کانسپت‌های برجسته تاریخ اتومبیل

کادیلاک سی‌اِنسی‌اِن همان کوروت موتور وسطی نبود که همگان انتظار آن را می‌کشیدند، امّا در عین حال، یک محصول فوق‌العاده بود. این خودرو برای پیشرانه یک موتور میانی V-12 با حجم 7.5 لیتر استفاده می‌کرد که برای این سوپرماشین، قدرتی معادل ۷۵۰ اسب‌بخار به همراه داشت.
فورد GT90کمپانی فورد قبل از آن که مدل نمادین GT را در سال ۲۰۰۵ عرضه کند، از نمونه GT90 رونمایی کرد. این خودرو که مجموعه‌ای کامل از طراحی‌های گوشه‌دار و همین طور، برخی الگوهای کلاسیک را در خود داشت، مجهز به یک V12 با چهار توربوشارژر در پشت کابین بود و خروجی پیشرانه‌اش به ۷۲۰ اسب‌بخار می‌رسید.
لانچیا استراتوس زیرواستراتوس زیر یکی از متفاوت‌ترین طراحی‌ها بر روی چهار چرخ است که با ساختار گُوِه‌ای خود، می‌تواند هوا را بشکافد و به پیش برود. بسیاری از کارشناسان این مدل را بهترین کانسپتی می‌دانند که تاکنون از جانب یک خودروساز ارائه شده است.
داج کوپرهدکوپرهِد که به عنوان یک نسخه مقرون‌به‌صرفه‌تر از «وایبر» به دنیای خودرو معرفی شد، در واقع یک نسخه جمع‌وجورتر از سوپرماشین V10 داج به شمار می‌رفت. در این کانسپت از یک موتور V6 با خروجی ۲۲۰ اسب‌بخار استفاده شده بود و البته هیچ‌گاه به خطّ تولید راه پیدا نکرد.
مرسدس‌بنز C111با اینکه C111 از نقطه نظر فنی، یک خودروی «مفهومی» محسوب می‌شد، امّا مرسدس‌بنز بیش از ۱۲ نمونه از آن تولید کرد. این خودرو کاملاً برخلاف قواعد مرسوم، به‌ویژه برای خودروسازی مانند «مرسدس» ساخته شده بود و از یک طراحی با موتور وسط، آن هم از نوع «روتاری» بهره می‌گرفت.
مازراتی بریج‌کیج 75thکانسپت بریج‌کیج در سال ۲۰۰۵ به عنوان ادای دِین به خودروی مسابقه قدیمی مازراتی بریج‌کیج در سال های دهه ۱۹۶۰ میلادی و همین‌طور، به منظور بزرگداشت هفتاد و پنجمین سالگرد تأسیس پینین‌فارینا ساخته شد. در یک طراحی جالب‌توجه در این خودرو، نیمه جلویی کابین بالا می‌رفت و به این وسیله، دسترسی به آن مقدور می‌شد.
جیپ J-12J-12 که بر اساس یک نسخه اصلاح‌شده از شاسی رنگلر ساخته شده بود، ظاهری شبیه به تراک‌های دوره «کایزر» را داشت که باعث می‌شد تبدیل به یک وسیله نقلیه رؤیایی برای «آفرود» شود. در این خودرو، تمام سخت‌افزارهای مدرن در یک پوسته کلاسیک قرار گرفته بودند.
دام زیرودر حالی که خودروهای دام (Dome) از سطح همان «رؤیای کودکانه» فراتر نرفتند، امّا کانسپت «زیرو» همچنان به عنوان یکی از برترین کانسپت در اذهان علاقه‌مندان خودرو باقی ماند. این خودرو با استفاده از پیشرانه شش سیلندر ردیفی نیسان و یک گیربکس ۵ سرعته، می‌توانست گزینه خوبی برای قرار گرفتن در خط تولید باشد.
مزدا فورایفورای در نمایشگاه اتومبیل دیترویت در سال ۲۰۰۸ معرفی شد که حضورش بیشتر جنبه «نمایشگاهی» داشت. این خودرو برای پیشرانه از یک موتور ۴۵۰ اسب‌بخاری با ۳ رتور بهره می‌گرفت و صدای خارق‌العاده‌ای تولید می‌کرد.
فورد ایندیگوایندیگو که در سال ۱۹۹۶ رونمایی شد، از یک طراحی افراطی با بال جلو استفاده می‌کرد. همچنین چراغ‌ها در آینه‌ها جاسازی شده بودند و کابین به صورت روباز طراحی شده بود. طراحان فورد در بال جلو، حتی یک نوار LED نیز به کار برده بودند. از این خودرو، تنها دو نمونه ساخته شد و گفته می‌شود که یکی از آنها، در حالی که در مالکیت فورد نبوده، در یک تصادف کاملاً‌ از بین رفته است.
لامبورگینی میورالامبورگینی یک نسخه مدرن از سوپرماشین کلاسیکش، یعنی میورا را در سال ۲۰۰۶ ارائه داد تا به این وسیله چهلمین سال تولد خودروی اولیه را جشن بگیرد. این خودرو که به‌خوبی ظاهر میورای دهه ۱۹۶۰ را در ذهن‌ها یادآوری می‌کرد، در واقع، و در زیر پوسته خود، یک «مورسیه‌لگو» بود.
پونتیاک بَنشی IVمدل بنشی در اواخر دهه ۱۹۸۰ میلادی با اینکه دارای ظاهری قدیمی و ساده بود، امّا طراحی‌های خودروهایی مانند نسل چهارم فایربرد و کامارو را به شدت تحت‌تأثیر قرار داد. پونتیاک در این خودروی کانسپت از یک بدنه فایبرگلاس، یک نمایشگر سر بالا و یک موتور V8 انژکتوری با قدرت ۲۵۰ اسب‌بخار بهره گرفته بود.
منبع: roadandtrack

توسط :
دیدگاه :
درباره نویسنده

Leave a Reply

*

captcha *