نبرد غول‌ها! رویارویی تاهو، دورانگو، اکسپیدیشن، آرمادا و سکویا

آمریکایی‌ها از خودروهای خانوادگی زیادی استفاده می‌کنند اما هیچ‌کدام از آن‌ها کاربردی‌تر از اس‌یووی‌های فول سایز سه ردیفه نیستند. این اس‌یووی‌های هفت یا هشت‌نفره وظیفهٔ رساندن اعضای خانواده به مدرسه، سر کار یا باشگاه ورزش را در طول هفته بر عهده دارند. در آخر هفته نیز این ماشین‌ها تریلرهای حمل قایق یا اسب را تا نقاط دوری مانند شکارگاه یا تفریحگاه یدک می‌کشند و درحالی‌که سرنشینان به تفریح می‌پردازند، اس‌یووی‌ها سخت کار می‌کنند. به دلیل محبوبیت عجیب این غول‌های چهارچرخ در ایالات‌متحده، خودروسازان نیز توجه ویژه‌ای به این بخش از بازار دارند. اس‌یووی‌های فول سایز معمولاً مجهز به پیشرانه‌های بزرگ V8 و سامانهٔ چهارچرخ محرک بوده و بر روی پلت‌فرم پیکاپ‌ها ساخته می‌شوند.

حال طی ضیافتی بزرگ، پنج نمونه از اس‌یووی‌های فول سایز مطرح بازار را به رقابتی سخت دعوت کرده‌ایم. در این رقابت، آزمایش‌کنندگان تست‌های سختی را برای شرکت‌کنندگان در نظر گرفته‌اند که طبق معیارهای معمولی مانند رانندگی، سواری و هندلینگ به همراه توانایی حمل حداقل هفت سرنشین به همراه بارهای آن‌ها با راحتی کامل انجام می‌شوند. همچنین از خودروها خواسته شده که تریلری حامل دو آفرودر سبک هوندا Pioneer را نیز یدک بکشند. شرایط حضور در این رقابت بسیار ساده بوده و شامل برخورداری از سه ردیف صندلی در داخل، حداقل ظرفیت بکسل 3.2 تن، تجهیز به سامانهٔ چهارچرخ محرک و حداکثر قیمت 65 هزار دلار می‌شود. این متوسط قیمت برای خودروهای این سگمنت محسوب می‌شود.
معرفی شرکت‌کنندگان
شورلت تاهو

مشهورترین خودروی این سگمنت شورلت تاهو و برادر کشیدهٔ آن یعنی سابربرن است. تاهو که به همراه پسرعمویش جی‌ام‌سی یوکان پرفروش‌ترین خودروی این بخش محسوب می‌شود، به‌طور مداوم بهبود یافته است. نسل کنونی این خودرو برای اولین بار سه سال پیش به بازار آمد. نمونهٔ مورد آزمایش ما ولی از نوع 4WD LT است که تیپ میانی تاهو محسوب می‌شود اما به آپشن‌هایی چون پکیج Z71 نیمه‌شب مجهز شده که لاستیک‌های آفرود، تعلیق مخصوص آفرود، سپر جلوی تجدیدنظر شده، رنگ مشکی و موارد دیگری را به آن اضافه می‌کند. تاهوی چهارچرخ محرک مورد آزمایش ما به پیشرانهٔ استاندارد 5.3 لیتری V8 با گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک مجهز است.
فورد اکسپیدیشن

اکسپیدیشن همواره زیر سایهٔ شورلت تاهو قرار داشته است اما در نسل جدید این خودرو فورد تمام تلاش خود را انجام داده تا اکسپیدیشن در مرکز توجهات قرار گیرد. همچنین نباید فراموش کرد که این اس‌یووی فول سایز بر اساس پرفروش‌ترین تراک بازار و پیروز رقابت تراک سال 2018 یعنی فورد F150 ساخته شده است؛ بنابراین همانند F150، بدنهٔ اکسپیدیشن هم از آلومینیوم ساخته شده و در زیر کاپوت آن‌هم پیشرانهٔ 3.5 لیتری V6 توئین توربو به همراه گیربکس 10 سرعتهٔ اتوماتیک قرار گرفته است که نیرو را به چرخ‌های عقب یا هر چهارچرخ انتقال می‌دهد. نمونهٔ مورد آزمایش ما ولی از نوع XLT 4×4 است.
تویوتا سکویا

اس‌یووی‌های فول سایز بزرگ تنها آمریکایی نیستند زیرا تویوتا هم در سال 2000 با مدل سکویا به این بخش وارد شد. هرچند این خودرو از زمان معرفی نسل دومش در سال 2008 تغییری نکرده بود اما تویوتا برای سال 2018 به‌روزرسانی‌هایی را در آن انجام داده است. مدل TRD Sport 4×4 جدیدترین تیپ سکویا است که همانند سایر تیپ‌ها به چراغ‌های جلوی LED و به‌روزرسانی‌های دیگری مجهز شده است. با وجود دماغهٔ جدید، در زیر کاپوت سکویا همچنان همان پیشرانهٔ 5.7 لیتری V8 و گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک قرار گرفته است.
نیسان آرمادا

همانند تویوتا، نیسان هم با مدل آرمادا در این بخش حضور داشته است. نسل دوم این خودرو از سال 2016 در ایالات‌متحده عرضه شد اما برادر لوکس آن یعنی اینفینیتی QX56 که هم‌اکنون QX80 نام گرفته از سال 2010 در ایالات‌متحده حضور داشته است. نسل دوم آرمادا اما در اصل همان مدلی است که در بازارهای جهانی با نام پاترول شناخته می‌شود؛ بنابراین درواقع در آمریکا همان پاترول با تغییراتی جزئی و با نام آرمادا عرضه شده است. این اس‌یووی ژاپنی به یک پیشرانهٔ 5.6 لیتری V8 به همراه یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک مجهز است. نمونهٔ مورد آزمایش ما از نوع فول آپشن پلاتینوم بوده و به سامانهٔ چهارچرخ محرک سفارشی هم مجهز است.
دوج دورانگو

و نهایتاً به آخرین شرکت‌کنندهٔ این رقابت بزرگ رسیدیم. این خودرو دوج دورانگو است که البته تفاوت‌هایی با سایر شرکت‌کنندگان دارد چراکه این خودرو در اصل چیزی بین کراس‌اوورهای فول سایز و اس‌یووی‌های فول سایز است. دورانگو کمی بزرگ‌تر از کراس‌اوورهای فول سایز بوده و کمی از اس‌یووی‌های فول سایز کوچک‌تر است. مثلاً فاصلهٔ محوری این ماشین به میزان قابل‌توجهی از شورلت تاهو بیشتر است اما پنج سانتیمتر طول کمتری نسبت به آن دارد. همچنین دورانگو تنها اس‌یووی این رقابت است که از ساختار سنتی بدنه روی شاسی استفاده نمی‌کند. نمونهٔ مورد آزمایش ما از نوع RT است که به یک پیشرانهٔ 5.7 لیتری V8 مجهز است. نیروی تولیدی این موتور توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک و سیستم چهارچرخ محرکی که از جیپ گرند چروکی گرفته شده به هر چهارچرخ انتقال پیدا می‌کند.
آغاز نبرد
سواری و هندلینگ
ما طی دو هفته به آزمایش گستردهٔ این اس‌یووی‌ها در مسیرهای مختلفی شامل خیابان‌های شهری، مسیرهای بزرگراهی، جاده‌های پرپیچ‌وخم و جاده‌های با آسفالت خیلی بد پرداختیم. در ابتدای رقابت تفاوت‌های میان این پنج اس‌یووی به‌راحتی آشکار شد. شورلت تاهو احساس راحتی بیشتری نسبت به پلت‌فرم سیلورادو دارد. هرچند تاهو تنها خودروی این رقابت نیست که روی پلت‌فرم یک پیکاپ ساخته شده (سکویا و اکسپیدیشن هم روی شاسی نردبانی تاندرا و F150 ساخته شده‌اند) اما این تنها خودرویی است که از محور عقب پیکاپ استفاده می‌کند که این یعنی هردو چرخ عقب روی محور مشترکی قرار گرفته‌اند و درنتیجه هر ضربه‌ای که به یکی از چرخ‌ها وارد شود روی دیگری هم تأثیر می‌گذارد. از این نوع تعلیق عمدتاً در پیکاپ‌ها استفاده می‌شود چون استحکام و سنگینی ذاتی آن‌ها نقص این طراحی را از بین می‌برد اما ظاهراً در تاهو به دلیل کاهش هزینه‌ها از این نوع تعلیق استفاده شده که بر سواری و هندلینگ آن تأثیر منفی گذاشته است؛ اما هرچقدر که تاهو سواری خشنی دارد، آرمادا نرم عمل می‌کند. سواری آرمادا عمدتاً روی اکثر موانع و ناهمواری‌ها انعطاف‌پذیر و شناور بوده و تعلیق نیز کاملاً نرم است؛ اما این نرمی موجب ضعف عملکرد آرمادا در پیچ‌ها می‌شود.

بهترین عملکرد در پیچ‌ها را دورانگو دارد. فرمان در نمونهٔ اسپرت RT دقیق عمل کرده و ارتباط کاملی با راننده برقرار می‌کند که اجازه می‌دهد راننده از تمامی اتفاقاتی که در چرخ‌های جلو روی می‌دهد باخبر شود. سواری دورانگو نیز عالی است و هرچند احساس خشک‌تری نسبت به تاهو دارد اما دورانگو اسپرت‌ترین خودروی این رقابت بوده و بنابراین این ویژگی در آن تعجبی ندارد. اکسپیدیشن اما بین سفتی سواری تاهو و دورانگو و نرمی آرمادا قرار می‌گیرد. همچنین کنترل بدنهٔ این خودرو نیز چشمگیر است و برای چنین خودروی بزرگی حرکت گهواره‌ای بدنه به طرز شگفت‌انگیزی کم است. اس‌یووی بزرگ تویوتا سکویا اما برای یک دهه است که بدون تغییرات قابل‌توجهی در حال تولید است و بنابراین در پشت سر سایر خودروهای این نبرد قرار می‌گیرد. فرمان سکویا نیاز به اصلاحات ثابتی دارد تا در خط مستقیم باقی بماند و احساس آن نیز بسیار مبهم است.

عملکرد
سالیان سال است که فرمول عملکرد برای اس‌یووی‌های این کلاس بسیار ساده است. این فرمول پیشرانهٔ V8 تنبلی به همراه گیربکس چهار یا پنج سرعته است؛ اما امروزه همه‌چیز تغییر کرده است. بزرگ‌ترین تغییرات را می‌توان در زیر کاپوت فورد اکسپیدیشن دید. فورد از اواخر نسل گذشته، پیشرانهٔ 5.4 لیتری V8 را با یک نمونهٔ V6 اکوبوست توئین توربو جایگزین کرد. این رویه در نسل جدید اکسپیدیشن هم ادامه پیدا کرده و این نسل نیز به جدیدترین نسخه از موتور V6 اکوبوست فورد مجهز شده که 375 اسب بخار قدرت و 637 نیوتن متر گشتاور دارد. این موتور در کنار یک گیربکس 10 سرعتهٔ اتوماتیک جدید قرار گرفته است. استفاده از قوای محرکهٔ جدید در کنار کاهش وزن ناشی از بدنهٔ آلومینیومی، اکسپیدیشن را به یکی از سریع‌ترین خودروهای این رقابت تبدیل کرده است به‌نحوی‌که ظرف تنها 6.2 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر در ساعت رسیده و برای پیمودن مسافت 400 متر نیز به 14.8 ثانیه زمان نیاز دارد؛ بنابراین در اکسپیدیشن جدید هرگز افسوس نبود موتور V8 را نخوردیم چون این موتور V6 کاملاً پاسخگو بوده و گشتاور مناسب و یکدستی را ارائه می‌کند. همچنین گیربکس نیز فوق‌العاده است و همواره دندهٔ درست را انتخاب می‌کند.

نیسان آرمادا نیز عملکرد یکسانی با اکسپیدیشن را به نمایش می‌گذارد. پیشرانهٔ 5.6 لیتری V8 این خودرو 390 اسب بخار قدرت و 520 نیوتن متر گشتاور داشته و در کنار یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک قرار گرفته است. آرمادا شتاب صفر تا 96 و مسافت 400 متر را در زمانی دقیقاً یکسان با اکسپیدیشن طی می‌کند. پاسخ پارس تیونینگ گاز این ماشین اما بشدت تهاجمی است و همهٔ آزمایش‌کنندگان پیشرانهٔ آن‌را دوست داشتند. پیشرانهٔ آرمادا قدرتمند است و می‌خواهد که راننده این را بداند درحالی‌که گیربکس هم روان و هوشمند عمل می‌کند.

دورانگو نیز عملکرد بسیار خوبی دارد. پیشرانهٔ 5.7 لیتری V8 این ماشین که در کنار یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک قرار گرفته است، 360 اسب بخار قدرت و 530 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این نیرو، ماشین را ظرف 6.5 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر در ساعت می‌رساند و در مسافت 400 متر نیز با تنها یک‌دهم ثانیه اختلاف، پشت آرمادا و اکسپیدیشن قرار می‌گیرد. دورانگو قطعاً اسپرت‌ترین عضو گروه است.

برای خودرویی 10 ساله، پیشرانهٔ سکویا بسیار خوب عمل می‌کند. 380 اسب بخار قدرت و 543 نیوتن متر گشتاور توسط این موتور 5.7 لیتری V8 تولید می‌شود. البته سکویا عملکرد آرامی دارد اما هنگامی‌که پارس تیونینگ گاز بیشتر فشرده شود تا گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک از خواب بیدار گردد این تنبلی از بین می‌رود. همچنین سکویا خودرویی خوب و قدرتمند به نظر می‌رسد اما هنگام شتاب گیری، ارتعاش قوای محرکه در غربیلک فرمان احساس می‌شود. علاوه بر این، هرچند موتور قدرت کافی را فراهم می‌کند اما قدیمی احساس می‌شود. بااین‌حال با وجود سن بالا، تویوتا خود را به اعضای جدید می‌رساند به‌گونه‌ای که ظرف 6.8 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر در ساعت رسیده و مسافت 400 متر را هم در 15.2 ثانیه طی می‌کند.

پیشرانهٔ 5.3 لیتری V8 تاهو اما 355 اسب بخار قدرت و 520 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که کمترین قدرت و گشتاور در بین اعضای گروه محسوب می‌شود. به همین دلیل، با وجود اینکه تاهو دومین خودروی سبک این رقابت است اما هنوز هم بدترین نسبت قدرت به وزن را دارد. به همین دلیل تاهو کُندترین خودروی رقابت محسوب می‌شود به‌نحوی‌که برای رسیدن از صفر به سرعت 96 کیلومتر در ساعت به 7.9 ثانیه زمان احتیاج دارد و 16.2 ثانیه طول می‌کشد تا مسافت 400 متر را طی کند.

با توجه به اینکه حدود نیمی از خریداران این خودروها حداقل یک‌بار در سال اقدام به کشیدن تریلر می‌کنند، به این نتیجه رسیدیم که آزمایش یدک کشی اهمیت بالایی دارد. به همین دلیل برای این کار دو هوندا Pioneer روی تریلری قرار داده شد که مجموع وزن آن‌را به 2130 کیلوگرم رساند تا هریک از اس‌یووی‌ها اقدام به کشیدن آن کنند. در این آزمایش، اکسپیدیشن با ظرفیت بکسل 4.2 تن خودروی موردعلاقهٔ آزمایش‌کنندگان بود چراکه در هنگام کشش تریلر در بزرگراه سریع‌تر از دیگر خودروها بود و پاسخگویی بیشتری داشت. آرمادا نیز دومین انتخاب در آزمایش یدک کشی محسوب می‌شد. از سوی دیگر هرچند اکثر خریداران هرگز از این اس‌یووی‌ها برای آفرود استفاده نمی‌کنند اما توانایی آن‌ها در آفرود سبک مستقیماً با توانایی آن‌ها در پیمودن مسیرهای برفی، جاده‌های خاکی و هر مانع پیش‌بینی‌نشدهٔ دیگری ارتباط دارد. در آزمایش آفرود، تاهو و اکسپیدیشن که هردو به پکیج آفرود مجهز بودند عملکرد خوبی از خود نشان دادند درحالی‌که دورانگو نیز به طرز شگفت‌انگیزی توانا بود اما از سوی دیگر سکویا و آرمادا هردو ناامیدکننده بودند.

مصرف سوخت
در این کلاس عمدتاً مصرف سوخت چندان موردتوجه قرار نمی‌گیرد اما با توجه به اینکه قیمت بنزین در کالیفرنیا لیتری بیش از یک دلار است و میانگین ظرفیت باک خودروهای این گروه در حدود 95 لیتر است، پُر کردن مکرر باک این اس‌یووی‌ها هزینه‌بر خواهد بود. در بین این پنج ماشین، طبق اعلام EPA، بهترین مصرف سوخت را اکسپیدیشن با مصرف 12.3 لیتر در سیکل ترکیبی دارد درحالی‌که در رتبه‌های بعدی به ترتیب شورلت، دوج، نیسان و تویوتا قرار می‌گیرند. در آزمایش واقعی مصرف سوخت نیز رتبه‌های دوم، چهارم و پنجم تغییری نداشت اما دورانگو با ثبت مصرف 12.3 لیتر در جایگاه اول و اکسپیدیشن با 13.6 لیتر در رتبهٔ سوم قرار گرفت.

کابین
با توجه به اینکه این اس‌یووی‌ها تقریباً به‌صورت روزانه توسط خانواده‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند، در این آزمایش توجه ویژه‌ای به کابین آن‌ها داشته‌ایم. به نظر می‌رسد در این خودروها هر شرکت رویکرد متفاوتی نسبت به کابین داشته است. اگر خواهان خودرویی لوکس هستید باید سراغ آرمادا بروید خصوصاً تیپ پلاتینوم که نمونهٔ مورد آزمایش ما بود به‌نحوی‌که کابین آن حتی از اینفینیتی QX80 هم لوکس‌تر به نظر می‌رسد. صندلی‌های آرمادا راحت بوده و دو ردیف جلویی آن جادار هستند اما ردیف سوم صندلی‌های آرمادا کوچک‌ترین نمونهٔ این گروه است به‌نحوی‌که اگر افرادی بزرگ‌تر از کودکان در آن بنشینند، سر آن‌ها به سقف برخورد کرده و زانوهایشان نزدیک قفسهٔ سینه قرار می‌گیرد؛ اما این موضوع تنها نکتهٔ منفی کابین آرمادا نیست چراکه سیستم اطلاعاتی-سرگرمی آن نیز عملکرد مناسبی ندارد.

در تاهو نیز تنگی و کوچکی ردیف سوم صندلی‌ها به چشم می‌خورد هرچند که در اینجا کمی فضای بیشتری وجود دارد اما به اعتقاد آزمایش‌کنندگان، کابین تاهو بخش موردعلاقهٔ آن‌ها است. اینجا به نظر مدرن می‌رسد و متریالی که در آن بکار رفته برای این کلاس خوب است. همچنین در اتاق این اس‌یووی آمریکایی پورت‌های USB زیادی به همراه مکان‌هایی برای قرار دادن اشیاء وجود دارد. علاوه بر این، شورلت در اینجا سیستم اطلاعاتی-سرگرمی دوست‌داشتنی با قابلیت پشتیبانی از کارپلی و اندروید اتو را به همراه اینترنت وای فای را ارائه کرده که سفری لذت‌بخش را برای سرنشینان فراهم می‌کند.

دورانگو کوچک‌ترین اس‌یووی این جمع است اما این موضوع لزوماً در داخل آن احساس نمی‌شود. البته ردیف دوم صندلی‌های این خودرو کمی کوچک‌تر از دیگر رقبا است اما هنوز هم فضای زیادی را با راحتی مورد انتظار ارائه می‌کند. ردیف سوم صندلی‌های دورانگو نیز به‌راحتی قابل‌دسترسی بوده و افراد بالغ هم می‌توانند در آن بنشینند. همچنین هرچند سیستم اطلاعاتی-سرگرمی دورانگو هنوز جا برای بهبود دارد اما آزمایش‌کنندگان واقعاً به آن علاقه داشتند. پکیج سرگرمی سفارشی عقب نیز یک پخش‌کنندهٔ بلو ری را به کنسول میانی اضافه می‌کند اما دورانگو یکی از دو خودروی گروه است که در ردیف سوم صندلی‌های آن پورت USB وجود ندارد.

هرچند دورانگو هم از سال 2010 در بازار حضور دارد و خودروی سالخورده‌ای محسوب می‌شود اما دوج اقداماتی خوبی به‌منظور بروز نگه داشتن آن انجام داده درحالی‌که تویوتا چنین کاری را در مورد سکویا انجام نداده است. به همین دلیل رفتن به داخل سکویا مانند پا گذاشتن به ماشین زمان است زیرا صندلی‌های پارچه‌ای آن یادآور کمری 2005 هستند و در کابینی به این بزرگی تنها یک پورت USB وجود دارد؛ بنابراین فقدان تکنولوژی‌های مدرن بشدت در داخل این خودرو احساس می‌شود. البته کابین سکویا بسیار جادار است تا جایی که حتی مردان درشت‌هیکل نیز می‌توانند در صندلی‌های ردیف سوم آن بنشینند اما مشکل اینجا است که هیچ پورت USB یا چیزی برای سرگرم شدن در این قسمت وجود ندارد.

اکسپیدیشن بشدت از جدیدتر بودن خود نسبت به دیگر رقبا بهره برده است. کابین این خودرو که از F150 الهام گرفته است، دارای محفظه‌های بزرگ، تعداد زیادی نگه‌دارندهٔ لیوان و فضای زیاد برای بزرگ‌سالان و بارهایشان در هر سه ردیف است. هردو ردیف اول و دوم صندلی‌های اکسپیدیشن به عقب می‌روند و دسترسی به ردیف سوم صندلی‌ها بسیار راحت صورت می‌گیرد. علاوه بر این، در هر ردیف از صندلی‌ها تعداد زیادی خروجی‌های برق، پورت‌های USB و محفظه‌های قرار دادن اشیاء وجود دارد درحالی‌که سرنشینان ردیف دوم می‌توانند از طریق کنسول مرکزی، سیستم اطلاعاتی-سرگرمی را کنترل کنند. همهٔ این موارد نشان می‌دهند که فورد اکسپیدیشن یک اس‌یووی قرن بیست‌ویکمی است.

نتیجه‌گیری
پس از انجام آزمایش‌های مختلف و بررسی مواردی چون عملکرد کلی، رفتار روی جاده، مصرف سوخت، ارزش و…، نهایتاً رتبه‌بندی این پنج اس‌یووی را انجام دادیم. آخرین مکان به تویوتا سکویا می‌رسد. البته همهٔ ما جاداری کابین آن‌را دوست داشتیم اما همه‌چیز در این خودرو قدیمی است. از عملکرد روی جاده گرفته تا طراحی داخلی و انتخاب متریال. شورلت و نیسان برای کسب رتبهٔ سوم جدال سختی باهم داشتند اما نهایتاً تاهو مدال برنز را از آن خود کرده و آرمادا در جایگاه چهارم قرار گرفت. البته اکثر آزمایش‌کنندگان قوای محرکه، سواری و توانایی بکسل آرمادا را بر تاهو ترجیح می‌دادند اما کارایی کمی بیشتر صندلی‌های ردیف سوم، سیستم اطلاعاتی-سرگرمی بهتر و عملکرد آفرود قابل‌توجه تاهو در کنار مصرف سوخت بهتر و هزینه‌های نگهداری کمتر موجب شد که نهایتاً آزمایش‌کنندگان اس‌یووی فول سایز شورلت را لایق مقام سوم بدانند.

با وجود اینکه دورانگو کوچک‌ترین خودروی این گروه بود اما هنوز هم در همهٔ قسمت‌ها نزدیک به مقام اول این رقابت عمل می‌کند. دورانگو هم اسپرت و هم گران‌قیمت احساس می‌شود درحالی‌که کم‌مصرف و ایمن است اما از سوی دیگر کابین کمی کوچک‌تر و هزینه‌های نگهداری بالا موجب شد که نهایتاً از دستیابی به جایگاه نخست بازبماند. فورد اکسپیدیشن اما خودرویی همه‌کاره است. این ماشین به طرز ماهرانه‌ای توانایی رانندگی شهری و بزرگراهی را با توانایی‌های آفرود و ظرفیت بکسل پیشرو در این کلاس ترکیب کرده است. همچنین کابین اکسپیدیشن از یک آپارتمان در نیویورک بیشتر جا دارد، از سیستم اطلاعاتی-سرگرمی مدرنی برخوردار است و یکی از کم‌مصرف‌ترین و ارزان‌ترین اس‌یووی‌های بازار محسوب می‌شود؛ بنابراین انتخاب ما به‌عنوان پیروز این رقابت بزرگ بدون شک فورد اکسپیدیشن است.

مقام پنجم: تویوتا سکویا TRD Sport 4WD
این خودرویی ده‌ساله است و سن بالای آن کاملاً احساس می‌شود. البته سکویا اس‌یووی بزرگ و ارزانی است و اگر این‌ها تنها ویژگی‌هایی هستند که به دنبال آن‌ها هستید می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.
مقام چهارم: نیسان آرمادا پلاتینوم 4WD
با وجود ارائهٔ سواری راحت و برخورداری از قوای محرکهٔ سریع، صندلی‌های ردیف سوم بی‌فایده، کنترل‌های الکترونیکی مبهم و پیچیده و هزینه‌های نگهداری بالا، آرمادا از رفتن روی سکو بازمی‌دارد.
مقام سوم: شورلت تاهو LT Z71 4WD
تاهو به‌عنوان پرفروش‌ترین اس‌یووی فول سایز بازار، به لطف صندلی‌های ردیف سوم کمی قابل‌استفاده‌تر، مصرف سوخت بهتر، عملکرد آفرود قدرتمندتر و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی مدرن، در جایگاه سوم قرار گرفت.
مقام دوم: دوج دورانگو RT
دورانگو نیز خودروی سالخورده‌ای محسوب می‌شود اما دوج آن‌را تاز نگه داشته است. البته در کابین این خودرو فضای زیادی وجود ندارد اما تجربهٔ رانندگی عالی، متریال خوب و قیمت ارزان، آن‌را در جایگاه دوم قرار داد.
مقام اول: فورد اکسپیدیشن XLT 4×4
این خودرویی جادار، هوشمند، راحت، سریع و کم‌مصرف است درحالی‌که چه در بزرگراه، چه در خارج جاده و چه در هنگام یدک کشی عالی عمل می‌کند؛ بنابراین فورد اکسپیدیشن بهترین خودروی این کلاس لقب می‌گیرد.
 
مشخصات فنی

 

فورد اکسپیدیشن

دوج دورانگو

شورلت تاهو

نیسان آرمادا

تویوتا سکویا

پیشرانه
3.5 لیتری V6
5.7 لیتری V8
5.3 لیتری V8
5.6 لیتری V8
5.7 لیتری V8

تنفس
توئین توربو
طبیعی
طبیعی
طبیعی
طبیعی

سوپاپ
DOHC 4/سیلندر
OHV 2/سیلندر
OHV 2/سیلندر
DOHC 4/سیلندر
DOHC 4/سیلندر

قدرت
375 اسب بخار
360 اسب بخار
355 اسب بخار
390 اسب بخار
380 اسب بخار

گشتاور
637 نیوتن متر
530 نیوتن متر
520 نیوتن متر
535 نیوتن متر
543 نیوتن متر

گیربکس
10 دنده اتوماتیک
8 دنده اتوماتیک
6 دنده اتوماتیک
7 دنده اتوماتیک
6 دنده اتوماتیک

محور محرک
چهارچرخ
چهارچرخ
چهارچرخ
چهارچرخ
چهارچرخ

رینگ و لاستیک
18 اینچ/275
20 اینچ/265
18 اینچ/265
20 اینچ/275
20 اینچ/275

طول
5.33 متر
5.11 متر
5.18 متر
5.30 متر
5.21 متر

عرض
2.03 متر
1.92 متر
2.04 متر
2.03 متر
2.03 متر

ارتفاع
1.94 متر
1.84 متر
1.89 متر
1.92 متر
1.89 متر

فاصلهٔ محوری
3.11 متر
3.04 متر
2.94 متر
3.07 متر
3.10 متر

فاصله از زمین
24.8 سانتیمتر
20.5 سانتیمتر
20.0 سانتیمتر
23.3 سانتیمتر
25.4 سانتیمتر

دایرهٔ چرخش
12.5 متر
12.5 متر
11.8 متر
12.6 متر
11.6 متر

وزن خالص
2614 کیلوگرم
2464 کیلوگرم
2588 کیلوگرم
2682 کیلوگرم
2692 کیلوگرم

توزیع وزن
50-50 جلو/عقب
52-48 جلو/عقب
52-48 جلو/عقب
52-48 جلو/عقب
51-49 جلو/عقب

ظرفیت کشش
4.2 تن
3.2 تن
3.8 تن
3.8 تن
3.2 تن

ظرفیت سرنشین
8 نفر
6 نفر
8 نفر
8 نفر
7 نفر

حجم صندوق بار
546 تا 2661 لیتر
487 تا 2392 لیتر
433 تا 2681 لیتر
467 تا 2701 لیتر
535 تا 3579 لیتر

شتاب صفرتا 96
6.2 ثانیه
6.5 ثانیه
7.9 ثانیه
6.2 ثانیه
6.8 ثانیه

مسافت 400 متر
14.8 ثانیه
14.9 ثانیه
16.2 ثانیه
14.8 ثانیه
15.2 ثانیه

شتاب جانبی
0.76 جی
0.80 جی
0.74 جی
0.73 جی
0.78 جی

ظرفیت باک
88 لیتر
93 لیتر
98 لیتر
98 لیتر
100 لیتر

مصرف سوخت
12.3 لیتر ترکیبی
13.8 لیتر ترکیبی
13.0 لیتر ترکیبی
15.7 لیتر ترکیبی
16.8 لیتر ترکیبی

قیمت پایه
55,900 دلار
47,390 دلار
56,875 دلار
63,385 دلار
55,535 دلار

قیمت تست‌شده
64,220 دلار
56,555 دلار
65,510 دلار
63,695 دلار
55,535 دلار

 
منبع: MotorTrend

توسط :
دیدگاه :
درباره نویسنده

Leave a Reply

*

captcha *