۲۹ اسفند ۱۴۰۲
0

انتخاب روغن موتور (مطابق با شرایط آب و هوایی در منطقه شما)

در مقالات گذشته در پارس تیونینگ، مطالب زیادی را عنوان کردیم که ممکن است باعث سرگردانی برخی از شما شده باشد. بنابراین تصمیم گرفتیم مقاله ای در باره انتخاب روغن موتور مطابق با شرایط اقلیمی منطقه ای که شما در آن به سر می برید، بنویسیم.
نمودار زیر را در نظر بگیرید. این نمودار به سه بخش تقسیم شده است: ناحیه سرد (Cold)، ناحیه نرمال (Normal)و ناحیه گرم (Hot) . این گروه ها همه معرف شرایط اقلیمی عمومی هستند و شما باید تصمیم بگیرید کدامیک با شرایط منطقه شما سازگاری بهتری دارد.

در پارس تیونینگ لینکس، ما باور داریم که پاسخ به پرسش «بهترین روغن موتور کدام است؟» یا «بهترین وزن برای خودروی تعدیل شده کدام است؟» مشخص نبوده، به میزان زیاد بستگی به این دارد که شما در کدام منطقه زندگی می کنید. این امر ممکن است در ابتدا عجیب به نظر آید، اما در زیر به شما نشان می دهم که چرا چنین است.
فرض می کنیم شما در ترکیه اقامت دارید. مردم در ترکیه این مسئله را در انجمن های تخصصی نیز مطرح می کنند که ترکیه به طور همزمان دارای 4 فصل متفاوت است. با کمی دقت، می بینیم که در ترکیه برخی از افراد در دمای 45 درجه سانتی گراد مشغول شنا کردن هستند و همزمان برخی در کوه های آنتالیا مشغول اسکی کردن. هر دو رویداد در یک شهر رخ می دهد!!! با توجه به این مسئله، آیا می توانیم تنها یک وزن را برای روغن موتور در هر دو مورد توصیه کنیم؟ خیر. وزن روغن موتور بستگی به دمای حداکثر و حداقل منطقه دارد و تنها شما هستید که می دانید این دماها کدامند.

انتخاب روغن موتور
حداقل و حداکثر دما در شهر استانبول در ترکیه (شهری که من در آن اقامت دارم) به ترتیب صفر درجه سانتی گراد در زمستان و 30 درجه سانتی گراد در تابستان است. حال بیایید با این اطلاعات که به نظر می رسد در محدوده نرمال باشند، به نمودار بالا مراجعه و روغن موتور مناسب را پیدا کنیم.
در محدوده نرمال (Normal) ، به نظر می رسد روغن شماره 15W40 بهترین انتخاب باشد. اما مسئله اینجاست که داده های مربوط به دمای استانبول در این نمودار، مقادیر متوسط سال های اخیر را بیان می کنند، پس اگر امسال دمای مینی مم از مقدار متوسط پایین تر برود، چه باید کرد؟
امسال، دو روز پیش از آنکه این مقاله را بنویسم، دمای مینی مم بین 4- و 6- درجه سانتی گراد در نوسان بود و قرار است امشب به 8- درجه برسد. منظور من این است که ویسکوزیته ای که انتخاب می کنید، باید تا حدی تولرانس داشته باشد تا کلیه دماهای ممکن را بتواند پوشش دهد. روغن 15W40 ظاهراً می تواند دمای مینی مم 8- درجه را نیز پوشش دهد. بنابراین، می توان با اطمینان خاطر از ویسکوزیته 15W40 در استانبول استفاده کرد. با نگاه دوباره به نمودار می بینیم که :

  • حداقل دمای پوشش داده شده به وسیله روغن 15W40 برابر است با 15- درجه سانتی گراد.
  • حداکثر دمای پوشش داده شده به وسیله روغن 15W40 برابر است با 40+ درجه سانتی گراد.

پس استفاده از روغن با ویسکوزیته 15W40 به چه معناست؟
اگر حداکثر و حداقل دما در منطقه شما به ترتیب 30+ (در تابستان) و 8- (در زمستان) باشد، حاشیه دمایی (یعنی اختلاف دمای منطقه با محدوده پوشش داده شده به وسیله روغن) برای 15W40 در تابستان برابر با 10 درجه و در زمستان برابر با 7 درجه خواهد بود و بنابراین، روغن 15W40 برای منطقه شما مناسب است.

اگر روغن 10W40 انتخاب شود، چه وضعی پیش می آید؟
در واقع این روزها پیدا کردن روغن 15W40 در استانبول کار دشواری است. به همین دلیل، من به جای آن از روغن 10W40 استفاده می کنم. این روغن می تواند در زمستان تا 20- درجه سانتی گراد را پوشش دهد.

آیا به شما گفته اند که روغن 0W40 بهترین است؟
از چه نظر بهترین است؟ ایا واقعاً فکر می کنید 0W40 برای منطقه شما مناسب است، یا اینکه تنها توصیه دوستتان را در نظر دارید؟ روغن 0W40 ظاهراً حلال تمام مشکلات است، اما شرایط آن طبیعی نیست. این روغن می تواند از 35- تا 40+ درجه سانتی گراد را پوشش دهد. من که به خاطر نمی آورم چنین محدوده دمایی در شهری دیده شده باشد.

افراد ساکن در اروپای مرکزی
در بیشتر مناطق اروپا، استفاده از روغن 10W30 (-20/+30) مناسب خواهد بود، زیرا در اروپا دما در تابستان از 20 یا 22 درجه سانتی گراد بالاتر نمی رود.

روغن ترکیبی 10W30 – 15W40 Combination
اگر در مورد ماکزیمم دما در تابستان مطمئن نیستید یا فکر می کنید که حاشیه دمایی (اختلاف دمای منطقه شما با دمای پوشش داده شده به وسیله روغن) در تابستان خیلی کم است، می توانید برای زمستان و تابستان از دو ویسکوزیته مختلف استفاده کنید. فرض کنید در ناحیه شما داشته باشیم:

  • دمای مینی مم در زمستان بین 15- و 10- درجه سانتی گراد است، و
  • دمای ماکزیمم در تابستان بین 26+ و 28+ درجه سانتی گراد است.

در این صورت، روغن 10W30 برای زمستان مناسب است، زیرا تا 20- درجه سانتی گراد را پوشش می دهد. اما ممکن است دمای 30+ پوشش داده شده به وسیله این روغن به عنوان دمای حداکثر، از نظر شما مناسب نباشد و مایل باشید در تابستان محافظت بیشتری برای موتور فراهم کنید. در این صورت، باید برای روغن در محدوده تابستان، به جای وزن 30 از وزن 40 استفاده کنید. تفاوت بین روغن های 10W30 و 10W40 آن است که هر دو در زمستان تا 20- درجه سانتی گراد را پوشش می دهند. اما روغن 10W40 در تابستان تا دمای بالاتری از موتور محافظت می کند (تا 40+ درجه سانتی گراد). اما به خاطر داشته باشید که در تابستان به سر می برید و در حال حاضر نیازی به محافظت تا 20- درجه سانتی گراد ندارید. بنابراین، روغن 15W40 نیز مناسب خواهد بود.

نتیجه گیری
در واقع نمی توان به نتیجه گیری خاصی رسید، زیرا انتخاب روغن موتور مناسب بستگی به شرایط آب و هوایی در منطقه شما دارد. تنها نتیجه ای که می توان گرفت این است: «تنها شما هستید که می توانید روغن موتور مناسب را انتخاب کنید». بعد از انتخاب مناسب ترین روغن، می توانید نزدیک ترین گزینه موجود برای آن را انتخاب کنید.

مترجم : علیرضا فروغی فر

اشتراک گذاری

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *