند.

نظرات آزمایش‌کنندگان
تکنولوژی: سیستم اطلاعات سرگرمی این خودرو بهتر از مرسدس بوده و iDrive این برند مزیت‌های بی‌شماری دارد.
گیربکس: گیربکس 8 سرعته اتوماتیک این خودرو فوق‌العاده نرم است. در حالت دستی نیز وضعیت خوبی حاکم است.
کیفیت: کابین X4 از نظر کیفیت بر GLC کوپه برتری داشته و طراحی و متریال بکار رفته در آن یک پله بالاتر قرار دارند.

مرسدس بنز GLC کوپه

نقاط قوت: ظاهر برجسته، سواری آسان، استایل مشابه با X4 و قیمت کمتر
نقاط ضعف: قیمت بالاتر در مقایسه با نسخه استاندارد GLC، صندلی‌های عقب تنگ، سواری سنگینهمانند X4، مرسدس GLC کوپه نیز گران‌تر از نسخه استاندارد بوده اما فضای کمتری در مقایسه با نسخه عادی دارد. قیمت این خودرو 2875 پوند بیشتر از GLC استاندارد بوده و باید دید مرسدس می‌تواند این اختلاف قیمت را توجیه کند یا خیر.
البته این پول را شما برای طراحی خودرو می‌پردازید زیرا این دو شاسی‌بلند به خاطر ظاهر خود بازاریابی می‌شوند. این موضوعی شخصی بوده بنابراین ما قضاوت درباره قیمت و ظاهر خودروها را به شما واگذار می‌کنیم اما مرسدس قطعاً ظاهر خوبی دارد که با ب‌ام‌و برابری می‌کند.
از نظر کیفیت سواری یا دینامیک مرسدس به ب‌ام‌و نمی‌رسد. پیشرانه قدیمی‌تر 2.1 لیتری این خودرو در مقایسه با قلب آهنین ب‌ام‌و صدای بیشتری داشته و اگرچه پرفورمنس آن خوب است اما آرامش کمتری در مقایسه با X4 نشان می‌دهد.
بخشی از این موضوع به خروجی پایین‌تر 168 اسبی و گشتاور 400 نیوتون متری مربوط می‌شود هرچند گیربکس 9 سرعته مرسدس کمی باعث بهبود اوضاع می‌شود. بهترین حالت این است که پارس تیونینگ گاز را به‌طور مناسبی فشار داده و اجازه داد گیربکس نرم خودرو کار خود را انجام دهد.

وزن بالاتر مرسدس در شتاب گیری‌های بین دنده‌ای قابل‌توجه است. فرمان GLC کوپه سنگین‌تر بوده و دامپرهای آن نیز کنترل خوبی در مقایسه با حریف ندارند. به همین خاطر شاسی دست‌اندازها را کمتر فراموش می‌کند.
GLC کوپه در زمان تغییر جهت سست و بی‌حال‌تر بوده و کاملاً اسپورت نیست. این شاسی‌بلند کوپه سفت احساس شده و احساس پایداری خاص مرسدس را به راننده منتقل نمی‌کند.

اگرچه سدان C کلاس اخیراً فیس لیفت شده اما کابین GLC کوپه که بر پایه C کلاس قدیمی‌تر بنا شده تغییری نداشته است. این خودرو هنوز هم کابین هوشمندانه‌ای داشته و پر از تجهیزات مناسب می‌باشد اما در کل قدیمی‌تر از ب‌ام‌و بوده و از نظر کیفیت نیز پشت سر X4 مدرن قرار می‌گیرد.

در مرسدس شاهد سیستم ناوبری، چرم آرتیکو، چراغ‌های LED، سیستم تهویه مطبوع، بلوتوث، حسگرهای پارک و دوربین دنده، صندلی‌های گرم شونده و رینگ‌های 19 اینچی آلیاژی هستیم. با 1740 پوند قیمت کمتر در مقایسه با ب‌ام‌و، GLC باارزش‌تر به نظر می‌رسد اما هر دو خودرو گران‌تر از برادران مرسوم خود می‌باشند.
نظرات آزمایش‌کنندگان
گیربکس: GLC کوپه یک دنده بیشتر در مقایسه با X4 داشته و این امر کمی قدرت کمتر پیشرانه را جبران می‌کند.
سیستم اطلاعات سرگرمی: صفحه‌نمایش 7 اینچی استاندارد این خودرو به اندازه ب‌ام‌و خوب نیست. سفارش سیستم 8.4 اینچی اضافه پرداخت 2795 پوندی را به همراه خواهد داشت.
کیفیت: ما گله‌ای درباره کیفیت متریال بکار رفته در کابین یا طراحی آن نداریم اما X4 جدیدتر و مدرن‌تر بازی را به نفع خود تمام می‌کند.

رتبه اول: ب‌ام‌و X4اگرچه X4 خودرویی گران‌تر است اما دارای کابینی لوکس‌تر، جادارتر، قوی‌تر بوده و سواری آرام‌تری دارد. این خودرو ارزش اضافه پرداخت دارد. هزینه‌های مالکیت دو خودرو مشابه بوده اما ب‌ام‌و احساس شیک‌تر و خوش‌ساخت بودن را ارائه می‌کند. ما هنوز هم نسخه‌های استاندارد هر دو خودرو را ترجیح می‌دهیم.
رتبه دوم: مرسدس GLC کوپهGLC کوپه در مقایسه با ب‌ام‌و X4 لوکس‌تر و کاربردی‌تر کمی خسته به نظر می‌رسد. این خودرو از نظر کیفیت به ب‌ام‌و نمی‌رسد و تجهیزات آن نیز پیشرفته‌تر از حریف نیستند. سواری خودرو اوکی بوده اما به استانداردهای سواری باواریایی ها نمی‌رسد. اگرچه GLC کوپه ارزان‌تر است اما ما X4 را انتخاب می‌کنیم.
منبع: autoexpress

توسط :
دیدگاه :
درباره نویسنده

Leave a Reply

*

captcha *