گزارش چهاردهمین نمایشگاه خودروی اصفهان قسمت سوم

در قسمت سوم از سری گزارشات چهاردهمین نمایشگاه صنعت خودروی اصفهان امروز به سالن سوم رسیده‌ایم یعنی جایی که به سه شرکت مدیران خودرو، پرشیا خودرو و گروه بهمن اختصاص داده شده بود. علاوه بر این، کرمان موتور هم که در سالن دوم با محصولات لیفان، جک و بی‌وای‌دی حضور پیدا کرده بود، در سالن سوم هم بخشی را به نمایش محصولات هیوندای اختصاص داده بود. در این قسمت ابتدا کراس‌اوورهای هیوندای یعنی توسان و سانتافه در کنار هم قرار گرفته بودند.

در سمت چپ سالن اما دو محصول مونتاژی کرمان‌خودرو یعنی سدان هیوندای اکسنت و هاچ‌بک هیوندای i20 به نمایش درآمده بودند اما خبری از سومین هیوندای مونتاژی کرمان‌خودرو یعنی هاچ‌بک i10 نبود چراکه به نظر می‌رسد به دلیل مشکلات مربوط به استانداردها تولید آن متوقف شده است. در این بخش اما غیر از این دو ماشین، دیگر محصولات هیوندای که به‌صورت وارداتی توسط کرمان‌خودرو عرضه می‌شوند هم حضور داشتند که شامل مدل‌های الانترا و سوناتا می‌شد.

بخش میانی سالن سوم اما به‌طور کامل در اختیار مدیران خودرو قرار گرفته بود که در آن اکثر محصولات خود را به نمایش درآورده بود. در اینجا ابتدا کراس‌اوورهای ام‌وی‌ام X22 و چری تیگو 7 به چشم می‌خوردند درحالی‌که در سمتی دیگر کراس‌اوور X33 و هاچ‌بک ام‌وی‌ام 315 قرار داشتند. در میانهٔ غرفهٔ مدیران خودرو نیز یک X33 به نمایش درآمده بود که به تجهیزات آفرود مجهز شده و مدیران‌خودرو قصد داشت با آن توجهات را به غرفهٔ خود جلب کند؛ و نهایتاً در سوی دیگر غرفهٔ این شرکت یک دستگاه سدان چری آریزو 5 از نوع تمام الکتریکی قرار داشت که البته صرفاً نمونه‌ای نمایشی به نظر می‌رسید.

در سمت راست سالن سوم اما گروه بهمن محصولات خود را به نمایش درآورده بود. در غرفهٔ این شرکت در کمال تعجب کراس‌اوورهای شرکت چینی هاوال به چشم می‌خوردند درحالی‌که دو سال پیش در همین نمایشگاه شرکت عظیم خودرو خود را به‌عنوان نمایندهٔ رسمی هاوال در ایران معرفی کرده و محصولات این شرکت چینی را طی مراسمی رونمایی نمود؛ اما گویا چند وقتی است که نمایندگی رسمی هاوال در ایران به گروه بهمن رسیده و بنابراین حالا در نمایشگاه امسال گروه بهمن دو کراس‌اوور هاوال را به نمایش درآورده بود.

اولین محصول هاوال که در غرفهٔ بهمن موتور دیده می‌شد، کراس‌اوور ساب‌کامپکت H2 بود. این خودرو در بیرون از طراحی نسبتاً قابل قبولی برخوردار است درحالی‌که کیفیت داخلی آن‌هم مناسب به نظر می‌رسید. هاوال H2 از یک پیشرانهٔ 1.5 لیتری چهار سیلندر توربو استفاده می‌کند که 147 اسب بخار قدرت و 324 نیوتن متر گشتاور دارد. برای این کراس‌اوور چینی قیمتی بین 80 تا 90 میلیون تومان از سوی مسئولین غرفهٔ گروه بهمن اعلام می‌شد که آن‌را بین کراس‌اوورهای ساب‌کامپکت هم‌وطنش مثل چانگان CS35 و جک S3 و ساب‌کامپکت‌های اروپایی مثل رنو کپچر و پژو 2008 قرار می‌دهد.

در کنار H2 اما بزرگ‌ترین ساختهٔ هاوال یا در اصل پرچم‌دار آن یعنی اس‌یووی H9 دیده می‌شد. این ماشین یک اس‌یووی میان سایز با ساختار بدنه روی شاسی است که برای اولین بار در نمایشگاه پکن 2014 رونمایی شد. در زیر کاپوت هاوال H9 یک موتور 2 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ با 215 اسب بخار قدرت و 325 نیوتن متر گشتاور قرار دارد. H9 طولی معادل 4.85 متر داشته و مجهز به سه ردیف صندلی است. این خودرو در بازار چین بین 230 هزار یوآن (36,500 دلار) تا 273 هزار یوآن (43,300 دلار) قیمت دارد و در بازار ایران برای آن قیمت 200 میلیون تومانی اعلام شده است که گران‌ترین چینی بازار لقب می‌گیرد.

در سمت دیگر غرفهٔ گروه بهمن اما سدان جدیدش یعنی فاو بسترن B30 حضور داشت که امیدوار است بتواند با تکیه بر خوش‌نامی نسبی برادر بزرگ‌ترش یعنی بسترن B50، در بازار خودروی کشورمان فروش مناسبی را برای خود دست‌وپا کند. استایل بیرونی B30 هماهنگ و تا حدودی زیبا به نظر می‌رسد اما داخل آن طراحی کسل‌کننده‌ای داشته و کیفیت متریال داخلی هم پایین است به‌نحوی‌که استفاده از پلاستیک خشک در سراسر کابین آزاردهنده بوده و حتی کنترلرهای دوار روی کنسول نیز به‌سختی می‌چرخیدند؛ بنابراین کیفیت داخلی B30 را می‌توان ناامیدکننده دانست که یک سروگردن پایین‌تر از خودرویی چون بی‌وای‌دی F3 قرار می‌گیرد.

این سدان کامپکت چینی به یک پیشرانهٔ 1.5 لیتری چهار سیلندر مجهز است که 107 اسب بخار قدرت و 155 نیوتن متر گشتاور دارد. این خودرو فعلاً توسط گروه بهمن صرفاً به‌صورت اتوماتیک عرضه شده و به نظر نمی‌رسد نسخهٔ دستی آن در ایران تولید گردد. بسترن B30 هم‌اکنون با قیمتی نزدیک به 60 میلیون تومان به فروش می‌رسد که آن‌را در برابر خودروهایی چون ام‌جی 360 و سایپا آریو قرار می‌دهد.

بعد از فاو بسترن B30 در غرفهٔ گروه بهمن، سدان سالخوردهٔ مزدا 3 قرار داشت که علیرغم اینکه از سال 2014 نسل سوم این ماشین توسط مزدا راهی بازارهای جهانی شده است اما گروه بهمن همچنان مشغول مونتاژ نسل دوم آن است؛ و نهایتاً آخرین خودروی موجود در غرفهٔ بهمن موتور نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ پیکاپ چینی کاپرا بود که در نمای جلویی تغییراتی را تجربه کرده است.

آخرین شرکتی که در سالن سوم چهاردهمین نمایشگاه خودروی اصفهان حضور داشت، شرکت پرشیا خودرو بود که با نمایش محصولات ب‌ام‌و نگاه‌ها را به‌سوی خود می‌کشید. اولین خودروی غرفهٔ پرشیا خودرو سدان 330i بود و در کنار آن نیز کوچک‌ترین محصول ب‌ام‌و یعنی سری 1 قرار گرفته بود. از این سری مدل 120i به بازار کشورمان عرضه شده که 250 میلیون تومان قیمت دارد.
 

در پشت این دو خودرو اما نسل جدید سری 5 قرار داشت که بی‌شک ستارهٔ کل نمایشگاه محسوب می‌شد. سری 5 جدید یک سدان آلمانی اصیل و درعین‌حال مدرن است که هرچند طراحی بیرونی آن محافظه‌کارانه است اما زیبا، هماهنگ و چشم‌نواز بوده و نمایانگر یک باواریایی با اصالت است تا جایی که با نگاه به آن می‌توان به فاصلهٔ هزاران کیلومتری خودروسازان آلمانی با سازندگان چینی و حتی کره‌ای پی بُرد. مدلی که از ب‌ام‌و سری 5 در کشورمان عرضه شده و در نمایشگاه هم به نمایش درآمده بود، مدل 530i است که از یک پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر توربو با 250 اسب بخار قدرت استفاده می‌کند.

در ادامهٔ غرفهٔ پرشیا خودرو اما نسل قبلی کراس‌اوور X3 قرار داشت که هرچند غبار پیری به چهره‌اش نشسته و در بازارهای جهانی با نسل جدید جایگزین شده است اما هنوز هم نگاه را به سمت استایل جذاب خود می‌کشد. پرشیا خودرو اما در نمایشگاه خودروی اصفهان برای اولین بار مدل 230i کابریولت را هم رونمایی کرد. این مدل که از سال 2016 جایگزین مدل 228i شده است، از همان پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر توربوی مدل قبلی استفاده می‌کند اما قدرت آن از 245 اسب بخار به 250 اسب بخار افزایش پیدا کرده است.

در قسمت بعدی سری مطالب گزارش چهاردهمین نمایشگاه صنعت خودروی اصفهان که قسمت آخر خواهد بود، به سالن‌های چهارم و پنجم خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.
گزارش چهاردهمین نمایشگاه خودروی اصفهان قسمت اول
گزارش چهاردهمین نمایشگاه خودروی اصفهان قسمت دوم

توسط :
دیدگاه :
درباره نویسنده

Leave a Reply

*

captcha *