معرفی بهترین کاماروهای تاریخ

شورلت به‌تازگی نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ نسل ششم کامارو را معرفی کرده است. صرف‌نظر از واکنش‌های منفی و مثبتی که نسبت به فیس‌لیفت این ماسل کار افسانه‌ای نشان داده شده است، کاماروی جدید ظاهر تهاجمی‌تری پیدا کرده و تکنولوژی‌های جدیدی هم به آن اضافه شده است؛ اما در مورد کامارو چیزی که در وهلهٔ اول اهمیت دارد، عملکرد است. با توجه به این موضوع، این سؤال مطرح می‌شود که بهترین کاماروهایی که تاکنون ساخته شده‌اند کدم‌اند؟ برای پاسخ به این سؤال، در این مطلب لیستی تهیه کرده و در آن به معرفی برترین کاماروهای تاریخ پرداخته‌ایم. کامارو هم‌اکنون در نسل ششم خود قرار دارد که هرکدام از این نسل‌ها خود مدل‌ها و انواع مختلفی داشته‌اند. این یعنی در خانوادهٔ کامارو، مدل‌های بسیار زیادی حضور دارند که برای انتخاب بهترین‌ها، باید تعداد زیادی از آن‌ها کنار گذاشته شوند؛ بنابراین پس از تحقیقات زیاد و بررسی نظرات مختلف، ما به لیست زیر رسیده‌ایم که شامل پانزده کاماروی برتر تاریخ می‌شود.
15- کامارو توربو 1LE مدل 2019

ممکن است حضور جدیدترین عضو خانوادهٔ کامارو که بیشتر از چند ماه از معرفی آن نمی‌گذرد، در لیست برترین‌ها مسخره و دور از انتظار به نظر برسد اما کامارو توربو 1LE پتانسیل ایجاد تغییری جدی در خانوادهٔ کامارو را دارد. پکیج عملکردی 1LE که قبلاً فقط برای مدل‌های V6 و V8 ارائه می‌شد، حالا در این مدل برای نمونهٔ چهار سیلندر هم ارائه شده و عملکرد را در تیپ پایه هم فراهم کرده است. اگر کامارو توربو 1LE در بازهٔ قیمتی 35 هزار دلار عرضه گردد می‌تواند طیف گسترده‌ای از خریداران پیر و جوان را به‌سوی خود جذب کند.
14- کامارو SS مدل 1998

نسل چهارم کامارو که از سال 1993 تا سال 2002 به تولید رسید شاید درخشان‌ترین نقطه در تاریخ این کوپهٔ اسپرت نباشد اما شورلت در سال 1998 نمونهٔ قدرتمندی از نسل چهارم کامارو را تولید کرد. نسل چهارم کامارو SS که بین سال‌های 1998 تا 2002 تولید شد، به پیشرانهٔ V8 بلوک آلومینیومی LS1 مجهز بود که بین 305 تا 325 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. البته متأسفانه این مدل هیچ‌گاه وضعیت کلاسیکی همانند اسلافش کسب نکرد اما یک نمونهٔ دست‌دوم تمیز آن می‌تواند خودروی عملکردی مناسبی حتی با توجه به معیارهای امروزی باشد.
13- کامارو SS مدل 1970

اگر از علاقه‌مندان کامارو سؤال کنید، نسل‌های یک، سه و شش را به‌عنوان بهترین نسل‌ها نام می‌برند اما نسل دوم کامارو SS مدل 1970 هم یکی از بهترین مدل‌ها در تاریخ این ماشین است. در سال 1970 نوسازی بزرگی در قدرت و ظاهر کامارو صورت گرفت. طراحی نسل دوم کامارو با همکاری طراحان پونتیاک و همراه با نسل دوم فایربرد صورت گرفت که البته این طراحی توسط برخی موردانتقاد قرار گرفت اما از سوی دیگر، در زیر کاپوت این مدل یک پیشرانهٔ V8 بلوک بزرگ قرار گرفته بود که 350 اسب بخار قدرت داشت.
12- کامارو SS مدل 2010

پس از هشت سال غیبت، مهندسین شورلت باهم متحد شدند و تصمیم گرفتند که کامارو را احیا کنند. بدین‌سان بود که در سال 2010 نسل پنجم کامارو با طراحی مدرن و پیشرانه‌های قدرتمند بازگشت. نسل پنجم مدل SS به یک پیشرانهٔ 6.2 لیتری V8 مجهز شده بود که 426 اسب بخار قدرت داشت و آن‌را به یکی از قدرتمندترین کاماروها تا آن زمان تبدیل کرده بود. همچنین برای انتقال این نیرو یک گیربکس دستی هم در نظر گرفته شده بود. علاوه بر این، نسل پنجم کامارو به‌عنوان بهترین طراحی سال 2010 نیز انتخاب شد.
11- کامارو Z28 مدل 1993

اکثر طرفداران کامارو از معرفی نسل چهارم کامارو خوشحال نبودند زیرا استایل نمادین کامارو در این نسل نمای مدرنی پیدا کرده و اثری از ویژگی‌های اصیل کامارو در آن دیده نمی‌شد. همچنین این نسل در کارخانهٔ جنرال موتورز در کِبِک کانادا تولید می‌شد و اولین کاماروی ساخته شده در خارج از ایالات‌متحده محسوب می‌شد؛ اما با وجود تمامی این ویژگی‌های منفی، هنوز هم مدل Z28 امید را در کامارو زنده نگه داشته بود. هرچند نسل چهارم Z28 با پیشرانهٔ 275 اسب بخاری هشت سیلندر LT1 که قبلاً در کوروت مورداستفاده قرار گرفته بود، گیربکس دستی و سقف T-Top، خودرویی عالی به شمار نمی‌رفت اما سرگرم‌کننده بود.
10- کامارو مدل 1967

اولین نسل، اولین مدل؛ در سال 1967 کامارو برای رقابت مستقیم با فورد موستانگ معرفی شده و به‌سرعت موردتوجه خریداران قرار گرفت. طی سال‌های بعد مدل‌های بسیار متنوع و گوناگونی از کامارو در نسل‌های مختلف به تولید رسید که در همهٔ آن‌ها بر بهبود و ارتقاء خودرو تمرکز شده بود اما بااین‌حال اولین نمونهٔ کامارو یکی از بهترین مدل‌های آن محسوب می‌شود.
9- کامارو ZL1 مدل 2012

شورلت که همچنان از موفقیت فوق‌العادهٔ کامارو SS مدل 2010 شگفت‌زده بود، تصمیم گرفت سالگرد 45 سالگی کامارو را به سبک ویژه‌ای جشن بگیرد. این همان زمانی بود که مهندسین شورلت کار بر روی توسعهٔ قدرتمندترین کاماروی تاریخ را آغاز کردند. این مدل که ZL1 نام داشت، به پیشرانهٔ V8 سوپرشارژ با 580 اسب بخار قدرت و اصلاحاتی در بدنه برای بهبود آئرودینامیک مجهز شده بود. بدین ترتیب کامارو ZL1 مدل 2012 به یکی از عملکرد محورترین خودروهای تاریخ شورلت تبدیل شد.
8- کامارو RS مدل 2016

نسل ششم کامارو با تغییر عمده‌ای همراه بود که آن استفاده از پلت‌فرم جدیدی بود. درحالی‌که در نسل قبلی، مدل شش سیلندر RS جذابیت کمتری نسبت به مدل SS داشت، حتی پایه‌ترین مدل نسل ششم بین خودروهای اسپرت و ماسل کارها قرار می‌گرفت و همچنان این رویه را ادامه می‌دهد. در این نسل همچنین موتور 2 لیتری چهار سیلندر توربو نیز به لیست موتورهای کامارو اضافه شده و حس چابکی را برای این خودرو پدید آورده است.
7- کامارو Z28 مدل 1970

کامارو Z28 مدل 1970 با 360 اسب بخار قدرت نه‌تنها از مدل 350 اسب بخاری SS قدرتمندتر بود، بلکه یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مهندسی در تاریخ شورلت را هم به همراه داشت که آن استفاده از پیشرانهٔ هشت سیلندر LT1 بود. این پیشرانهٔ دست‌ساز برای اولین بار در سال 1970 در کوروت معرفی شد و سپس در همان سال در کامارو هم مورداستفاده قرار گرفت. این پیشرانهٔ جدید گام بسیار بزرگی به سمت جلو نسبت به موتور 4.9 لیتری V8 قبلی محسوب می‌شد که در کنار نوار تثبیت‌کنندهٔ عقب و ترمزهای دیسکی ارتقاءیافته، کامارو Z28 مدل 1970 را به خودروی فوق‌العاده‌ای تبدیل کرده بود.
6- کامارو ZL1 1LE مدل 2018

با 650 اسب بخار قدرت و 880 نیوتن متر گشتاور که توسط یک پیشرانهٔ 6.2 لیتری V8 سوپرشارژ تولید می‌شود، کامارو ZL1 مدل 2018 قدرتمندترین کامارویی محسوب می‌شود که شورلت تاکنون ساخته است؛ اما این بدان معنا نیست که کامارو ZL1 فقط به درد مسابقات درگ می‌خورد زیرا این هیولا با برخورداری از تجهیزاتی عملکردی همچون دیفرانسیل لغزش محدود الکترونیکی و سیستم کنترل سواری مغناطیسی، احتمالاً پیشرفته‌ترین کاماروی تاریخ هم محسوب می‌شود؛ اما برای کسانی که حتی این را هم کافی نمی‌دانند، شورلت پکیج سفارشی 1LE را ارائه کرده است که بالی عظیم و سایر قطعات آئرودینامیکی را به ZL1 اضافه می‌کند.
5- کامارو IROC-Z مدل 1985

در سال 1985 در نسل سوم کامارو، شورلت پکیجی بنام IROC-Z را معرفی کرد که نام آن از مخفف مسابقات قهرمانی بین‌المللی گرفته شده بود. این پکیج به‌صورت سفارشی با قیمت 659 دلار بر روی مدل Z28 ارائه می‌شد. این پکیج شامل کاهش ارتفاع خودرو، ارتقاء تعلیق، شاسی مستحکم‌تر و سیستم انژکتور متعلق به کوروت می‌شد. همچنین به‌منظور ارتقاء هندلینگ، این پکیج لاستیک‌های 245 کوروت را هم به کامارو اضافه می‌کرد. کامارو IROC-Z با دو پیشرانهٔ مختلف شامل 190 اسب بخاری L69 و 205 اسب بخاری LB9 انژکتوری قابل انتخاب بود. در آن زمان کار اند درایور ادعا کرد که کامارو IROC-Z به‌قدری خوب است که می‌توان برای آن قیمت یک فراری را مطالبه کرد. این مدل در ظاهر هم به لطف برچسب‌های روی بدنه به‌راحتی قابل‌تشخیص است. از کامارو IROC-Z در سال اول مجموعاً تعداد 18,418 دستگاه به فروش رسید. این مدل همواره به‌عنوان یکی از نقاط روشن دههٔ 80 یاد می‌شود.
4- کامارو Z28 مدل 1968

در ابتدا مدل‌های کامارو به اسپرت کوپه، رالی اسپرت (RS) و سوپر اسپرت (SS) محدود بود اما شورلت سریعاً متوجه شد که کامارو به مدلی عملکردی‌تر نیاز دارد. به همین دلیل در سال 1968 نسخهٔ جاده‌ای مدل مسابقه‌ای Z28 ارائه شد. این مدل به یک پیشرانهٔ 302 اینچ مکعبی (4.9 لیتری) بلوک کوچک V8 با کاربراتور چهار دهنهٔ Holly، تعلیق بهتر، خطوط مسابقه‌ای و رینگ‌های 15 اینچی رالی مجهز شده بود. Z28 مدل 1968 قدرتی برابر با 290 اسب بخار داشت که هرچند کم به نظر می‌رسید اما به یکی از مشهورترین خودروهای مسابقه‌ای تاریخ کامارو تبدیل شد.
3- کامارو SS 1LE مدل 2017

هرچند ZL1 قوی‌ترین مدل نسل کنونی کامارو محسوب می‌شود اما نمی‌توان از مدل SS 1LE هم چشم‌پوشی کرد. از مدل هم از همان پیشرانهٔ 6.2 لیتری V8 مدل قدرتمند ZL1 استفاده می‌کند که فقط سوپرشارژر در آن وجود ندارد و بااین‌حال هنوز هم 455 اسب بخار قدرت و 617 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. همچنین SS 1LE از همان ارتقاءهای عملکردی مثل ترمزهای برمبو، سیستم کنترل سواری مغناطیسی و… نیز بهره‌مند است.
2- کامارو Z28 مدل 2014

در نسل پنجم کامارو، شورلت بار دیگر نام پرآوازه و افسانه‌ای Z28 را احیا کرد. در زیر کاپوت این مدل یک نیروگاه 7 لیتری V8 تنفس طبیعی پنهان شده بود که از کوروت Z06 نسل قبل گرفته شده بود. این موتور 505 اسب بخار قدرت و 652 نیوتن متر گشتاور قدرت داشت که توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی انتقال پیدا می‌کرد. در این خودرو همچنین تمرکز زیادی بر روی کاهش وزن وجود داشت و با حذف تجهیزاتی چون سیستم تهویه مطبوع و سیستم صوتی، حدود 136 کیلوگرم از ZL1 سبک‌تر بود. علاوه بر این، Z28 به دیفرانسیل لغزش محدود و تنظیم ویژهٔ تعلیق مجهز شده بود و به لطف برخورداری از ترمزهای کربن سرامیکی برمبو، باقدرت متوقف می‌شد. Z28 مدل 2014 با قیمت 75 هزار دلاری یکی از کمیاب‌ترین مدل‌های کامارو محسوب می‌شود.
1- کامارو مدل 1969

Z28، ZL1، Yenko و COPO، این‌ها تنها تعدادی از مدل‌های مختلف کامارو بودند که در سال 1969 ارائه شدند؛ اما کامارو مدل 1969 فقط به دلیل گستردگی و تنوع مدل‌ها، در رتبهٔ اول لیست ما قرار نگرفته است. کامارو 1969 آغاز آینده‌ای بزرگ برای شورلت بود. با سپری کردن دو سال کاملاً موفق 1967 و 1968، شورلت قصد داشت برای سال 1969 تنها اصلاحاتی جزئی در کامارو انجام دهد. بدین منظور، دماغهٔ خودرو تهاجمی‌تر شد و تمامی عناصر ظاهری، کامارو را از یک کوپهٔ اسپرت به یک ماسل کار واقعی تبدیل کردند. در سال 1969 همچنین در کنار طراحی بروز شده، ترمزهای دیسکی با کالیپرهای چهار پیستونه که در نمونهٔ مخصوص مسابقات ترنس ام همان سال مورداستفاده قرار گرفته بود، به‌صورت سفارشی برای نمونه‌های تولیدی هم ارائه شد. امروز اکثر طرفداران، کامارو 1969 را بهترین مدل تاریخ این خودرو می‌دانند. نمونه‌های کمیابی از این خودرو مثل مدل COPO امروزه قیمتی در حدود 135 هزار دلار دارند.
 
منبع: Motor1

توسط :
دیدگاه :
درباره نویسنده

Leave a Reply

*

captcha *