پاک‌ترین دیزلی‌ها هم پاک نیستند!

اگرچه خودروهای دیزلی جدیدترین استانداردهای آلایندگی اروپایی را پاس می‌کنند اما معمولاً نیتروژن اکسید بیشتری را در شرایط رانندگی واقعی وارد جو می‌کنند.
این را دانشمندان انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل پاک می‌گویند. این موسسه که به‌صورت غیردولتی کار کرده و در برلین مستقر است نتایج مطالعه جدید خود را منتشر کرده است. این موسسه با مؤسسات دیگری همچون فیا همکاری داشته است.
سیستم خلاقانه آلایندگی واقعی شهری (True) امروز سیستم رتبه‌بندی جدیدی را معرفی کرده که نشان دهنده آلایندگی نیتروژن دی‌اکسید واقعی بوده و خودروها را به سه رنگ سبز، زرد و قرمز معرفی می‌کند تا بدین ترتیب میزان آلایندگی آن‌ها را نشان دهد.
این سیستم می‌گوید حدود 4850 مدل خودروی یورو 3 تا یورو 6 را تست کرده و شگفت اینکه تمامی خودروهای دیزلی یورو 3 تا یورو 5 امتیاز ضعیف را به دست آورده و 91 درصد خودروهای یورو 6 نیز در وضعیت قرمز قرار دارد. در مقام مقایسه باید گفت تمامی خودروهای بنزینی یورو 6 رتبه‌بندی خوب یا متوسط را کسب کرده‌اند.
در این مطالعه همچنین گفته شده که 4 گروه خودروسازی 12 برابر آلایندگی متوسط بیشتری در مقایسه با حد مجاز آلایندگی یورو 6 داشته و آلاینده‌ترین گروه خودرویی نیز 18 برابر بیشتر از حد مجاز آلاینده آزاد کرده است.
تمامی خودروهای دیزلی یورو 6 در شرایط رانندگی واقعی آلایندگی نیتروژن اکسید بیشتری در مقایسه با حد مجاز داشته‌اند. محققان همچنین فهمیده‌اند که آلاینده‌ترین خانواده خودرویی بنزینی تقریباً آلایندگی مشابهی با پاک‌ترین خانواده خودرویی دیزلی داشته است.
آلایندگی نیتروژن اکسید تمامی خودروهای دیزلی یورو 5 تست شده حداقل دو برابر حد مجاز بوده و بدترین آن‌ها 18 برابر آلاینده‌تر بوده است.
یکی از مسئولان این موسسه می‌گوید:
اگر من یک خریدار بودم با یک نگاه به این نتایج می‌فهمیدم که نباید خودرویی دیزلی بخرم. حتی خودروهای دیزلی یورو 6 هم عملکرد خوبی ندارند بنابراین اکثر نباید اجازه تردد در مراکز شهری را داشته باشند.
مایک هاوز مدیر اجرایی انجمن خودروسازان و واردکنندگان موتوری می‌گوید:
به لطف سرمایه‌گذاری سنگین، هر نسل از خودروها پیشرفته‌تر از قبل بوده و آلایندگی کمتری ایجاد می‌کنند. خیال مشتریان باید از بابت اینکه خودروهای جدید کنونی پاک‌ترین نمونه‌ها بوده و کاملاً با استانداردهای آلایندگی اتحادیه اروپا همخوانی دارند راحت باشد.
محبوبیت پیشرانه‌های دیزلی از اواسط سال 2015 و زمانی که دیزل گیت فولکس‌واگن منتشر شد رو به افول گذاشته است. از آن زمان تاکنون قوانین سخت‌گیرانه‌تری معرفی شده اما چندین شهر مهم اروپایی اعلام کرده‌اند موانعی برای تردد این خودروها در مراکز شهری در نظر خواهند گرفت.

توسط :
دیدگاه :
درباره نویسنده

Leave a Reply

*

captcha *