میز خبر: اطلاعیه وزارت صنعت درباره قیمت خودروهای داخلی

دنیای اقتصاد به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت نوشته است که تصمیمی برای افزایش قیمت خودرو وجود نداشته و افزایش بهای محصولات داخلی خلاف واقع است. مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرده در شرایط کنونی تصمیمی برای افزایش قیمت خودرو وجود نداشته و این موضوع خلاف است. وزارت صنعت تأکید داشته برخی خودروسازان از جمله ایران‌خودرو برای رفاه حال مشتریان تخفیف‌های فصلی ارائه کرده بود که با پایان مهلت تخفیف قیمت خودروهای این شرکت به حالت قبلی بازگشته و موضوع افزایش قیمت مطرح نبوده است. همچنین گروه سایپا نیز در راستای حمایت از مصرف‌کنندگان و سیاست‌های دولت دستور عدم افزایش قیمت را صادر کرده و موضوع افزایش قیمت در مقطع فعلی اجرا نمی‌شود.

فروش محصولات ایران‌خودرو با مدل 97
ایکوپرس در مطلب جدید خود آورده که گروه صنعتی ایران‌خودرو سه ماه قبل از شروع سال جدید محصولات را با مدل 97 به بازار عرضه می‌کند. معاون بازاریابی و فروش این شرکت گفته که توقع و انتظار مشتریان از این شرکت به عنوان بزرگ‌ترین خودروساز خاورمیانه فراتر از دیگر رقبا بوده و به همین خاطر با هدف جلب رضایت مشتریان تغییر مدل محصولات ایران‌خودرو همچون سایر خودروسازان جهانی چند ماه پیش از تغییر سال جدید در دستور کار قرار گرفته است.
مصطفی خان کرمی می‌گوید: مجوزهای شماره‌گذاری با مدل 97 اخذ شده است. او گفت تمام ثبت‌نام‌های محصولات ایران‌خودرو از دهم دی ماه با مدل 97 صورت خواهند گرفت.
قطعه‌سازی بهانه ماندگاری خودروهای قدیمی
دنیای اقتصاد در مطلبی قابل‌تأمل آورده است: با اجرایی شدن استانداردهای جدید در یک سال آینده حدود 60 درصد از محصولات فعلی به خصوص مدل‌های پرتیراژ از چرخه تولید حذف خواهند شد و آن‌طور که دبیر انجمن خودروسازان می‌گوید این موضوع چالشی بزرگ برای صنعت قطعه کشور ایجاد خواهد کرد.
روز گذشته احمد نعمت‌بخش در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد با حذف خودروهایی چون پژو 405، پراید، سمند و تیبا سازندگان قطعات خودروهای موردنظر با معضل متوقف شدن خطوط تولید و عواقب بعدی روبرو خواهند شد. نعمت‌بخش همچنین گفته که بالغ بر 8 سال زمان می‌برد تا تیراژ خودروهای جدید به 100 هزار دستگاه برسد.
اظهارات نعمت‌بخش در حالی است که اگرچه وابستگی قطعه سازان به محصولات پرتیراژ قابل‌انکار نیست اما با این حال نمی‌توان تولید آن‌ها را به این بهانه ادامه داد. بنابر اعلام انجمن خودروسازان خودروهای پرتیراژ داخلی توانایی پاس کردن برخی استانداردهای جدید را نداشته و بنابراین وقتی چنین است چرا باید خودروسازی کشور پس از نیم‌قرن فعالیت همچنان به تولید محصولات قدیمی و کم کیفیت ادامه دهد.
در اینکه قطعه‌سازی یکی از زنجیره‌های اصلی صنعت خودرو محسوب شده و اشتغال‌زا بوده تردیدی وجود نداشته اما آیا صلاح است مشتریان به خاطر تحمل خودروهای قدیمی و کم کیفیت هزینه ادامه حیات شرکت‌های قطعه‌سازی را بپردازند؟ نکته دیگر اینکه در حال حاضر چند قرارداد و تفاهم‌نامه میان خودروسازان ایرانی و خارجی منعقد شده و این بهترین فرصت برای قطعه سازان است تا تأمین بخشی از قطعات موردنیاز خودروهای جدید را بر عهده گرفته و هم خود را از زیر بار محصولات قدیمی رها کنند. بدون شک مشارکت قطعه سازان در قراردادهای جدید خودرویی نسخه نجات آن‌ها از شرایط فعلی بوده و می‌تواند صنعت قطعه‌سازی را در مسیری روشن قرار دهد.
قیمت برخی از خودروهای وارداتی
دنیای اقتصاد در بخشی از اخبار مربوط به خودروی خود به قیمت خودروهای وارداتی اشاره کرده است. بنا به لیست منتشر شده هیوندای سوناتا هیبریدی بهای 185 میلیون تومانی داشته درحالی‌که مدل‌های توسان و الانترا نیز به ترتیب با قیمت 197 و 165 میلیون تومانی فروخته می‌شود. برند خواهر هیوندای یعنی کیا نیز با خودروهای اسپورتیج، سراتو و اپتیما در بازار حضوری پررنگ داشته و بهای آن‌ها به ترتیب 195، 175 و 220 میلیون تومان اعلام شده است. تویوتا راو 4 فول بهای 310 میلیون تومانی نشان می‌دهد درحالی‌که یاریس هاچبک و کمری هیبریدی نیز قیمت 117 و 255 میلیون تومانی دارند. لکسس NX فول با بهای 370 میلیونی معامله شده درحالی‌که هیوندای سانتافه برچسب قیمتی 310 میلیونی خورده و نهایتاً مرسدس بنز E250 بهای قابل‌توجه 580 میلیونی دارد.

توسط :
دیدگاه :
درباره نویسنده

Leave a Reply

*

captcha *