هیوندای سوناتا 2018: شاهزاده‌ای از تبار جومونگ

در بازار ایالات متحده ما شاهد افول محبوبییت سدان‌های سایز متوسط هستیم، چرا که مشتریان آمریکایی کراس اوورها را در اولویت سبد خرید خود قرار داده‌اند. کلیه سدان‌های غیرلوکس در بحث آمار فروش خود با لغزش مواجه شده‌اند؛ اما این بدان معنی نیست که بازار خودروهای سدان خالی از هرگونه محصول رقابتی شده باشد. شرکت ژاپنی هوندا از یک آکورد تاثیرگذار رونمایی کرده و رقیب هموطنش یعنی تویوتا، کمری جدید و باصلابت را راهی میدان نموده است. برای سال جدید، رقیب کره‌ای نیز بیکار نبوده و هیوندای سوناتا 2018 را با یک سامانه انتقال قدرت جدید، طراحی داخلی اعیانی‌تر و طراحی خارجی اصلاح شده به ویژه در قسمت جلوپنجره، درب موتور و چراغ‌ها، راهی کارزار جهانی نموده است. در ضمن با بروزرسانی‌هایی که در قسمت شاسی صورت گرفته است، ما شاهد هندلینگ به مراتب بهتری از سوی سوناتا هستیم.
با وجود تغییرات زیاد، پیشرانه هیوندای سوناتا 2018 دست نخورده باقی مانده است. بسیاری از خریداران موتور 2.4 لیتری تنفس طبیعی 185 اسب بخاری را در زیر کاپوت سوناتا 2018 خواهند یافت. در ایران نیز بسیاری از محصولات هیوندای و کیا به این پیشرانه مجهز شده‌اند. همچنین نیروگاه 2 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ، با همان قدرت 245 اسب بخار و گشتاور 352.5 نیوتن‌متر به کار خود ادامه می‌دهد اما این بار معاون خود را تغییر داده و مسئولیت انتقال نیرو را به جناب گیربکس هشت سرعته تازه وارد، سپرده است. حس رانندگی با این پیشرانه مانند نسخه V-6 است با این تفاوت که بزرگی و سنگینی آن را ندارد.
هیوندای سوناتا 2018 توربوشارژ، شتاب صفر تا 96 معادل 7.1 ثانیه دارد که در حدود یک ثانیه نسبت به رکورد مدل 2015 مجهز به همین پیشرانه، سریعتر است.اما این سوناتای تقویت شده نسبت به برخی رقبای هم‌رده خود همچنان ضعیف‌تر است. به عنوان مثال هوندا آکورد 2 لیتری توربو مدل 2018 در تست شتاب 0-96km/h، رکوردی معادل 5.7 ثانیه را کسب نموده است. همچنین در تست یک چهارم مایل نیز سوناتا نسبت به آکورد عملکرد ضعیف‌تری دارد. نتایج تست مذکور برای سوناتا برابر 15.3 ثانیه و سرعت 150.8 کیلومتربرساعت بوده است که در برابر رکورد حریف ژاپنی با حداکثر سرعت 159.8 کیلومتربرساعت و زمان 14.3 ثانیه، کمی کند به نظر می‌رسد.
قدرت ترمزگیری سوناتا در پیست کاملا راضی کننده است و شتاب جانبی این خودرو در گذر از مسیر به شکل 8 برابر رقم راضی کننده 0.66جی و شتاب جانبی متوسط آن 0.87جی است که کاملا با رقبا برابری می‌کند. در جاده‌های واقعی، سوناتا نسبت به عملکرد سدان‌های بزرگ، تیز و فرزتر بوده و کمتر نیازی به دور سه فرمان در هنگام دور زدن، حس خواهد شد.
اگر به دنبال مصرف سوخت بهینه هستید، سوناتای اکو برازنده شماست. در صورتی که به 178 اسب بخار قدرت نیاز دارید، مصرف سوخت سوناتای شما به ترتیب در شهر/جاده/ترکیبی معادل 8.4/6.36/7.59 لیتر بر صد کیلومتر است. نسخه توربو دو لیتری نیز با مصرفی برابر 10.23/7.35/9.05 مواجه است. در عمل سوناتا حتی بهتر ظاهر شده و ما موفق شدیم تا به مصرف سوخت 10/5.81/8.14 (ازچپ به راست:شهر/جاده/ترکیبی) دست یابیم که رقم مرتبط با مصرف ترکیبی حتی برای برخی خودروهای کوچکتر نیز بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
باوجود آهسته‌تر بودن سوناتا 2.0T نسبت به رقبا، برچسب قیمتی این خودرو کاملا رقابتی است. قیمت پایه برای این خودرو برابر 33,335 دلار در ایالات متحده است.
در حالی‌که خبری از هیچگونه پکیج امکانات به صورت انتخابی نیست، تجهیزات ایمنی استاندارد این خودرو به شرح ذیل است:سنسورهای پارک، ترمز خودکار اضطراری یه همراه تشخیص عابر پیاده، تشخیص نقاط کور، هشدار ترافیک پشت سر، سیستم کمکی تغییر مسیر، سامانه حرکت بین خطوط و سیستم کمکی ترمز.
همچنین تجهیزات رفاهی موجود در هیوندای سوناتا 2018 شامل موارد زیر است:چراغ‌های LED، درب صندوق عقب از نوع هندزفری، صندلی‌های جلو مجهز به تهویه و گرمکن، سامانه تهویه مطبوع دوگانه، صفحه نمایشگر لمسی هشت اینچی، مسیریاب، اپل کارپلی و اندرویداتو، شارژ بیسیم، جلو پنجره شبکه‌ای، سیستم صوتی با ده بلندگو و ساب ووفر، تریم بیرونی کروم تیره و سپر جلو با قسمت تیره رنگ در پایین آن.

پس از افزودن کفپوش مات به خودروی مورد آزمایش ما، قیمت آن به 33,460 دلار رسید که در مقایسه با هوندا آکورد تورینگ با پیشرانه 2 لیتری و سطح امکانات یکسان با این نسخه از سوناتا، در حدود 3 هزار دلار ارزانتر است. البته هوندا آکورد مورد نظر به صورت استاندارد از هدآپ دیسپلی نیز بهره می‌برد. داخل کابین سوناتا در مقایسه با آکورد، کاملا جدید نیست و برخلاف بسیاری از رقبا که به سمت ادوات لمسی رویگردان شده‌اند، هنوز تعداد زیادی دکمه فیزیکی در این کابین قابل مشاهده است.
سیستم اطلاعات سرگرمی و گرافیک نقشه‌های مسیریابی کمی قدیمی به نظر می‌رسند اما صندلی‌های اسپرت آن بسیار راحت هستند و به لطف ارتفاع پایین شیشه جلویی و سایز مناسب سایر شیشه ها، از دید به بیرون مناسبی نیز برخوردار است.
از نظر ما هیوندای سوناتا 2018 در این سگمنت بهترین نیست اما از مزیت قیمتی برخوردار است و این همان نکته‌ای است که آن را متمایز می‌کند. علی‌رغم ظاهر نسبتا کلیشه‌ای که دارد و با وجود دینامیک رانندگی و شتاب اصلاح شده، سوناتا گزینه‌ای مناسب در این سگمنت است.

منبع: motortrend

توسط :
دیدگاه :
درباره نویسنده

Leave a Reply

*

captcha *