چراغ های آفرود

مرجع تخصصی خودرو و تیونینگ | پارس تیونینگ


وقتی در طبیعت وحشی، دور از روشنایی خیابان های شهری و راه های بین ایالتی، شب فرا می رسد شما از داشتن چراغ های خودروی خود خوشحال خواهید بود. اکثر خودروهای 4×4 از کارخانه با چراغ های آفرود بیرون می آیند. مثلا، لامپ مخصوص مه – که لامپ های گردی هستند با کارایی و بازده بالا ،و پرتو کم ولی گسترده ای دارند – در بسیاری از وانت ها و SUVها به طور استاندارد و معمول موجود است. چراغ جلویATVها هم معمولا سیستم سه پرتویی دارند که راننده می تواند فقط نور پایین، یا نور بالا و پایین را باهم استفاده کند، یا کلا همه را خاموش کند.
اکثر رانندگان آفرود مایلند چراغ های کارخانه ای خودروی خود را با چراغ های کمکی تکمیل کنند. برای این کار باید موارد زیر را درنظر داشته باشید:

مرجع تخصصی خودرو و تیونینگ | پارس تیونینگ

 

  • گرد یا مستطیل. چراغ های آفرود با اندازه و شکلهای گرد یا مستطیل عرضه می شوند. چراغ های گرد بین 5 تا 9 اینچ (13 تا 23 سانتی متر) قطر دارند، و چراغ های مستطیل معمولا بین 5 در 7 یا 6 در 9 اینچ هستند (13 در 18 یا 15 در 23 سانتی متر). بسیاری از رانندگان آفرود خودروی خود را با هردونوع این چراغ ها مجهز می کنند.
  • ساخت هوزینگ. چراغ های آفرود باید به قدر کافی بادوام باشند تا دربرابر استفاده زیاده از حد و نامناسب تاب بیاورند. به دنبال یک هوزینگ محکم و لنزهای پلی کربنات نشکن باشید. بعضی از تولیدکنندگان برای محافظت از لامپ ازپوشش های توری استفاده می کنند.
  • بازده روشنایی. دوچیز را باید در اینجا در نظر داشته باشید: شکل لنز و تکنولوژی حباب لامپ. بسیاری از مشتاقان و علاقمندان آفرود لامپ های گرد را ترجیح می دهند زیرا لنزهای پارابولیک یا سهمی شکلی دارند که فیلامان در نقطه کانونی آن قرار گرفته است. این طراحی نسبت به یک لنز مربع یا مستطیل بازده نوری بهتری دارد. لامپ های زنون نیز بازده نوری بیشتری نسبت به لامپ های هالوژنی دارند. لامپ زنون نور بیشتری دارد و برق خیلی کمتری مصرف می کند. جدای از این، نوری که تولید می کند سفیدتر است و به نورخورشید شباهت بیشتری دارد.
  • الگوهای پرتو. لامپ های بسیاری برای مه یا رانندگی موجود است، که علامت هرکدام نشان دهنده پرتو و نوری است که لامپ تولید می کند. چراغ های مخصوص مه پرتویی کوتاه و گسترده دارند که خیلی جلوتر از جلوی ماشین را روشن نمی کند. چراغ های مخصوص رانندگی پرتوی کم عرض تری دارند و فاصله بیشتری را روشن می کنند. بعضی لامپ ها پرتوی “مدادی” دارند، جریانی طولانی از نور تا فاصله ای حدود 2,500 پا (762 متر). اما با این حال می توان نور لامپ های دیگر را هم تنظیم کرد.

 

مرجع تخصصی خودرو و تیونینگ | پارس تیونینگ

البته، انتخاب چراغ های آفرود تازه شروع کار است. شما باید آن ها را سوار کنید. کیت چراغ، که معمولا لامپ، دسته سیم کشی، رله و سوئیچ هم دارد، می تواند کار نصب چراغ را آسان کند. و آخر اینکه، یک ریل چراغ بند، که روی سقف یا سپر ماشین وصل می شود، می تواند جای بیشتری برای نگهداری چراغ های کمکی فراهم کند.

مترجم : علیرضا فروغی فر
منبع : پارس تیونینگ

درباره نویسنده

Leave a Reply

*

captcha *