نبرد سدان‌های لوکس هیبریدی، ب‌ام‌و 530e در برابر کادیلاک CT6 پلاگین

دنیای خودروهای الکتریکی و هیبریدی شلوغ و در حال گسترش است و هرروز مدعیان جدیدی به آن اضافه می‌شود اما این موضوع در رابطه با بخش خودروهای لوکس صدق نمی‌کند و هنوز نمونه‌های هیبریدی یا الکتریکی زیادی در این بخش وجود ندارد. این موضوع، یعنی کمیابی سدان‌های لوکس هیبریدی در بازار، ما را مجبور کرد که نسخه‌های پلاگین‌هیبریدی از دو سدانی که از نظر قیمت، اندازه و توانایی‌های کلی باهم متفاوت هستند را رودرروی یکدیگر قرار دهیم. این دو خودرو ب‌ام‌و 530e و کادیلاک CT6 پلاگین هستند که هرچند ب‌ام‌و قیمت پایهٔ بسیار کمتری داشته و کادیلاک بزرگ‌تر و قدرتمندتر است اما هنوز هم می‌توان گفت کسانی که خواهان یک سدان لوکس سبز هستند، هردوی این خودروها را به‌عنوان گزینه‌های خرید بررسی خواهند کرد.

قوای محرکه
ب‌ام‌و: قوای محرکهٔ 530e متشکل است از یک پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر به همراه یک موتور الکتریکی و پکیج باطری 9.2 کیلووات ساعتی که مجموع خروجی آن برای 250 اسب بخار قدرت و 420 نیوتن متر گشتاور است. این نیرو که به هر چهارچرخ انتقال پیدا می‌کند، طبق اعلام ب‌ام‌و، خودرو را ظرف 5.8 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر در ساعت می‌رساند. وظیفهٔ انتقال این نیرو هم بر عهدهٔ یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک است که سرعت بالایی در تعویض دنده‌ها داشته و در حالت دستی هم احساس یکنواختی دارد.
کادیلاک: هرچند قوای محرکهٔ CT6 در اصول اولیهٔ سیستم‌های بنزینی-الکتریکی با 530e مشترک است، اما قوای محرکهٔ بزرگ‌تر این سدان آمریکایی در هر زمینه‌ای برتر است. هرچند پیشرانهٔ بنزینی این قوای محرکه همانند ب‌ام‌و از نوع 2 لیتری چهار سیلندر توربو است اما به لطف دو موتور الکتریکی در عقب و یک پکیج باطری 18.4 کیلووات ساعتی، قوی‌تر است به‌گونه‌ای که مجموعاً 335 اسب بخار قدرت و 585 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند؛ بنابراین طبیعتاً CT6 سریع‌تر از 530e بوده و ظرف 5.2 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر در ساعت می‌رسد.
خودروی برتر: کادیلاک CT6 پلاگین

سواری و هندلینگ
ب‌ام‌و: هرچند 530e به‌عنوان یک سدان هیبریدی پاک ساخته شده است اما این بدان معنا نیست که این ماشین از هندلینگ عالی سری 5 که موجب شهرت سری 5 شده فاصله گرفته است؛ بنابراین با اینکه بازخورد و احساس فرمان کاملاً ناامیدکننده است و وزنی اضافی در خودرو وجود دارد که در نسخه‌های غیرهیبریدی نیست اما 530e هنوز هم در پیچ‌ها خودروی سرگرم‌کننده‌ای است. همچنین این سدان هیبریدی آلمانی در جاده‌های خراب هم سواری بسیار آرام و راحتی را ارائه می‌کند؛ بنابراین اگر به 530e بیشتر به‌عنوان خودرویی لوکس با قوای محرکهٔ نوآورانه علاقه دارید، شما را ناامید نخواهد کرد.
کادیلاک: تفکر اولیه در مورد سواری و هندلینگ CT6 به‌عنوان خودرویی بزرگ‌تر و راحت‌تر نسبت به ب‌ام‌و، خودرویی پالایش‌شده است که این امر در عمل هم ثابت می‌شود زیرا در کادیلاک همان جاده‌های خراب مذکور، همانند آسفالت تازهٔ بزرگراه‌ها احساس می‌شود. از سوی دیگر درحالی‌که هیچ‌کدام از این دو خودرو چندان چابک نیستند اما احساس می‌شود که ب‌ام‌و نسبت به کادیلاک کشیده‌تر و نرم‌تر، بیشتر به تغییر خط‌های سریع تمایل دارد. البته قوای محرکهٔ قدرتمندتر CT6 احساس اسپرتی بیشتری را ارائه می‌کند اما پاسخ تعلیق و فرمان این احساس را کمرنگ می‌کند.
خودروی برتر: ب‌ام‌و 530e

بُرد و مصرف سوخت
ب‌ام‌و: ترکیبی از رانندگی تمام الکتریکی و پیشرانهٔ بنزینی کارآمد، موجب دستیابی به مصرف سوخت عالی 3.5 لیتر در هر صد کیلومتر در ب‌ام‌و 530e XDrive شده است (نسخهٔ دیفرانسیل عقب این خودرو نیز قابل خریداری است که کمی کم‌مصرف‌تر است)؛ اما اگر خواهان خودرویی پلاگین‌هیبریدی با بُرد تمام الکتریکی زیاد هستید، 530e با پکیج باطری کوچک خود چندان امیدوارکننده نیست زیرا درحالی‌که ب‌ام‌و بُرد تمام الکتریکی آن‌را در حدود 50 کیلومتر تخمین زده است، EPA نیمی از این عدد یعنی تنها 25 کیلومتر را اعلام کرده است؛ بنابراین شاید بُرد تمام الکتریکی واقعی 530e چیزی بین این دو عدد باشد اما بازهم به کادیلاک CT6 با پکیج باطری‌های بسیار بزرگ‌تر نمی‌رسد. بااین‌حال نباید فراموش کرد که 530e کوچک‌تر و سبک‌تر از CT6 است.
کادیلاک: اگر به اطلاعاتی که در بالا ذکر شد توجه کرده باشید، متوجه شده‌اید که ظرفیت باطری‌های کادیلاک دقیقاً دو برابر ب‌ام‌و است که به همین دلیل بُرد تمام الکتریکی آن‌هم بسیار بیشتر از رقیب آلمانی است. به گفتهٔ EPA، بُرد تمام الکتریکی کادیلاک CT6 پلاگین برابر با 50 کیلومتر است که این یعنی این سدان پلاگین‌هیبریدی می‌تواند برای بسیاری از افراد و در اکثر اوقات به‌عنوان خودرویی صرفاً الکتریکی مورداستفاده قرار گیرد؛ اما حتی اگر روزانه بیش از 50 کیلومتر هم رانندگی کنید و به موتور بنزینی خودرو نیاز داشته باشید، مصرف سوخت CT6 تنها 3.8 لیتر در هر صد کیلومتر خواهد بود که هزینهٔ سالانهٔ سوخت را بسیار کاهش می‌دهد.
خودروی برتر: کادیلاک CT6 پلاگین

کابین و کارایی
ب‌ام‌و: ب‌ام‌و سری 5 یک سدانمان سایز محسوب می‌شود درحالی‌که CT6 فول سایز است؛ بنابراین ازآنجایی‌که ب‌ام‌و حدود 25 سانتیمتر طول کمتری دارد، مطمئناً در داخل هم فضای کمتری خواهد داشت؛ اما بااین‌حال خبر خوب این است که اگر اغلب از صندلی‌های عقب استفاده نشود، برای راننده و سرنشین جلو فضای زیادی وجود خواهد داشت به‌گونه‌ای که من با قد 195 سانتیمتر، به‌راحتی در صندلی راننده جای گرفته و از راحتی و دید خوبی برخوردار بودم. مزیت دیگر 530e نیز صندوق بار بزرگ‌تر آن است که با 410 لیتر در برابر صندوق 300 لیتری کادیلاک قرار می‌گیرد. البته مطمئناً این فضای بیشتر به خاطر پکیج باطری‌های کوچک‌تر ب‌ام‌و پدید آمده است. 530e از لحاظ تجهیزات نیز مناسب عمل کرده و به‌عنوان‌مثال جدیدترین نسخه از سیستم اطلاعاتی-سرگرمی iDrive 6 در آن واقعاً عالی و روان کار می‌کند.
کادیلاک: فضای داخلی CT6 برای من هم خوب و هم بد بود زیرا از یک سو واقعاً نما و احساس صندلی‌های چرمی آن‌را دوست داشتم زیرا راحتی بیشتری نسبت به صندلی‌های ب‌ام‌و داشتند. از سوی دیگر اما کنسول مرکزی، صفحه‌نمایش سیستم اطلاعاتی-سرگرمی و به‌طورکلی طراحی داشبورد کادیلاک در مقایسه با سری 5 قدیمی به نظر می‌رسد. البته در جلو و عقب کابین این سدان آمریکایی فضای زیادی وجود دارد درحالی‌که با وجود فضای پای زیاد در عقب و نمایشگرهای داخل پشتی صندلی‌های جلو، روشن است که کادیلاک قصد داشته بخش عقبی CT6 را به سالن اجرایی تبدیل کند.
خودروی برتر: ب‌ام‌و 530e

قیمت
 ب‌ام‌و: مقایسهٔ قیمتی این دو سدان کمی دشوار است زیرا 530e در یک کلاس پایین‌تر از CT6 پلاگین قرار دارد و به همین دلیل به میزان قابل‌توجهی ارزان‌تر است به‌گونه‌ای که قیمت پایهٔ آن پیش از کسر مشوق‌های مالیاتی، از 54,700 دلار آغاز می‌شود؛ بنابراین اگر صرفاً خواهان یک سدان لوکس با قولی محرکهٔ پلاگین‌هیبریدی بدون هیچ‌چیز دیگری هستید، قیمت کمتر 530e در مقایسه با CT6 پلاگین بسیار قابل‌توجه خواهد بود؛ اما خودروی مورد آزمایش ما به چند پکیج گران‌قیمت همچون پکیج پریمیوم، پکیج کمک‌راننده پلاس، آپشن نورپردازی و… مجهز است که قیمت آن‌را به 68,760 دلار رسانده که اختلاف کمی با قیمت پایهٔ CT6 پلاگین دارد.
کادیلاک: قیمت پایهٔ کادیلاک CT6 پلاگین اما که حتی در نسخهٔ پایه هم تقریباً فول آپشن است، قبل از کسر مشوق‌های مالیاتی از 75,095 دلار آغاز می‌شود. نمونهٔ مورد آزمایش ما اما تنها به یک آپشن مجهز شده بود درحالی‌که کادیلاک 500 دلار را هم برای رنگ سفید کریستالی آن مطالبه می‌کند.
خودروی برتر: ب‌ام‌و 530e

نتیجه‌گیری
مشخص کردن نتیجهٔ آزمایش‌های مقایسه‌ای همواره دشوار است و در این مورد که خودروها در دو کلاس مختلف هستند، اوضاع سخت‌تر هم می‌شود. ولی کمبود خودروهای لوکس پلاگین‌هیبریدی دلیل معقولی برای انجام این مقایسه بود؛ بنابراین نتیجهٔ این رقابت را بر اساس معیارهای مهم برای خودروهای پلاگین‌هیبریدی تعیین می‌کنیم. بدین ترتیب در پایان باید گفت درحالی‌که ب‌ام‌و 530e مزایای غیرقابل‌انکاری همچون قیمت کمتر دارد، اما در این رقابت سبز، کادیلاک CT6 پلاگین به‌سادگی به پیروزی دست پیدا کرد. چرا؟ چون کادیلاک خودرویی است که می‌توانید در بیشتر مواقع از آن به‌عنوان یک خودروی الکتریکی استفاده کنید. به این نقطهٔ مثبت، قدرت بیشتر، عملکرد بهتر در جاده‌ها و اندازهٔ عالی هم که اضافه می‌شود، کادیلاک CT6 پلاگین را به یکی از جلوداران بخش سدان‌های لوکس سبز تبدیل می‌کند.
خودروی برنده: کادیلاک CT6 پلاگین

مشخصات فنی

ب‌ام‌و 530e

کادیلاک CT6 پلاگین

پیشرانهٔ بنزینی
2 لیتری 4 سیلندر توربو
2 لیتری 4 سیلندر توربو

موتور الکتریکی
1 عدد
2 عدد

باطری
9.2 کیلووات ساعت
18.4 کیلووات ساعت

قدرت
250 اسب بخار
335 اسب بخار

گشتاور
420 نیوتن متر
585 نیوتن متر

گیربکس
8 سرعته اتوماتیک
CVT

محور محرک
چهارچرخ
عقب

شتاب صفر تا 96
5.8 ثانیه
5.2 ثانیه

مصرف سوخت
3.5 لیتر
3.8 لیتر

بُرد تمام الکتریکی
25 کیلومتر
50 کیلومتر

ظرفیت سرنشین
5 نفر
5 نفر

حجم صندوق بار
410 لیتر
300 لیتر

قیمت پایه
54,700 دلار
75,095 دلار

قیمت تست‌شده
68,760 دلار
76,590 دلار

 
منبع: Motor1

توسط :
دیدگاه :
درباره نویسنده

Leave a Reply

*

captcha *