پهلوانی از شرق: بررسی هاوال H9 مدل 2018

هاوال یکی از سرشناس‌ترین شرکت‌های خودروسازی چین است که به همراه برندهای زیرمجموعه سایک موتورز نظیر MG و LDV، فکر افزایش فروش محصولات خود در بسیاری از بازارها از جمله استرالیا را در سر می پروراند. اما با توجه به وجود تعدد برندها در بازار استرالیا، شرکت‌های چینی کار سختی در پیش رو دارند.
شاسی بلند پرچمدار شرکت هاوال به نام H9، در نسخه جدید خود برخی از کاستی‌های ورژن قبلی را اصلاح نموده و به دنبال افزایش سهم خود از بازار است. اما وقتی که می‌شود با قیمت مشابه، خودروهایی مانند هیوندای سانتافه سطح پایین، مدل‌های پایه کیا سورنتو و نسخه دیزلی میتسوبیشی پاجرو اسپرت را خریداری نمود، چه دلیلی دارد که سراغ یک برند چینی برویم؟!
مدل 2018 شاسی بلند H9 با توجه به نظرات مشتریان محلی بازتولید شده و دارای برچسب قیمتی 41,990 دلار برای نسخه lux و 45,990 دلار استرالیا بابت ورژن اولتیمیت است که نسبت به قبل منطقی‌تر به نظر می‌رسند.
پیشرانه این خودرو یک موتور 4 سیلندر دو لیتری توربوشارژ است که توان خروجی آن از 215 اسب بخار به 241 اسب بخار رسیده و گشتاور آن با 26 واحد افزایش، به 350 نیوتن-متر گسترش یافته است. این گشتاور به لطف افزایش نسبت تراکم سیلندر به رقم 1:10، از دور موتور 1800rpm در اختیار راننده قرار می‌گیرد. ظرفیت یدک کشی این خودرو 2500 کیلوگرم بوده و مصرف سوخت آن معادل 10.9 لیتر بر صد کیلومتر است، 10 درصد بهتر از جیپ گرندچروکی.
وظیفه انتقال قدرت در این خودرو به گیربکس هشت سرعته اتوماتیک، ساخت ZF آلمان سپرده شده که به جای نمونه شش سرعته قبلی به خدمت فراخوانده شده است و دارای حالت دستی و اسپرت به همراه پدل-شیفتر است.
قوای محرکه کار خود را به طرزی قابل احترام انجام می‌دهند و با وجود وزن 2230 کیلوگرمی این جانور، تنها زیر ده ثانیه زمان نیاز دارد تا از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد. پاسخگویی پیشرانه مناسب است و قدرت متعادلی را ارائه می‌دهد. H9 یک خودروی شاسی بلند خانوادگی است که از دیفرانسیل عقب قفل شونده ایتون استفاده می‌کند. سیستم تعلیق در جلو از نوع جناغی دوبل و در عقب به صورت چند اتصاله است که باعث شده تا کنترل بدنه این خودرو در مسیر مستقیم و همچنین هنگام عبور از پیچ‌ها، شایسته یک کراس اوور شاسی‌بلند نباشد.

استفاده از تایرهای کومهو بر روی رینگ‌های 18 اینچی، سواری راحت‌تری را فراهم آورده و عبور از شیارهای کوچک را با نرمی بیشتری همراه نموده است. عملکرد فرمان هیدرولیک با سطح مقاومت پایین، باعث سهولت پیچیدن شده است. اما حین عبور از پیچ‌های متوسط ضرباتی در غربیلک فرمان حس می‌شود و صدای لرزش درب کاپوت در عبور از ناهمواری ها آزاردهنده است.
نقطه قوت این خودرو در قابلیت‌های آفرود آن نهفته است که چه در حالت استاندارد و چه با کیت تعلیق آیرون-من، قابل تحسین است. ما با این خودرو موفق شدیم از شیبهای 40 درجه بالا برویم، از آبی به عمق نیم متر گذر کنیم و از مسیر صخره‌ای عبور نماییم.
ارتفاع کف آن از سطح زمین برابر 206 میلیمتر است و حالات آفرود مبتنی بر تکنولوژی در این خودرو موجود هستند که شامل حالت‌های set and forget، مسیر سنگریزه، مسیر برفی و یا گل آلود، و حالت دنده کشی رنج-کوتاه 4L، می‌شود. در ضمن هاوال سیستم HDC را برای کاهش بیشتر سرعت در سرازیری، ارتقا داده است. به جرأت می‌توان گفت که این خودرو از نظر آفرود چیزی از رقبای صاحب نام خود کم ندارد.
اما نکته ای که نمی‌توان با قطعیت راجع به آن نظر داد، یه دوام این خودرو در بلند مدت مربوط می‌شود و شاید گارانتی پنج ساله آن، تاحدی موجب تسلای خاطر مشتریان H9 شود.
در داخل کابین نیز با داشبوردی ساده و بروز مواجه هستیم که از نظر متریال با کابین جیپ گرند چروکی قابل مقایسه است. اهرم تعویض دنده، سطوح تماس و متریال متضاد به کار رفته در کابین، در سطح قابل قبولی قرار دارند. در پشت غربیلک فرمان نیز یک صفحه بزرگ سرعت سنج دیجیتالی TFT با نشانگر الکترونیکی سرعت وجود دارد.

نسخه پایه H9 به طرز مناسبی از تجهیزات و امکانات مختلف غنی شده است. سانروف، حسگرهای جلو و عقب، دوربین دید عقب، نمایشگر نقاط کور، هشدار انحراف از مسیر، هشدار ترافیک پشت سر، صفحه نمایشگر لمسی هشت اینچی، مسیریاب ماهواره‌ای، سیستم صوتی با ده بلندگو و تهویه با تنظیمات سه گانه، تجهیزات استاندارد آن هستند. شش ایربگ و قابلیت نصب ایزوفیکس را به آنها اضافه نمایید. همچنین با پرداخت 4000 دلار دیگر می‌توانید از سانروف بزرگتر، صندلی‌های شبه چرمی مجهز به گرمکن و سردکن و ماساژ دومرحله ای، سیستم صوتی اینفینیتی، چراغ‌های زنون و صندلی‌های ردیف سوم با قابلیت تاشدن به صورت الکتریکی را بدست آورید.

عملکرد صفحه نمایشگر لمسی مناسب است اما کارکردن با منوی آن کمی مشکل است. اثری هم از کارپلی و اندرویداتو مشاهده نمی‌شود. صندلی‌های عقب بزرگ و راحت هستند و در بالای آنها چراغ مطالعه وجود دارد. تهویه قابل تنظیم نیز موجبات آسایش بیشتر سرنشینان عقب را فراهم آورده و دید به بیرون، به واسطه پنجره‌های بزرگ کاملا مناسب است. در ضمن صندلی‌های ردیف سوم هم به اندازه کافی جادار بوده و از تهویه برخوردار هستند.

هاوال H9 خودروی خوبیست که هم برای مصارف خانوادگی مناسب بوده و هم قابلیت آفرود سطح بالایی ارائه می‌دهد اما با وجود رقبایی نظیر هیوندای و کیا، تصمیم به خرید این خودرو تا حد زیادی مشکل است و اگر شما عزم خود را برای تصاحب آن جزم نموده‌اید، بهتر است بدانید که اصلا کار مضحکی انجام نداده‌اید.

منبع: caradvice

توسط :
دیدگاه :
درباره نویسنده

Leave a Reply

*

captcha *