هاچ‌بک تاریخی فرانسوی

در زمان ساخت در فرانسه (سال) ۱۹۹۸ از جهات بسیار خودرویی پیشرو به شمار می‌آمد. طراحی داخلی و خارجی زیبا، دینامیک حرکتی کم‌نقص، مصرف سوخت مناسب، سازگاری با محیط زیست، ترمز قوی، فرمان هیدرولیک نرم، موتور پرشتاب، مجهز بودن به سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز تمامی توجه‌ها را به او جلب کرد. از زمان ورودش به بازار خودروی ایران در سال ۱۳۸۰ تا به امروز، همچنان پرطرفدارترین ماشین در میان ایرانیان باقی مانده است. تابستان سال ۹۱، خبر قطع همکاری ایران خودرو با شرکت پژو به علت تحریم‌ها و توقف تولیدش، جامعه ایرانی را در شوک فروبرد و آشفته‌بازار خرید و فروش محصولات شرکت ایران خودرو را به راه انداخت. تا آنجا که ایران خودرو بر آن شد تا به هر قیمتی و بدون نظارت تولیدکنندگان فرانسوی، و فاز داخلی‌سازی صد در صد هاچ‌بک فرانسوی را در سال ۹۲ اجرایی و جایگزینش را به بازار وارد کند. پژو ۲۰۶، پرفروش‌ترین محصول شرکت پژو از آغاز راه‌اندازی این کمپانی تا به امروز بوده است. در ایران نیز حتی نایاب شدن نمونه فرانسوی و جایگزینی مدل ایرانیزه شده، نتوانست آمار بالای خرید و فروش پژو ۲۰۶ کاهش دهد.
پژو ۲۰۶، علی‌رغم جثه کوچک، خودرویی نسبتاً امن و قابل اعتماد محسوب می‌شود و در تست‌های تصادف Euro NCAP چهار ستاره از پنج ستاره ایمنی را به دست آورده است. از پس جاده‌های ناهموار برمی‌آید و قابلیت عکس‌العمل مناسب و تغییر مسیرهای سریع را دارد. در سفرهای طولانی امتحان خود را پس داده است و کابینی آرام دارد که سطح سر و صدای باد و جاده را در کم‌ترین حد ممکن نگه می‌دارد. همین امتیازات کافی است برای اینکه خرید و فروش پژو ۲۰۶ به‌ویژه تیپ 2 و 5 تا این اندازه در ایران طرفدار داشته باشد.
زمانی که 206 تیپ 5 به بازار عرضه شد یکی از بهترین‌ها محسوب می‌شد چراکه از تیپ‌های قبلی به‌صرفه‌تر و آپشنال‌تر است. موتور 1.6 لیتری TU5 با توان تولید 110 اسب بخار، گیربکس 5 سرعته دستی، ترمزهای ABS دیسکی 4 کاناله و ارتفاعی کمتر در سیستم تعلیق همگی باعث شده است تا حتی امروزه روز هم تیپ 5 پژو 206 یکی از پرفروش‌ترین اتومبیل‌های موجود در بازار ایران باشد. حتی پژو پارس که خودرویی خانوادگی و جادار است و هزینه‌های کم‌تری نسبت به 206 دارد نتوانسته با آن رقابت کند. مصرف سوخت بهینه‌تر، طراحی جذاب‌تر، قدرت موتور بالاتر و شتاب بیشتر از امتیازات 206 تیپ 5 نسبت به پژو پارس است.
به گزارش ویرلن؛ یکی از مشکلات پژو 206 جثه کوچک و صندوق عقب کم‌فضای آن است. بنابراین نمی‌تواند برای سفرهای پرجمعیت خانوادگی گزینه‌ای ایده‌آل باشد. به همین دلیل با استفاده از پلت‌فرم پژو 206، ماشین صندوقدار جدیدی در سال 2005 معرفی شد که پژو 206 SD نام گرفت. 206 سدان خودرویی کم‌مصرف، پرشتاب و با ایمنی مناسب است که مدل دوگانه‌سوز آن‌هم تولید می‌شود. اس‌دی خیلی زود جای خودش را در میان خودروهای خانوادگی داخلی باز کرد و به یکی از پرفروش‌ها تبدیل شد. با این حال در میان خانواده پژو، خرید و فروش پژو 206 هاچ‌بک در بازار ایران، علی‌رغم کاهش کیفیت آن در مقایسه با نمونه‌های سابق که با قطعات فرانسوی مونتاژ می‌شد، هم‌چنان حرف اول را می‌زند.
ریپورتاژ آگهی‌

توسط :
دیدگاه :
درباره نویسنده

Leave a Reply

*

captcha *