کیت های آفرود

کیت های آفرود
مرجع تخصصی خودرو و تیونینگ | پارس تیونینگ


بعضی از دارندگان 4×4 هرگز تعلیق اولیه و موجود خودروی خود را اصلاح و تعویض نمی کنند، ولی خیلی ها هم این کار را می کنند. هدف اصلی از اصلاح تعلیق بالابردن بدنه و فریم خودرو است تا از زمین فاصله بیشتری پیدا کند. این کار جای بیشتری برای تایرهای بزرگ فراهم می کند و حرکت تعلیق را افزایش می دهد که همان میزان حرکت عمودی چرخ است که سیستم تعلیق میسر می سازد.

مرجع تخصصی خودرو و تیونینگ | پارس تیونینگ

تولیدکنندگان متعددی کیت های لیفت (بلند کردن)، یا سیستم های لیفت را مخصوص همین کارساخته اند. قبل از اینکه پولتان را صرف یک کیت لیفت بکنید، درباره عادات رانندگی آفرود خود فکری بکنید. رانندگی با سرعت بالا در بیابان نیازمند اصلاح تعلیقی بسیار متفاوت از سنگ نوردی است. و فراموش نکنید که رانندگی در جاده را هم در نظر داشته باشید. اگر خودروی شما فقط مخصوص رفتن به آفرود است – و مدام در کوره راه ها در رفت و آمد است – باید به فکر کیت نهایی باشید. اکثر مردم این قدر خوش شانس نیستند، بنابراین کیتی را انتخاب می کنند که هم برای خیابان و هم برای کوره راه عملکرد خوبی داشته باشد.

مرجع تخصصی خودرو و تیونینگ | پارس تیونینگ


دو نوع کیت لیفت عمده وجود دارد. برای اینکه فرق آن را بفهمید، باید شالوده یک خودروی آفرود را تصور کنید. بیشتر وانت ها و SUVها دارای بدنه ای هستند که روی فریم پیچ شده است (body-over-frame). در این طراحی، فریم استیل شالوده ای است که بدنه و همه قسمت های اصلی به آن متصل شده اند. حالا بیایید به کیت لیفت تعلیق بپردازیم. این کیت ها خودرو را با تعلیق فریم، بدنه، موتور و سیستم انتقال قدرت بالای چرخ ها بالا می برند. به عبارت دیگر، فاصله بین اکسل ها و شاسی افزایش می یابد. چنین کیتی عموما هزینه بیشتری دارد و نیازمند تخصص بیشتری برای نصب است تا هرگونه اصلاح و تعویض اکسل و فرمان، و ترمزها به خوبی انجام شود.

مرجع تخصصی خودرو و تیونینگ | پارس تیونینگ


نوع دوم کیت های لیفت بدنه هستند که کارشان کمی متفاوت است. این کیت ها سیستمی از بلوک ها یا فاصله اندازها را برای بالابردن بدنه روی فریم استفاده می کنند. به عبارت دیگر، تنها فاصله بین بدنه و فریم افزایش می یابد، که یعنی هندسۀ سیستم انتقال قدرت و فرمان تغییری نمی کند. با این حال فاصله بیشتری برای تایرها ایجاد می شود بدون اینکه مجبور باشید هیچ جزئی از تعلیق اصلی را اصلاح کنید. نتیجه اینکه، کیت های لیفت بدنه کم هزینه تر هستند و تخصص کمتری برای نصب نیاز دارند.
کیت های لیفت کارائی خودروی شما را بالا می برند، اما الزاما سواری نرم تری ایجاد نمی کنند. در بخش بعدی، درباره تجهیزاتی صحبت خواهیم کرد که برای زیرسازی و نرم کردن این سواری پر تکان و دست انداز لازم است.

مرجع تخصصی خودرو و تیونینگ | پارس تیونینگ

مترجم : علیرضا فروغی فر
منبع : پارس تیونینگ

درباره نویسنده

Leave a Reply

*

captcha *