چرخ های آفرود ( رینگ)

چرخ های آفرود ( رینگ)


مرجع تخصصی خودرو و تیونینگ | پارس تیونینگ

چرخ ها را باید بعد از انتخاب تایر انتخاب کنید. معمولا، برای رانندگی آفرود هرچه چرخ بزرگتر باشد بهتر است، اما وزن خودرو اندازه تایر و چرخ را تعیین می کند.
پس از اینکه اندازه چرخ را مشخص کردید، باید به فکر ترکیب و اجزای سازنده چرخ باشید. دو گزینۀ عمده وجود دارد: چرخ های آلیاژی و چرخ های استیل (فولادی). در چرخ های آلیاژی، آلومینیوم فلز اصلی است که چرخ سبکی را می سازد. این وزنِ کم کمک می کند تا خودرو مسافت بیشتری را طی کند و فشار کمتری بر یاطاقان ها و قسمت های دیگر وارد می کند. اما چرخ های آلیاژی خیلی محکم نیستند. یک تصادف محکم با یک تخته سنگ می تواند چرخ را بشکند؛ و وقتی وسط ناکجاآباد باشید تعویض آن سخت است. چرخ های استیل استحکام بیشتری دارند چون دارای مقدار زیادی آهن مخلوط با کربن و عناصر دیگر هستند. مقاومت افزودۀ چرخ های استیل هزینه بیشتری در طول کیلومترهای رفته و در اثر ساییدگی و پارگی دارد، اما در شرایط آفرود کاربردی تر و سودمندترند.
همچنین اگر می خواهید باد لاستیک های خود را تا حد زیادی کم کنید می توانید از چرخ های بیدلاک (bead-lock wheel، یعنی چرخ هایی که لبه گرد لاستیک به دور آن می افتد. مترجم ) استفاده کنید. اگر دلیلش را بدانید می توانید بفهمید چرا چرخ ها و تایرها با هم کار می کنند. در یک چرخ معمولی، فشار هوا به لبه های (گرد شده) تایر یا bead فشار می آورد، حلقه ای از استیل که به شکل سیم به دور دورۀ چرخ پیچیده می شود. وقتی فشار بر لبه ها افزایش می یابد، به لبه های چرخ هم فشار وارد می شود و تایر را محکم سرجایش نگه می دارد. با کاهش فشار، گیر لبه های تایر هم کم می شود. وقتی باد لاستیک خیلی خالی شود تایرها روی چرخ و رینگ می چرخند و یا بدتر از آن، کاملا از چرخ جدا شده و در می آیند.
اینجاست که سیستم بیدلاک خارجی وارد عمل می شود. بیدلاک های خارجی دارای رینگی هستند که لبه های بیرونی تایر را با یک سری پیچ به چرخ محکم می کند. در بعضی از بیدلاک ها از 8 پیچ استفاده می شود، و بعضی دیگر 32، 36، یا حتی 40 پیچ دارند. تعداد پیچ ها مهم است زیرا باید چرخ های بیدلاک را مرتبا چک کنید تا ببینید همه پیچ ها سفت هستند یا نه. اگر یک سیستم 32 پیچی و 5 تایر (به اضافه تایر زاپاس) داشته باشید باید 160 پیچ را چک کنید!
همانطور که می بینید، باید درباره خرید چرخ ها و تایرهای ماشین آفرود خوب فکر کنید، اما تصمیم بزرگ هنوز باقی است.

مترجم : علیرضا فروغی فر
منبع : پارس تیونینگ

درباره نویسنده

Leave a Reply

*

captcha *