گزارش چهاردهمین نمایشگاه خودروی اصفهان قسمت دوم

در قسمت نخست از سری مطالب گزارش چهاردهمین نمایشگاه صنعت خودروی اصفهان به سالن اول نمایشگاه که در اختیار گروه خودروسازی سایپا قرار داشت پرداختیم و حالا در دومین قسمت از این سری مطالب به سراغ سالن دوم رفته‌ایم که به شرکت‌های ایران‌خودرو و کرمان‌خودرو اختصاص داشت. بخش عمده‌ای از این سالن در اختیار ایران‌خودرو قرار گرفته بود و تقریباً تمامی محصولات جدید خود را در این محوطه به نمایش درآورده بود. اولین خودرو در این قسمت دنا پلاس بود. خودرویی که نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ دنا بوده و سعی شده در آن ایرادات سابق مرتفع گردد اما بااین‌وجود همچنان عدم هماهنگی در طراحی بیرونی آن به چشم می‌خورد ولی از سوی دیگر کیفیت داخلی آن برای خودرویی ایرانی نسبتاً مناسب است.

پس از دنا پلاس، رنو کپچر قرار گرفته بود. کراس‌اوور ساب‌کامپکتی که هم‌اکنون با قیمت 120 میلیون تومان به فروش می‌رسد. کمی آن‌طرف‌تر اما کراس‌اوور هم‌کلاس و هم‌وطن کپچر یعنی پژو 2008 قرار داشت و این کاملاً عجیب است که ایران‌خودرو هم‌زمان اقدام به مونتاژ دو کراس‌اوور ساب‌کامپکتی می‌کند که هردو در یک کلاس قرار داشت و رقیب مستقیم یکدیگر محسوب می‌شوند. بااین‌حال 2008 کمی ارزان‌تر بوده و 104 میلیون تومان قیمت دارد.

یکی دیگر از محصولات ایکاپ که در نمایشگاه حضور داشت نیز سدان پژو 508 بود که البته فعلاً به‌صورت وارداتی و با قیمت 189 میلیون تومان عرضه می‌گردد. این سدان فرانسوی در ایران با رقبای سرسختی چون هیوندای سوناتا، کیا اپتیما و همین‌طور هم‌وطنش رنو تالیسمان مواجه است.

در سوی دیگر دو محصول اتوماتیک به‌اصطلاح جدید ایران‌خودرو یعنی پژو 207 اتوماتیک و پژو پارس اتوماتیک قرار داشتند که هردوی آن‌ها به گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک مجهز شده‌اند. البته پارس اتوماتیک صرفاً در مدل LX و با پیشرانهٔ TU5 ارائه می‌گردد. پارس اتوماتیکی که در نمایشگاه به نمایش درآمده بود به رنگ جدید سفید صدفی بود که به گفتهٔ مسئولین غرفهٔ ایران‌خودرو با رنگ پژو 508 یکسان است. این رنگ صرفاً برای پارس اتوماتیک ارائه می‌گردد.

در قسمت دیگری از غرفهٔ ایران‌خودرو دو رنو تندر قرار داشتند که یکی پیکاپ و دیگری سدان فیس‌لیفت شدهٔ آن بود که توسط ایران‌خودرو، تندر پلاس نامیده شده است. در کنار تندر پیکاپ، کراس هاچ‌بک اتوماتیک مونتاژ ایران‌خودرو یعنی دانگ‌فنگ H30 کراس قرار داشت و کمی جلوتر نیز دیگر چینی مونتاژ ایران‌خودرو یعنی هایما S7 به نمایش درآمده بود درحالی‌که جای خالی برادر کوچک‌ترش یعنی هایما S5 نیز احساس می‌شد؛ و نهایتاً آخرین خودروی حاضر در غرفهٔ این شرکت نیز اس‌یووی سالخوردهٔ سوزوکی گرند ویتارا بود.

سمت راست سالن دوم اما همان‌طور که اشاره شد در اختیار کرمان‌خودرو و زیرمجموعه‌اش یعنی کارمانیا قرار گرفته بود. در ابتدای غرفهٔ این شرکت، محصولات لیفان شامل سدان 820 و کراس هاچ‌بک X50 به نمایش درآمده بودند که از محصولات نسبتاً قدیمی کرمان‌خودرو محسوب می‌شوند؛ اما کمی جلوتر اوضاع تغییر کرد چراکه در اینجا جدیدترین محصولات مونتاژی این شرکت به چشم می‌خوردند.

در ابتدا سدان جک J4 قرار داشت. این خودرو هرچند از محصولات قدیمی شرکت جک بشمار می‌رود ولی به‌تازگی توسط کرمان‌خودرو معرفی شده و هنوز تولید آن آغاز نشده است. J4 سدانی ساب‌کامپکت است که قرار است با گیربکس اتوماتیک در ایران تولید گردد ولی هنوز قیمت آن مشخص نیست.

در کنار J4، کراس‌اوور جدید S3 به نمایش درآمده بود که تولید آن به‌تازگی توسط کرمان‌خودرو آغاز شده است. S3 کراس‌اوور کوچک‌تری از S5 است که الهام گیری از محصولات هیوندای در طراحی آن به‌وضوح دیده می‌شود ولی طراحی بیرونی آن هماهنگ‌تر و تا حدودی زیباتر از برادر بزرگ‌ترش است. کیفیت داخلی این کراس‌اوور ساب‌کامپکت چینی هم نسبتاً مناسب است اما طراحی داخلی آن چندان زیبا به نظر نمی‌رسد. جک S3 از یک پیشرانهٔ 1.6 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی با 107 اسب بخار قدرت و 155 نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند و با قیمت 78 میلیون تومان به فروش می‌رسد که با توجه به کلاسش، قیمت بالایی است.  در کنار این ماشین نیز برادر بزرگ‌ترش یعنی جک S5 قرار داشت.

در طرف دیگر اما زیرمجموعهٔ کرمان‌خودرو یعنی شرکت تازه ‌تأسیس کارمانیا حضور یافته بود که کار خود را با مونتاژ محصولات شرکت چینی بی‌وای‌دی آغاز کرد و در نمایشگاه هم محصولات این شرکت را به نمایش درآورده بود. نخستین خودرو در این قسمت، کراس‌اوور S6 بود که نمونهٔ چینی نسل دوم لکسس RX بوده و اولین محصول تولید کارمانیا محسوب می‌شود. S6 خودرویی سالخورده است که این موضوع کاملاً در چهره و همین‌طور کابین آن دیده می‌شود. این خودرو هم‌اکنون 105 میلیون تومان قیمت دارد.

در آن‌سوی غرفهٔ کارمانیا اما نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ S6 یعنی مدل S7 قرار داشت که در داخل و خارج تا حد زیادی نسبت به S6 بهبود یافته است. طراحی بیرونی این خودرو تغییرات زیادی را تجربه کرده و بسیار مدرن‌تر از S6 به نظر می‌رسد. این موضوع به داخل S7 نیز کشیده شده و کابین آن به‌طور کامل با برادر سالخورده‌اش تفاوت دارد. کیفیت و طراحی داخلی این کراس‌اوور چینی نیز قابل‌توجه به نظر می‌رسید. همچنین این مدل به سه ردیف صندلی هم مجهز است که البته با توجه به شیب زیاد شیشهٔ عقب احتمالاً فضای سر زیادی برای سرنشینان عقب وجود نخواهد داشت. S7 اما خودروی گران‌تری بوده و قیمت 130 میلیون تومان برای آن اعلام شده است.

و نهایتاً آخرین خودرویی که در این مطلب بدان می‌پردازیم سدان جدید کارمانیا یعنی بی‌وای‌دی F3 است. این ماشین یک سدان کامپکت است که در بیرون از طراحی نسبتاً قابل قبولی برخوردار است درحالی‌که کابین آن نیز برای خودرویی با این قیمت، کیفیت مناسب و قابل قبولی دارد. F3 به یک پیشرانهٔ 1.5 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی مجهز است که 105 اسب بخار قدرت و 145 نیوتن متر گشتاور دارد. کارمانیا فعلاً اقدام به عرضهٔ نسخهٔ دستی این خودرو کرده که 52 میلیون تومان قیمت دارد و فعلاً خبری از نسخهٔ اتوماتیک آن نیست. در قسمت بعدی این سری مطالب به گزارش سالن سوم چهاردهمین نمایشگاه صنعت خودروی اصفهان خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

گزارش چهاردهمین نمایشگاه خودروی اصفهان قسمت اول

توسط :
دیدگاه :
درباره نویسنده

Leave a Reply

*

captcha *