میز خبر: موج‌سواری با گرانی

روزهای اخیر دائم در حال شنیدن خبر گرانی خودروهای وارداتی هستیم. متأسفانه دولتمردان در دو مرحله حساس یکی با بستن ثبت سفارش و دیگری با افزایش بی‌رویه و بدون منطق عوارض واردات خودرو، موجب نابسامانی بازار، افزایش شدید قیمت‌ها و بی‌ثباتی بازار شدند. نبود ارگان‌های نظارتی نیز باعث گردید تا سودجویی بر هر نوع حساب و کتابی بچربد. عجیب است که هیچ نهادی ازجمله مجلس شورای اسلامی هم این موضوع را مورد تحقیق و تفحص قرار نمی‌دهد. به هر صورت تصمیمات دولت در حوزه خودرو برای عده‌ای به شدت مطلوب و سودآور بوده است. بعلاوه نمی‌توان انکار کرد که این تصمیمات ضربه بزرگی به نمایندگی‌های خودرو نیز وارد نموده است. اما زیان اصلی را باید در سمت مصرف‌کنندگان نهایی دید که پس از این باید میلیون‌ها تومان بهای بیشتری برای خرید خودرو بپردازند که این مابه‌التفاوت مستقیماً به خزانه دولت خواهد رفت.
کرمان موتور قیمت تمامی مدل‌های وارداتی هیوندای را به شدت بالا برده است. بعلاوه نسخه‌های مونتاژی نیز با قیمتی بالاتر به فروش می‌رسند که در این وضعیت معلوم نیست مزیت مونتاژ آن‌ها چیست؟ کرمان خودرو اعلام کرده که افزایش قیمت سانتافه به‌جای 80 میلیون فقط 61 میلیون و برای توسان 55 میلیون تومان خواهد بود!
تویوتا نیز افزایش‌های خود را به رخ کشیده است. قیمت C-HR تیپ Lounge که گران‌ترین و کامل‌ترین نسخه است، به 269.5 میلیون تومان رسیده است. البته می‌توان نسخه تک دیفرانسیل ادونس را به قیمت 195 میلیون تومان خریدری نمود. قیمت خودروهای تویوتا در ایران چندان از فرمول‌های رایج پیروی نمی‌کند و به واسطه استقبال خریداران، دائم در حال افزایش است. قیمت خودروهای نیسان نیز افزایش یافته و به عنوان مثال جوک اسپرت را باید با قیمت 230 میلیون تومان خریداری نمود.
اواخر هفته گذشته، ماموت خودرو از پیش فروش دو محصول محبوب فولکس واگن یعنی پاسات و تیگوآن در ایران خبر داد. گزارش‌ها نشان می‌دهد که تلاش‌ها برای ثبت‌نام و خرید این خودروها توسط افراد عادی با شکست مواجه شده و در همان لحظات اولیه ماموت اعلام نمود که تمام ظرفیت و موجودی این شرکت به فروش رسیده است. این حرکت مشکوک که پیش از این بارها در پیش فروش خودروهای داخلی توسط شرکت‌هایی چون ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو نیز دیده شده، باعث ناامیدی از حرکت صحیح بازار خودروی کشورمان حتی با حضور متنوع برندهای خارجی دارد.
شرکتی چون رنو هم که قبلاً از روش‌های مافیایی فروش خودرو و بازارسازی و افزایش عجیب خودروها گلایه‌مند بود احتمالاً خود نیز به این ویروس مبتلا خواهد شد. انتظار می‌رفت تا نسل جدید لوگان، داستر و ساندرو توسط رنو با قیمتی نزدیک جهانی در ایران عرضه شود. همین موضوع باعث شده تا سنگ‌اندازی بر قرارداد این شرکت با ایدرو شروع شود و تاکنون هم خبری از وضعیت اجرایی این قرارداد منتشر نشده و شاید تنها زمانی که پای یکی از شرکت‌های بزرگ داخلی نظیر ایران‌خودرو و سایپا به این شراکت باز نشود و وضعیت قیمت‌ها نیز از دست رنو خارج نشود این قرارداد در محاق باقی بماند. به هر حال چه کسی باور می‌کند که داستر 2018 با قیمت یک ساندرو استپ وی نسل قدیمی پارس خودرو عرضه شود؟
تعرفه واردات خودروهای هیبریدی با وجود مخالفت‌های زیاد و کارشناسی نبودن آن همچنان با 11 برابر شدن، به آلودگی هوا طعنه می‌زند. هرچند سخنگوی دولت، اعلام کرده که خودروهای هیبریدی نقشی در کاهش آلایندگی ندارند! تعرفه خودروهای تمام الکتریکی نیز صفر درصد است اما آیا می‌توان شورولت بولت و مدل‌های مختلف تسلا را وارد کشور نمود؟ خوب قانون دیگری واردات این محصولات تکنولوژی بالا را به ایران ممنوع نموده تا هیچ پیشرفت صنعت خودرو در این سطح نیز در دسترس ایرانی‌ها قرار نگیرد! کاش استارت واردات خودروهای الکتریکی نیز با محصول خوبی چون نیسان لیف زده شود قبل از اینکه دولت تعرفه‌های نجومی برای حفظ آلودگی هوا را به الکتریکی‌ها هم اعمال کند.
با ابلاغ تعرفه‌های جدید واردات خودرو، عملاً ورود بسیاری از خودروهای برندهای لوکس نیز ممنوع شده است. دیگر خبری از خودروهای پورشه، ولوو، مازراتی، شاسی‌بلندهای مرسدس و BMW و غیره نخواهد بود زیرا که این خودروها خط قرمز 40 هزار دلار را رد می‌کنند. اکنون بازار بیش از هر زمان دیگر به نفع خودروهای چینی و ارزان قیمت‌های نجومی کره‌ای و ژاپنی است. حالا داخلی‌ها نیز در سایه این حمایت همه‌جانبه و سنگین می‌توانند به آرامی خیز دیگری برای کسب سود بیشتر بردارند.
مدیرعامل نگین خودرو در این ارتباط می‌گوید: به جرات می توانم بگویم زمانی که کولئوس را 200 میلیون تومان عرضه می کردیم حاشیه سود بهتری نسبت به وضعیت فعلی که 299 میلیون تومان می فروشیم، داشتیم. دولت یک تصمیم گرفته و ما هم احترام می گذاریم اما مقصر این افزایش قیمت خودرو که منشا آن افزایش نرخ ارز، افزایش تعرفه واردات و افزایش اسقاط خودرو است، نباید شرکت‌های واردکننده معرفی شوند و گواه این موضوع قیمت خودروها در منطقه آزاد است که برای مثال کولئوس با قیمتی در حدود 120 میلیون تومان عرضه می شود. و تنها کسانی که از این تغییرات سود می برند خودروسازان چینی هستند.
روز سه‌شنبه هم قرار است فروش اینترنتی سایپا کوییک آغاز شود. سایپا کوییک پیش از این نیز قرار بود پیش فروش شود اما مدیرعامل جدید سایپا برای بررسی بیشتر ایمنی و کیفیت این محصول، این امر را به زمان دیگری موکول کرده بود. حالا باید دید در این فرصت کوتاه چند هفته‌ای، چگونه نگرانی‌ها درزمینهٔ ایمنی و کیفیت کوییک برطرف شده است!؟

توسط :
دیدگاه :
درباره نویسنده

Leave a Reply

*

captcha *